وی با تأکید بر اینکه فهم و بهرهگیری از سوره فجر برای محبان سیدالشهدا(ع) اهمیت ویژهای دارد، بیان کرد: طبق روایت، کسی که این سوره را در نوافل و فرایض بخواند، در قیامت در کنار سیدالشهدا(ع) محشور خواهد شد. این سوره حقیقتی باطنی دارد که از عالم بالا نازل شده و تلاوت آن میتواند درک انسان را نسبت به حقیقت عاشورا تعمیق بخشد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: حقیقت قرآن در قلوب مطهر اهل بیت(ع) قرار دارد و سایر انسانها نیز میتوانند به میزان ظرفیت خود از این معارف بهرهمند شوند. صاحبان عقول، مخاطبان اصلی این سورهاند؛ کسانی که در دامان پیامبر اسلام(ص) رشد کرده و با او همراه شدهاند.
وی با اشاره به اینکه قسمهای آغازین سوره فجر ابزارهای الهی برای امتسازیاند، اظهار کرد: فجر و سپیدهدم، شبهای دهگانه، نماز شب و مناجات سحر از جمله امکاناتی است که خداوند برای تطهیر امت و ساخت جامعهای پاک در اختیار پیامبر(ص) قرار داده است. بیتوجهی به این ابزارها، مانع از همراهی حقیقی با رسولالله(ص) خواهد شد.
میرباقری با اشاره به دشمنی تاریخی با پیامبران گفت: در طول تاریخ، شیاطین جن و انس همواره در برابر طرحهای الهی پیامبران ایستادگی کردهاند. خداوند در ادامه آیات سوره فجر با اشاره به سرگذشت اقوام طغیانگر عاد، ثمود و فرعون، به سرنوشت شوم دشمنان حقیقت هشدار میدهد.
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام در مسیر امتسازی الهی مانعتراشی میکنند، تصریح کرد: مستکبران برای ساختن امتهایی مادی و مطیع، تلاش میکنند تا با ایجاد اماکن و فضاهای خاص در نقاط مختلف جهان، جوامع انسانی را به انواع گناهان و مفاسد اخلاقی گرفتار کنند. این روند، بخشی از طرح جهانی آنها برای تضعیف و انحراف امت اسلامی است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به نقش حضرت ابراهیم(ع) در پایهگذاری امتسازی دینی اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) با ساختن خانه امن الهی، یعنی کعبه، قدم نخست را در مسیر ساخت جامعهای پاک و موحد برداشت و پس از ایشان، تمامی ابزارهای کامل برای امتسازی به پیامبر اسلام(ص) عطا شد.
وی افزود: در پاسخ به نگرانی پیامبر(ص) نسبت به آینده امت، خداوند با نزول سوره قدر، مسیر نجات را برای امت اسلامی روشن کرد، مسیری که با شب قدر، نزول فرشتگان و ولایت ادامه مییابد و به قله معنویت میرسد.
میرباقری در پایان با اشاره به تأویل سوره فجر در روایات اهل بیت(ع) یادآور شد: در برخی احادیث، «فجر» به ظهور حضرت ولی عصر(عج) تأویل شده است و «شفع و وتر» نیز به وجود مبارک حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره دارد. اینها نمونههایی از امکانات معنوی هستند که خداوند برای تحقق امتسازی در مسیر پیامبر(ص) فراهم کرده است.
انتهای پیام