صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۴
پنجره‌ای به مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب در ۴ دهه محافل طلیعه رمضان‌/ 21

رهبر معظم انقلاب خطاب به قاریان قرآن کریم گفتند: این تلاوت‌هایی که می‌شنویم و تشویق و تأیید می‌کنیم، معنایش این است؛ یعنی شما این اثر فاخر بی‌نظیر هنری را به شکل هنرمندانه می‌خوانید؛ آن وقت نتیجه این می‌شود که اثرش بر مخاطب چند برابر می‌شود؛ البته به شرط اینکه این جنبه‌ تلاوت هنری درست و با دقت انجام گیرد.

همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۶ ه‌ق و برگزاری محفل قرآنی با حضور قاریان، حافظان و فعالان قرآنی نزد رهبر معظم انقلاب، ایکنا هر روز به مطالبات معظم له در چهار دهه برپایی هر ساله محافل قرآنی طلیعه ماه رمضان نگاهی خواهد داشت.

در بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طلیعه رمضان ۱۴۴۰ ه‌ق مطابق با ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ه‌ش آمده است؛

«این تلاوت‌هایی که ما می‌شنویم و گوش می‌کنیم و تشویق می‌کنیم و تأیید می‌کنیم، معنایش این است؛ یعنی شما این اثر فاخر بی‌نظیر هنری را به شکل هنرمندانه اجرا می‌کنید، به شکل هنرمندانه می‌خوانید؛ آن وقت نتیجه این می‌شود که اثرش می‌شود چند برابر؛ البته به شرط اینکه این جنبه‌ تلاوت هنری درست انجام بگیرد، با دقت انجام بگیرد. مثلاً فرض بفرمایید بنده بارها به دوستان سفارش می‌کنم که قرآن را تلاوت از نوع تفهیم معانی [بخوانید]؛ جوری بخوانید که می‌خواهید معانی را تفهیم کنید. ما این را در شعرخوانی فارسی خودمان مشاهده می‌کنیم؛ مداح می‌آید می‌ایستد، با صدای خوش شعر می‌خواند؛ دو جور می‌تواند بخواند:

هان ای دل عبرت‌بین از دیده نظر کن هان

ایوان مدائن را آئینه‌ عبرت دان

می‌شود این جوری بخواند، می‌شود هم بگوید:

هان ای دل عبرت‌بین! از دیده نظر کن هان!

ایوان مدائن را، آئینه‌ عبرت دان

این دو جور خواندن مثل هم است؟ این دو جور خواندن مثل هم نیست. دومی این جوری است که شما روی جملات، روی کلمات، تکیه‌ مناسب می‌کنید. این کاری است که مثلاً فرض کنید شیخ عبدالفتاح شعشاعی می‌کند، مصطفی اسماعیل می‌کند؛ این کار آنها است؛ یعنی در میان خواننده‌های قدیمیِ مصری هم، همه این جور نیستند، همه این کار را بلد نیستند یا توجه ندارند، اما بعضی‌هایشان می‌فهمند که چه کار دارند، می‌کنند.»

انتهای پیام