صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۰۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۴ - ۰۱:۴۶
رئیس سابق دفتر معاون رئیس جمهور تبیین کرد

رئیس سابق دفتر معاون رئیس جمهور گفت: جریان غالب و صدای اکثر مردم افغانستان، محکوم کردن تجاوز اسرائیل و آمریکا به خاک جمهوری اسلامی ایران بود که طیف وسیعی از مردم را شامل می‌شد.

به گزارش ایکنا از قم، امان فصیحی، رئیس سابق دفتر معاون رئیس جمهور در نشست دوم از سلسله نشست‌های تخصصی دنیا و جنگ ایران و رژیم صهیونیستی با موضوع «بازتاب جنگ ایران و رژیم صهیونیستی در افغانستان» که سه‌شنبه، سوم تیرماه در ساختمان سرای فرهنگ دانشگاه قم برگزار شد، ضمن تبیین چگونگی زاویه دید به منازعه موجد بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: با نگاه عمیق و علمی به منازعه‌ای که امروز بین ایران و اسرائیل وجود دارد، درمی‌یابیم که منازعه بین دو نظام سیاسی نیست، بلکه باید نگاه تمدنی به آن داشته باشیم چرا که در مقابل ایران، اسرائیل نیز نماینده یک جریان فکری و تمدنی بوده که در کل تاریخ تطور داشته است.

وی افزود: ما نیز اگر درباره روابط ایران و افغانستان فراتر از اشتراک مرز‌ها و زبان خود بیندیشیم، به یک تمدن واحد و نظام گفتمانی واحد دست خواهیم یافت، اگر جنگ به قلمرو ایران تحمیل شده باشد و این جنگ گسترش یابد، بحث‌های تمدنی مطرح می‌شود که وضعیت زبان فارسی چه خواهد شد؟ سرنوشت دین ما، دین اسلام چگونه می‌شود؟ نشانه‌های این جنگ در افغانستان نیز خود را نشان داد، قیمت‌ها در افغانستان افزایش پیدا کرد و سوخت گران شد و وضعیت مهاجرینی که در ایران بودند، ناآرام شد.

فصیحی با اشاره به اینکه گروه‌های مختلف در افغانستان چگونه جنگ رژیم صهیونیستی به ایران را تحلیل می‌کردند، بیان کرد: به صورت کلی، این تجاوز چهار نوع انعکاس رسانه‌ای داشت؛ یک انعکاس که جریان غالب و صدای اکثر مردم افغانستان بود، محکوم کردن تجاوز اسرائیل و آمریکا به خاک جمهوری اسلامی ایران است که طیف وسیعی از مردم را شامل می‌شود. دسته دوم، چهره‌های سیاسی هستند که این تجاوزات را محکوم کردند و از جایگاه خاص سیاسی در افغانستان برخوردار هستند.سومین انعکاس رسانه‌ای، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان است که این تجاوز را محکوم کرده‌اند و بیانیه جمعی صادر کردند. نوع چهارم، نهاد‌های دینی است که شامل علمای والامقام و حوزه‌های علمیه است.

دلایل حمایت احزاب در افغانستان از ایران

وی  با اشاره به دلایل حمایت احزاب در افغانستان از ایران، تصریح کرد: عامل اول، دفاع از فلسطین بود که به عنوان یک کشور مسلمان در برابر تجاوز یک کشور خارجی که در آن تمام قوانین بین‌المللی نقض می‌شود، موردحمله قرار گرفت، دوم، عامل ژئوپلیتیکی است و‌براساس آن، هر نوع فعل و انفعالاتی که در ایران بوجود بیاید، انعکاس و تبعات آن در افغانستان نیز نمایان می‌شود.

فصیحی ادامه داد: از پیام‌ها و بیانات احزاب مختلف در افغانستان درمی‌یابیم که اسرائیل یک حامی برای امریکا تلقی می‌شود و این روحیه بی‌اعتمادی به امریکا در کلیه این بیانات صادر شده توسط احزاب مختلف افغانستان دیده می‌شود. در مقابل، ما معتقد نیستیم که نوع نگاه افراد صرفا به این احزاب محدود می‌شود و روایت دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برخی احزاب در افغانستان نسبت به جنگ ایران و اسرائیل موضعی درمقابل ایران داشتند، بیان کرد: در این دیدگاه به صورت ضمنی از حمله نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، اما با بیان نقد جمهوری اسلامی. بازیگران این عرصه کسانی هستند که در رسانه‌های فارسی زبان مثل اینترنشنال فعال هستند.

فصیحی افزود: همچنین برخی فعالان سیاسی سکولار در این زمینه فعال بودند، البته ما نباید تمام کسانی را که سکولار هستند را در این دسته تلقی کنیم و جزء حامیان اسرائیل بپنداریم، دلایل گروهی که رسما در مقابل جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند، چند چیز است.

استدلال مخالفان ایران در جنگ با رژیم غاصب صهیونی

رئیس سابق دفتر معاون رئیس جمهور ادامه داد: اولین علت مشکل داشتن با جمهوری اسلامی ایران است، پس هرکس که با این کشور در جنگ باشد، دوست آنهاست. دلیل دوم، تغییر نظام است، گروه رسانه‌ای دیگری وجود دارد که آنها با حمله اسرائیل به ایران مشکل دارند؛ بنابراین معتقدند بی‌ثباتی منطقه به ضرر همه است و در رویکرد رسانه‌ای و غیرغالب از حمله اسرائیل حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر تقویت روایت همدلی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: وقتی جامعه ایران را در قبل و بعد از وقوع جنگ بررسی کنیم، شاهد تحول بنیادی هستیم که شکل گرفته است. قبل از جنگ کسانی بودند بعضی گمان می‌کردند که با ایران و هویت ایرانی فاصله گرفتند و دشمن نیز می‌خواست از همین راه وارد شود. اما وقوع این جنگ و جامعه ایران و ایرانی نشان داد که این‌گونه نیست. ایرانیان دارای ویژگی نبوغ بقاست. این ویژگی وقتی فعال می‌شود که جامعه ایران احساس خطر می‌کند و وحدت خود را بیش از پیش می‌کند.

فصیحی افزود: جنگ، جنگ روایت‌هاست. آنچه که امت اسلام را می‌تواند در کنار هم قرار دهد، روایتی است که می‌توانیم از محیط اطراف خود دریافت کنیم و عبرت بگیریم، ما باید روی فاکتور‌هایی تمرکز کنیم که در مواقع بحران، موجب وحدت می‌شود مانند نگاه تمدنی و فرهنگی.

گزارش از هانیه محمدنژاد

انتهای پیام