وی ادامه داد: مفهوم «فلاح» دو جنبه دارد؛ نخست، جنبه رهایی آن است، دانه گندم تا زمانی که در دل خاک نهفته و در حبس است، به فلاح نرسیده است؛ اما هنگامی که با قطرات حیاتبخش باران جان میگیرد و نخستین جوانه را میزند، به آن «فلوحه» گفته میشود. از همینرو، به کشاورز نیز «فلاح» گفته میشود، چرا که در مسیر رهایی دانه از زندان خاک نقشآفرین است.
صدیقی گفت: اگر ما نیز بتوانیم از ظلمت رذایل اخلاقی خود را رهایی بخشیم و از نفس اماره که بسیار خطرناک و گمراهکننده است، نجات پیدا کنیم، بیتردید به موفقیت دست خواهیم یافت. خداوند وعده داده است که هر کس راه تکذیب را ترک گوید و از زندان طبیعت و حیوانیت بیرون آید، و اهل عروج و معراج شود، در مسیر رستگاری قرار میگیرد. نماز فرصتی است تا هر بار، حس کنیم معنویتر شدهایم. این معنا را خداوند بهصورت کلی بیان فرموده و نمونههای اجرایی آن را در سورههای مختلف، بهویژه سوره مبارکه «مؤمنون»، به زیبایی ترسیم کرده است؛ جایی که مفصلترین تصویر از مفلحون ارائه شده است.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: رستگاری تنها در مسیر فردی حاصل نمیشود. سیر جمعی همواره سرنوشتساز است. حتی اگر سیر فردی بسیار موفق باشد، خداوند آن را بدون توجه به جامعیت، نمیپذیرد. در این خصوص خداوند به حضرت داوود(ع) فرمود: «چرا از مردم کناره گرفتهای؟» و حضرت پاسخ داد: «برای خلوت با تو، ای پروردگار.» اما خداوند فرمود: «تو را زمانی میپذیرم که با مردم نزد من بیایی.»
وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، حرکتی سرشار از عاطفه است. کسی که دلش برای مردم نمیسوزد و نسبت به بدیها بیتفاوت است، از رحمت الهی دور و بیبرکت میماند، رنج مردم اگرچه دنیوی است، اما بدیها، خیانتها و گناهان، دنیا و آخرت را به آتش میکشند.
صدیقی گفت: اما روش این فریضه مهم، بسیار حائز اهمیت است. صرف آموزش کافی نیست؛ بلکه خوبی باید در جان انسان نهادینه شود. یکی از مهمترین آموزههای قرآن، ادعیه و روایات این است که نیکیها و نیکان را تا حد ممکن در معرض دید مردم قرار دهیم و به آنها جلوهای برجسته ببخشیم. در مقابل، نباید بدیها را برجسته کنیم و در ویترین جامعه بگذاریم؛ بلکه باید همانگونه که خداوند «ستارالعیوب» است، ما نیز پردهپوش باشیم.