صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۷۳۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۹

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه برای اینکه سعدی را خوب بفهمیم باید به وحی، قرآن و حدیث آشنا شویم، گفت: نمی‌توانیم بوستان و گلستان را بخوانیم و بفهمیم جز اینکه با قرآن و حدیث اهل بیت(ع) آشنا باشیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امشب، 30 فروردین در مراسم یادروز سعدی که در جوار آرامگاه شیخ اجل برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم که سعدی بزرگ است و این نام بزرگ از کلام و سخن او ایجاد شده است اما سئوالی که مطرح است، این است که اگر بخواهیم سعدی را بفهمیم باید چه کار کنیم.

وی تصریح کرد: از سعدی بسیار تجلیل می‌کنیم و جا هم دارد اما ما می‌خواهیم اندیشه‌های سعدی را به درون و متن زندگی خود وارد کنیم، بیش از آنی که تاکنون بوده است. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید سعدی را بفهمیم و برای این کار هم باید حکمت فارسی و خسروانی خود را خوب بفهمیم زیرا جای جای سخن سعدی نقل آن چیزی است که در حکمت ما بوده است.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: از زمانی که ترجمه‌های حکمت یونانی در کشورمان به بحث و بررسی و نقد گذاشته شد، بزرگان حکمت همیشه از این حکمت خسروانی فارسی یاد کردند. از جمله جناب ابن سینا که تصریحا در کتاب شفا می‌گوید من شفا را نوشته‌ام تا به تمدن رقیب اثبات کنم که ما سخنان آن‌ها را خوب می‌فهمیم اما در نظر دارم کتابی بنویسم که حکمت مشرقی فارسی را توضیح دهم و در این راستا منطق المشرقین را تدوین کرده است و بعد از ابن سینا، سهروردی، به این عرصه وارد شد که حکمت خسروانی را تبیین کند و در فلسفه اشراق مسیر خوبی را پیمود اما بیشتر مباحث این دو در این کتاب‌ها ناظر به حکمت نظری بود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در بحث حکمت عملی، میراث ما زمین مانده است؛ کاری که سعدی انجام داد، این بود که حکمت عملی را در مجموعه دیوانش بالاخص در بوستان و گلستان به میدان آورده است و این نیاز را برای مسائل تربیتی و ارزش‌ها و بایدهای زندگی بشر که در حکمت ما بوده، مطرح کرده است، بنابراین نمی‌توان حکمت باستان ایران را ندانیم و بخواهیم سعدی را بفهمیم اما کار سعدی که همه ما را به اعجاب آورده و جاوادانه کرده، این است که در مرز آن میراث کهن نمانده و از آن بهره‌مند شده است.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: سعدی از سرچشمه زلال وحی بهره گرفته و به گونه‌ای آن حکمت قدیمی با وحی و قرآن را درهم آمیخته است که مرزش برای ما واقعا سخت است. مسیر را بسیار دقیق پیموده است و یک نگاه کثرت‌گرایانه اما بدون فرو کاستن دانش نوین به حد آنچه که قبل بوده، داشته است؛ این‌ها را باید بدانیم تا بفهمیم سعدی چه کار کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر بخواهیم به  نوعی کثرت‌گرایی را بپذیریم از نوع کار سعدی می‌پذیریم برای اینکه غیرفروکاهشی است و خودش را در مرز گذشته محبوس نکرده است وبه زمان حال آمده و برای آینده حرف زده است و این کار بزرگ سعدی است.

وی با تأکید بر اینکه برای اینکه سعدی را خوب بفهمیم باید به وحی، قرآن و حدیث آشنا شویم، گفت: نمی‌توانیم بوستان و گلستان را بخوانیم و بفهمیم جز اینکه با قرآن و حدیث اهل بیت(ع) آشنا باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در کار آماری استاد غلامحسین یوسفی مشخص شده است که سعدی از 127 آیه در بوستان بهره جسته است، گفت: طبق این آمار به ازای هر 20 بیت بوستان، حتماً با یک آیه یا حدیث روبه‌رو هستیم لذا تا زمانی که حدیث و قرآن را ندانیم نمی‌توانیم آثار سعدی را عمیق بفهمیم و معنا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: برای اینکه بالندگی دوران جدید ایران را آغاز کنیم، باید سعدی خود را بفهمیم. مدارج و شخصیت سعدی را از حکمت فارسی و قرآنی او بشناسیم.

انتهای پیام