صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۵۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۹
معاون فرهنگی اوقاف خراسان‌جنوبی مطرح کرد:

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ و هنر در توسعه اجتماعی و اقتصادی، نیاز به راهکارهای نوآورانه و مؤثر برای تأمین منابع مالی این پروژه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود و در این راستا، بررسی استراتژی‌ها و تجربیات موفق می‌تواند به بهبود فرآیند جذب سرمایه‌گذاری و ارتقاء کیفیت پروژه‌های فرهنگی کمک کند.

حجت الاسلام رحیمی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، در گفت و گو با ایکنا از خراسان جنوبی به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرهنگی اوقاف اشاره کرد و گفت: برای این منظور، باید مجموعه‌ای از برنامه‌های راهبردی و اجرایی را در چند محور اصلی تدوین کنیم.

شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

وی با تأکید بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی از املاک و دارایی‌های وقفی با ظرفیت فرهنگی، افزود: این املاک شامل امامزاده‌ها، مدارس قدیمی، کاروانسراها و باغات تاریخی هستند، همچنین، باید طرح‌های توجیهی اقتصادی و فرهنگی برای هر پروژه به‌صورت بسته سرمایه‌گذاری ارائه شود که شامل هزینه، درآمد، مدت زمان بازگشت سرمایه و ارزش فرهنگی باشد.

رحیمی به ایجاد مشوق‌ها و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: ما باید کمک و پیگیری معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در پروژه‌های فرهنگی وقفی را در نظر بگیریم.

معاون فرهنگی اوقاف خراسان جنوبی همچنین بر ضرورت تنظیم چارچوب قانونی شفاف برای مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی در دارایی‌های وقفی تأکید کرد و افزود: تدوین الگوی قراردادهای استاندارد مشارکت فرهنگی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بازاریابی و معرفی پروژه‌ها

رحیمی درخصوص اهمیت بازاریابی و معرفی پروژه‌ها، گفت: ایجاد پلتفرم آنلاین برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری وقفی در حوزه فرهنگی و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها با تمرکز بر وقف فرهنگی، می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند.

وی همچنین به ایجاد مراکز نوآوری فرهنگی در فضاهای وقفی برای حمایت از کارآفرینان فرهنگی اشاره کرد و افزود: جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های نوین مانند گردشگری مذهبی، صنایع‌دستی، تولید محتوا و هنر دیجیتال نیز از دیگر اهداف است.

رحیمی در ادامه به استفاده بهینه از منابع مالی موجود جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرداخت و گفت: باید یک رویکرد هوشمندانه، هدفمند و شفاف اتخاذ کنیم، اولویت‌بندی و هدف‌گذاری دقیق، تمرکز بر پروژه‌های پربازده و کم‌هزینه و استفاده ترکیبی از منابع مالی و ظرفیت‌های غیر نقدی و تبرعی از جمله این رویکردها است.

تجربه‌های موفق همکاری میان نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی

رحیمی در پاسخ به سوالی درباره تجربه‌های موفق همکاری میان نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی، به چند مدل موفق اشاره کرد و گفت: برای مثال، قرارداد مشارکت در ساخت و بهره‌برداری از مجموعه‌های فرهنگی چندمنظوره، اجاره بلندمدت با تعهد فعالیت فرهنگی و سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محتوای فرهنگی از جمله این تجربیات هستند.

رحیمی بر لزوم تعیین معیارهای دقیق، شفاف و قابل سنجش برای انتخاب پروژه‌های فرهنگی که ارزش سرمایه‌گذاری دارند، تأکید کرد و گفت: این معیارها باید به گونه‌ای باشند که هم از منابع مالی به درستی استفاده شود و هم بازده فرهنگی و اقتصادی مناسبی داشته باشند.

انتهای پیام