وی با تأکید بر اینکه فهم و بهرهگیری از سوره فجر برای محبان سیدالشهدا(ع) اهمیت ویژهای دارد، بیان کرد: طبق روایت، کسی که این سوره را در نوافل و فرایض بخواند، در قیامت در کنار سیدالشهدا(ع) محشور خواهد شد. این سوره حقیقتی باطنی دارد که از عالم بالا نازل شده و تلاوت آن میتواند درک انسان را نسبت به حقیقت عاشورا تعمیق بخشد.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: حقیقت قرآن در قلوب مطهر اهلبیت(ع) قرار دارد و سایر انسانها نیز میتوانند به میزان ظرفیت خود از این معارف بهرهمند شوند. صاحبان عقول، مخاطبان اصلی این سورهاند؛ کسانی که در دامان پیامبر اسلام(ص) رشد کرده و با او همراه شدهاند.
وی با اشاره به اینکه قسمهای آغازین سوره فجر ابزارهای الهی برای امتسازیاند، ابراز کرد: فجر و سپیدهدم، شبهای دهگانه، نماز شب و مناجات سحر از جمله امکاناتی است که خداوند برای تطهیر امت و ساخت جامعهای پاک در اختیار پیامبر(ص) قرار داده است. بیتوجهی به این ابزارها، مانع از همراهی حقیقی با رسولالله (ص) خواهد شد.
میرباقری با اشاره به دشمنی تاریخی با پیامبران، گفت: در طول تاریخ، شیاطین جن و انس همواره در برابر طرحهای الهی پیامبران ایستادگی کردهاند. خداوند در ادامه آیات سوره فجر با اشاره به سرگذشت اقوام طغیانگر عاد، ثمود و فرعون، به سرنوشت شوم دشمنان حقیقت هشدار میدهد.
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام در مسیر امتسازی الهی مانعتراشی میکنند، تصریح کرد: مستکبران برای ساختن امتهایی مادی و مطیع، تلاش میکنند تا با ایجاد اماکن و فضاهای خاص در نقاط مختلف جهان، جوامع انسانی را به انواع گناهان و مفاسد اخلاقی گرفتار سازند. این روند، بخشی از طرح جهانی آنها برای تضعیف و انحراف امت اسلامی است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به نقش حضرت ابراهیم(ع) در پایهگذاری امتسازی دینی اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) با ساختن خانه امن الهی، یعنی کعبه، قدم نخست را در مسیر ساخت جامعهای پاک و موحد برداشت و پس از ایشان، تمامی ابزارهای کامل برای امتسازی به پیامبر اسلام (ص) عطا شد.
وی افزود: در پاسخ به نگرانی پیامبر(ص) نسبت به آینده امت، خداوند با نزول سوره قدر، مسیر نجات را برای امت اسلامی روشن کرد، مسیری که با شب قدر، نزول فرشتگان و ولایت ادامه مییابد و به قله معنویت میرسد.
میرباقری در پایان با اشاره به تأویل سوره فجر در روایات اهلبیت(ع)، یادآور شد: در برخی احادیث، «فجر» به ظهور حضرت ولیعصر(عج) تأویل شده است و «شفع و وتر» نیز به وجود مبارک حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره دارد. اینها نمونههایی از امکانات معنوی هستند که خداوند برای تحقق امتسازی در مسیر پیامبر(ص) فراهم کرده است.
انتهای پیام