صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۱۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۵
اصحاب سیدالشهدا(ع) / 15

عضو هسته علمی موسسه کلامی احیاء همدان گفت: یکی از بانوانی که در جریان کربلا حضور داشتند یکی از دختران حضرت سیدالشهدا علیه السلام یعنی حضرت سکینه علیها السلام می‌باشد، ایشان دختری است که غرق محبت خداوندست.

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سجاد جمشیدی، عضو هسته علمی موسسه کلامی احیا همدان و مدرس حوزه علمیه به معرفی ویژگی‌ها و ابعادی از شخصیت سکینه دختر اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

سُکَینه دختر امام حسین(ع) و رباب بنت امرؤ القیس از حاضران در واقعه کربلا و اسیران کربلا بود که پس از شهادت پدرش با کاروان اسیران به کوفه و شام برده شد. در واقعه کربلا سن شریفش تقریباً حدود ۱۰ ساله بودند. 

اگر بخواهیم مقام و منزلت این دختر اباعبدالله‌الحسین(ع) را بدانیم باید ماجرای خواستگاری فرزند امام حسن مجتبی(ع) از دختران حضرت حسین(ع) را بازگو کنیم و جملاتی که امام در وصف حضرت سکینه(س) دخترشان بیان کردند را بررسی کنیم.

در تاریخ آمده است که حسن بن حسن فرزند امام مجتبی(ع) خدمت سیدالشهدا(ع) رسید و عرض کرد عمو جان قصد ازدواج دارم اگر ممکن است مرا به دامادی خودتان بپذیرید.


بیشتر بخوانید:


 امام حسین(ع) فرمودند «من فاطمه را به تزویج شما در می‌آورم او به مادرم فاطمه شبیه‌تر است، روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها به عبادت مشغول است و جمال ظاهری او به مادرم می‌ماند.» «واما السکینة فغالب علیها الاستغراق مع الله تعالی فلا تصلح لرجل و اما سکینه غالب حال او استغراق با خداوند متعال است.» یعنی سکینه غرق عشق و محبت خدای متعال است و حالش به گونه‌ای است که فعلاً نمی‌تواند زندگی مشترک را اداره کند و به امور زوجیت بپردازد. 

این تعبیر «فغالب علیه الاستغراق مع الله تعالی» تعبیر بسیار پیچیده و عمیقی است؛ اجمالا از آن متوجه می‌شویم که حضرت سکینه(س) در آن سن و سال آغاز بلوغ و جوانی در مسائل معنوی پیشرفته و درجات عالی دارا بود و از عالم کثرت و دنیا منصرف شده و به عالم بالا توجه شدید داشت و مشغول عشق بازی با پروردگار خود بود.

به همین جهت سیدالشهدا(ع) هم در آن تعبیری که در روز عاشورا دارند به نوعی ایشان را بر دیگر دخترانشان برتری داده و لفظ «خیرة النسوان» را در مورد ایشان بکار می‌برند که گویای مقام بالای معنوی این بانوی کربلایی است.

وقتی که حضرت برای وداع آمدند و دیدند حضرت سکینه(س) اشک می‌ریزند سه بیت شعر در تاریخ از حضرت نقل شده که فرمودند «سیَطولُ بعدی یا سکینه فاعلمی  / منک البکاء اذا الحمام دَهانی  / لا تُحرقی قلبی بدَمعِک حسرةً  / ما دامَ مِنّی الروحُ فی جُثمانی / واذا قُتلتُ فاَنتِ اولیٰ بالذی  / تَاتینَهُ یا خَیرةَالنِسوان / سکینه جان بدان بعد از من گریه و اندوه تو بسیار خواهد شد قلب من را با اشک‌هایت آتش مزن تا زمانی که روح در بدن من است و من در قید حیاتم ای برگزیده زنان».

برخی از این تعبیر «خیرة النسوان» استفاده کرده‌اند که سیدالشهدا(ع) سکینه را در بین دخترانشان برتر و عالی‌تر می‌دانستند والله اعلم. به هر حال این بزرگوار با آن سن کم دارای مقام و مرتبه عرفانی بود. حضرت سیدالشهدا(ع) دو بیتی درباره محبتشان به حضرت سکینه و مادرش بی بی رباب سروده‌اند که از مقام و منزلت حضرت سکینه هم خبر می‌دهد که بدین مضمون است «همانا من منزلی را که سکینه و رباب در آن باشند دوست دارم آنها را دوست می‌دارم و اموال خودم را در راهشان صرف می‌کنم و کسی هم حق سرزنش کردن و مذمت کردن مرا ندارد.»

انتهای پیام