صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۰۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله مدرسی یزدی:

عضو خبرگان رهبری، گفت: همان شروطی که از سوی فقها در تحقق بیع ذکر شده است در رمزارزها هم وجود دارد یعنی هم مالیت دارد و مقدورالتسلیم و عین و ... است. 

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مدرسی یزدی؛ عضو خبرگان رهبری، 17 اردیبهشت در کمیسیون فقه همایش صدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: از مباحثی که فقه معاصر متصدی طرح آن است فقه رمزارزها است؛ اگر فرض کنیم تعدادی از افراد ماده شیمیایی درست کنند که فقط در برابر نور آفتاب به صورت خاص نمایان شود و تهیه ابزار و مواد و ترکیب آن آنقدر سخت باشد که فقط همین گروه می‌توانند آن را بسازند و شرط کنند ما در ازای دریافت پول و یا شی‌ء دیگر حاضریم آن را به دیگران بدهیم.
 
وی ادامه داد: بنابراین هر جا بیع قرار باشد محقق شود باید شروطی که فقها گفته‌اند وجود داشته باشد؛ مثلا مال و معلوم و عین و ... باشد؛ حال آیا در مثال فوق این شروط بیع وجود داشت؟ این گروه بر اساس یک قرار ارتکازی، ماده تولیدی خود را در ازای پول و یا مال دیگری به دیگران می‌دهند، بنابراین مالیت دارد؛ غرر ندارد و مجهول هم نیست و مقدور التسلیم هم هست زیرا می‌توان تحویل مشتری داد.
 
مدرسی یزدی با بیان اینکه پول‌های کاغذی هم همین حالت را دارد زیرا رسما دولت‌ها اعلام کرده‌اند ما چیزی در ازای آن نمی‌دهیم و در قانون جدید هم هیچ پشتوانه ندارد، افزود: این البته کنترل‌شده است و فقط توسط بانک مرکزی چاپ می‌شود و چون چاپ آن عواقب شدیدی دارد و به صرفه هم نیست لذا کسی سراغ آن نمی‌رود. 
 
مدرسی یزدی با بیان اینکه الان بیشتر کشورها در ازای پول، پشتوانه طلا و ... قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: رمزارزها برای تولید نیازمند رایانه است و دستورالعمل بسیار پیچیده و پیشرفته دارد و خاصیت آن این است که به واسطه تلاش‌های خاص، فرد می‌تواند آن را تولید کند و کار هر کسی نیست و نیازمند هزینه بالاست. رمزارز آنقدر رایج شده است که امروز مردم آن را مانند پول کاغذی می‌دانند لذا مالیت دارد. رمزارز علامتی است که فقط افراد خاص می‌توانند آن را تولید کنند و شرایطی دارد که همه می‌توانند به آن اعتماد کنند. 
 
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در مورد عینیت رمزارز تردیدهایی وجود دارد، گفت: بنده بر حسب تتبع و استنباطی که داشته‌ام معتقدم لازم نیست مبیع حتما عین باشد بلکه اگر چیزی باشد که هویت مستقل دارد مانند امتیاز آب و برق و ... و هویت آن قابل انتقال به دیگران باشد می‌تواند مورد بیع و مبیع باشد. مقدور التسلیم و معلوم المقدار و طلق هم که از شروط بیع است در آن وجود دارد. 
 
استاد فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه برخی می‌گویند تحصیل بیت‌کوین و یا رمزارزهای دیگر، قمار است، اضافه کرد: قائلان به این مسئله می‌گویند این کار مستلزم باخت و برد است و برخی متضرر می‌شوند؛ در قضیه بیت کوین، تعداد زیادی تراکنش باید در یک دفتر کل ضبط و مهر و موم شود تا جایی که اصلا برای هیچ کسی حتی خود طرف قابل دسترسی نباشد و بعد مقداری بیت‌کوین به برخی افراد از طرف دستگاه داده می‌شود لذا این را گفته‌اند قمار است ولی بنده معتقدم اینطور نیست زیرا قمار یک امر قراردادی بین افراد است ولی در اینجا دستگاه بیت‌کوین به فرد می‌دهد و هر کسی سبقت گرفت مقداری دریافت خواهد کرد و قراری بین افراد نیست؛ شبهه دیگر اینکه گفته‌اند حاکمیت باید آن را به رسمیت بشناسد ولی حتی پول هم لازم نیست که دولت اعم از اسلامی وغیراسلامی آن را بپذیرد. 
 
مدرسی یزدی افزود: رمزارز هیچ فرقی با پول کاغذی ندارد و فقط با فناوری خاصی انجام می‌شود؛ الان رمزارزها اینطور نیستند که فقط از طریق شبکه یکتا به یکتا کار کند بلکه صرافی‌ها هم آن را در ازای رمزارزها و یا پول‌های دیگر خرید و فروش می‌کنند و بین آنان معتبر است.  
انتهای پیام