مدیر مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش استان اظهار کرد: برای برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان، معلم باید مهارتهای ارتباطی قوی داشته باشد و بتواند مفاهیم را به شیوهای جذاب منتقل کند. همچنین، صبر و حوصله کافی برای درک نیازهای دانشآموزان و کمک به آنها در یادگیری ضروری است.
این مربی قرآن کریم در خراسان جنوبی گفت: عشق به قرآن و انگیزه و اشتیاق کافی به تدریس نیز از دیگر عوامل مهم است، معلم باید بتواند از روشهای نوین آموزشی و ابزارهای آموزشی جدید برای جذب توجه دانشآموزان استفاده کند و بتواند علاقه دانشآموزان را به یادگیری قرآن افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه برای بحث افزایش علاقه دانشآموزان به یادگیری قرآن، میشود از روشهای مختلفی استفاده کرد، افزود: یکی از این روشها ایجاد محیط جذاب میتواند باشد. معلم باید یک محیط جذابی را برای قرآنآموزان ایجاد کند که آنها وقتی در این محیط قرار میگیرند احساس آرامش و لذت کنند. این میتواند یک فضای دوستانه و دلپذیر برای قرآنآموزان باشد. استفاده از رنگها و دکوراسیونهای زیبا و همچنین تکنولوژی، اپلیکیشنها و وبسایتهای آموزشی میتواند یادگیری قرآن را برای آنها سرگرمکننده و تعاملی کند.
این حافظ و مربی قرآن کریم تأکید کرد: استفاده از داستانهای قرآنی و قصهگویی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا بیشتر با مفاهیم قرآن آشنا شوند. به ویژه داستانهای قرآنی که خیلی هم جذاب هست برای بچهها. همچنین، معلم باید از ابزار تشویق و پاداش در تدریس خود استفاده کند و پیشرفتهای بچهها را در نظر بگیرد، چه کوچک باشند و چه بزرگ. میتواند مسابقاتی برگزار کند، مانند مسابقات حفظ قرآن، مسابقات قرائت و تلاوت و مسابقات مفاهیم که این مسابقات باعث میشود حس رقابت و انگیزه در دانشآموزان تقویت شود.
وی در ادامه گفت: معلم قرآن باید به نیازها و علایق دانشآموزان توجه ویژهای داشته باشد، زیرا وقتی که به نیازها و علایق دانشآموزان توجه میکند، این باعث میشود که محتوای آموزشی را راحتتر و بهتر به قرآنآموزان منتقل کند.
نادی در پاسخ به اینکه چطور معلم قرآن میتواند تکنیکهای تدریس را برای آموزش قرآن به روز کند، گفت: به روز کردن تکنیکهای تدریس قرآن به صورت کلی به معلم قرآن کمک میکند که یادگیری قرآن را جذابتر و مؤثرتر کند. چند تا راهکار میشود برای این در نظر گرفت که یکی استفاده از فناوری است، معلم میتواند از اپلیکیشنها و وبسایتهای آموزشی برای تدریس قرآن استفاده کند که این ابزارها میتوانند کمک کنند که یادگیری بهتر انجام شود. وی ادامه داد: همچنین، میتواند از روشهای تعاملی استفاده کند و بحثهای گروهی و کارگاههای عملی در کلاس ایجاد کند که دانشآموزان با همدیگر مباحثات را داشته باشند. ، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ادامه داد: استفاده از داستانها و قصهها به ویژه قصههای قرآنی که میتواند به دانشآموزان کمک کند تا بیشتر با مفاهیم قرآن آشنا شوند. معلم همچنین میتواند مهارتهای زندگی را آموزش دهد و ارتباط مفاهیم قرآن با مهارتهای زندگی روزمره را داشته باشد که این باعث میشود جذابیت بیشتری در تدریسش داشته باشد و دانشآموزان یادگیری بهتری داشته باشند.
وی افزود: در روشهای تدریس، معلم میتواند از روشهای متنوع استفاده کند. اگر دانشآموزان سن بالایی ندارند و به ویژه در مقطع ابتدایی، میتواند از بازیها، نمایش و فعالیتهای هنری استفاده کند تا در عین سرگرمی، بچهها آموزش قرآن را هم بهتر یاد بگیرند.
نادی تأکید کرد: توضیح قرآن باید به زبان ساده باشد و معلم باید از کلمات و جملات ساده استفاده کند تا قابل فهم باشد و از اصطلاحات پیچیده پرهیز کند. به عنوان مثال، اگر میخواهد تجوید را به دانشآموزان آموزش بدهد، میتواند بسیاری از اصطلاحات را حذف کند یا معادل آنها را به کار ببرد. وی در ادامه گفت: معلم باید از تجربیات شخصی خود با دانشآموزان به اشتراک بگذارد تا هم ارتباط عاطفی معلم و دانشآموز تقویت شود و هم آن محتوا را بهتر یاد بگیرند. همچنین، معلم میتواند فضایی را برای قرآنآموزان باز کند که به بحث و گفتگو بپردازند و سوالات و نظرات خود را آزادانه مطرح کنند.
وی درخصوص اینکه نقش فناوری در آموزش قرآن چیست، گفت: فناوری نقش بسیار مهمی در آموزش قرآن دارد، از جمله مزایای آن میتوان به دسترسی آسان به منابع آموزشی قرآن اشاره کرد، وقتی که از اپلیکیشنها و وبسایتها استفاده میشود، دانشآموزان میتوانند به منابع آموزشی قرآن دسترسی راحتتری پیدا کنند و در هر زمان و مکانی به یادگیری قرآن بپردازند.
این مربی قرآن ادامه داد: آموزش تعاملی نیز یکی از روشهایی است که میتواند کمک کند. ویدیوهای آموزشی، نرمافزارهای یادگیری و بازیهای آموزشی یادگیری را جذابتر میکند. همچنین، تکنیکهای نوین آموزشی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین میتواند به شخصیسازی آموزش کمک کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا معلم قرآن باید به مسائل روز جامعه آشنا باشد، گفت: بله، قطعاً نیاز هست که یک معلم قرآن با مسائل روز جامعه آشنایی داشته باشد. این آشنایی به معلم کمک میکند که مفاهیم قرآنی را در زمینههای معاصر بهتر توضیح دهد و ارتباط مؤثرتری با دانشآموزان برقرار کند.
نادی یادآورشد: معلم قرآن باید از روشهای خلاقانه برای آموزش قرآن استفاده کند. این روشها میتواند شامل داستانگویی، بازیهای آموزشی، هنرهای تجسمی و موسیقی باشد. همچنین، معلم باید به دانشآموزان کمک کند که آیات قرآن را در زندگی روزمره خود به کار ببرند و از آموزههای قرآنی در تصمیمگیریهای روزمره استفاده کنند.
انتهای پیام