کودکان و نوجوانان ما باید بدانند، همانگونه که امام حسین(ع) در برابر یزید زمانش تسلیم نشد، آنها نیز باید در مقابل ظلم صهیونیستها و استکبار جهانی مقاومت کنند. تجاوزگریهای رژیم صهیونیستی نشان میدهد که دشمن از هیچ تلاشی برای تضعیف ملت ایران فروگذار نخواهد کرد. تنها راه مقابله با این توطئهها، تربیت نسل آگاه، مومن و شجاعی است که مانند یاران اباعبدالله(ع) در میدانهای دفاع از میهن و آرمانهای اسلامی حاضر باشند. نسل حسینی امروز، سربازان مقاومت فردا هستند که با ایمان و استقامت، صهیونیستها را به زبالهدان تاریخ خواهند سپرد. به منظور بررسی شاخصههای تربیت نسل حسینی، خبرنگار ایکنا از همدان، با حجتالاسلام والمسلمین علی الوندی، عضو موسسه کلامی احیا، گفتوگویی کرده است که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید «نسل حسینی» را تعریف کنیم و سپس شاخصههای تربیت آن را مشخص نماییم. نسل حسینی به نسلی گفته میشود که با الگوگیری از شخصیت و قیام امام حسین(ع)، دارای ویژگیهای برجستهای در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و اعتقادی باشد.
این نوع تربیت، دارای ویژگیها و شاخصههای متعددی است این شاخصهها را میتوان به چند دسته کلی تقسیم بندی کرد که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعهها و فاکتورهای فراوانی است.
از مهمترین شاخصههای تربیت نسل حسینی باورهای اعتقادی عمیق است. در این زمینه مسائل مختلفی وجود دارد که از جمله آنها توحید ناب، ولایت پذیری، ایمان به معاد و عشق به اهل بیت و... است.
اخلاق و فضایل برجسته نیز از دیگر شاخصههای این نوع تربیت است در این زمینه مهمترین فاکتورها را میتوان اینگونه بیان کرد؛ شجاعت و غیرت دینی، ایستادگی در برابر ظلم و بیعدالتی، حتی در شرایط سخت. ایثار و فداکاری، گذشتن از منافع شخصی برای اهداف والاتر و رضای الهی. صداقت و راستگویی، پایبندی به حقیقت در گفتار و کردار، وفاداری و عهدشناسی، پایبندی به پیمانها و تعهدات. عفت و پاکدامنی، حفظ حریمها و دوری از گناه. صبر و استقامت، تحمل سختیها و مشکلات با رویکردی الهی، تواضع و فروتنی، دوری از تکبر و خودبینی.
سومین ویژگی تربیت یک نسل حسینی مسئولیتپذیری اجتماعی و سیاسی است. در بعد مسئولیت پذیری اجتماعی و سیاسی به مواردی همچون امر به معروف و نهی از منکر، تلاش برای اصلاح جامعه و مبارزه با فساد، عدالتخواهی، دفاع از مظلومان و تلاش برای برقراری عدالت، بصیرت سیاسی و اجتماعی، درک صحیح از مسائل روز و تشخیص حق از باطل، حضور فعال در جامعه و مشارکت در فعالیتهای خیرخواهانه و اجتماعی، دفاع از ارزشهای دینی و انقلابی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای اسلامی را نام برد.
علم و آگاهی نیز یکی دیگر از شاخصههای تربیت نسل حسینی است که شامل مواردی مانند تحصیل علم و دانش، تلاش برای کسب علم و معرفت در زمینههای مختلف. آگاهی از تاریخ اسلام و عاشورا و درک عمیق از پیامها و درسهای قیام امام حسین(ع)، تفکر و تعقل و استفاده از عقل در تحلیل مسائل و تصمیمگیریها است.
نهادینه کردن سبک زندگی حسینی نیز یکی دیگر از شاخصههای تربیت نسل حسینی است که خود مواردی چون سادهزیستی و دوری از تجملگرایی و مصرفگرایی، توجه به خانواده و تربیت فرزندان بر اساس الگوهای اسلامی، خدمت به خلق وتلاش برای گرهگشایی از کار مردم و رفع مشکلات آنان، دعا و نیایش وارتباط مستمر با خداوند از طریق دعا و عبادت را شامل میشود.
بنابراین میتوان بیان کرد که شاخصههای تربیت نسل حسینی بسیار گسترده بوده و تربیت نسلی با این شاخصهها نیازمند تلاش مستمر خانوادهها، مراکز آموزشی، نهادهای فرهنگی و رسانههاست تا با الگوپردازی صحیح و فراهم کردن بسترهای مناسب، این ارزشها را در وجود نسل جوان نهادینه کنند.
نهادینه کردن این شاخصهها در نسل حاضر نیازمند یک رویکرد چندوجهی و مستمر است که در آن تمامی ارکان جامعه نقش ایفا میکنند. نقش خانواده در این راستا بسیار مهم و موثر است به این صورت که الگوپذیری از والدین نقش کلیدی در این نوع تربیت دارد مهمترین عامل، رفتار و گفتار والدین است. والدین باید خود نماد این شاخصهها باشند و در عمل آنها را به نمایش بگذارند.
والدین باید آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی را از کودکی به فرزندان خود بیاموزند و این آموزشها در قالب قصهگویی از سیره امام حسین(ع) و یاران ایشان، توضیح مفاهیم ایثار، شجاعت، صداقت و وفاداری در قالب داستانهای مناسب سن کودک باشد.
ایجاد فضای معنوی در خانه از طریق برپایی نماز جماعت، قرائت قرآن، دعا و زیارت در کنار فرزندان وهمچنین تشویق به پرسشگری، ایجاد فضایی امن برای پرسیدن سوالات دینی و اخلاقی و پاسخگویی صادقانه به آنها. ترویج مطالعه کتب مرتبط ومعرفی کتابهای مناسب درباره سیره اهل بیت (ع)، تاریخ عاشورا و مفاهیم اخلاقی در تربیت نسل حسینی توسط خانوادهها بسیار مؤثر است.
آموزش و پرورش نیز با بازنگری در کتب درسی وگنجاندن محتوای غنیتر و جذابتر درباره سیره اهل بیت (ع)، تاریخ عاشورا و مفاهیم مرتبط با شجاعت، ایثار، عدالت و مسئولیتپذیری و همچنین با ارائه آموزش عملی مفاهیم از طریق برگزاری اردوهای فرهنگی، بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع عاشورا و شخصیتهای آن و همچنین تقویت نقش معلمان در ارائه آموزش و توانمندسازی معلمان برای انتقال صحیح مفاهیم دینی و اخلاقی و الگو بودن برای دانشآموزان. با تشکیل کانونهای فرهنگی و مذهبی در مدارس برای فعالیتهای فوق برنامه مرتبط با این شاخصهها میتوانند در تربیت نسل حسینی مؤثر عمل کنند.
علاوه بر آنچه گفته شد نقش رسانهها صدا و سیما، فضای مجازی نیز در تربیت نسل حسینی محرز شده است رسانه میتواند با تولید محتوای فاخر و جذاب از طریق ساخت فیلمهای سینمایی، سریالها، مستندها، انیمیشنها و برنامههای تلویزیونی که به شیوهای هنرمندانه و تأثیرگذار به سیره اهل بیت (ع) و مفاهیم عاشورا بپردازند.
همچنین برای استفاده مؤثر از فضای مجازی نیز برنامهریزی کند و تولید محتواهای کوتاه، کاربردی و بصری (اینفوگرافیک، ویدئوهای کوتاه) در شبکههای اجتماعی برای ترویج این شاخصهها داشته باشد.
مساجد و مراکز مذهبی میتوانند با برگزاری منظم جلسات سخنرانی و روضهخوانی با محتوای تحلیلی و کاربردی درباره عاشورا و سیره حسینی و همچنین با برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای مرتبط با موضوعات دینی، اخلاقی و اجتماعی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی برای جذب جوانان و نوجوانان و هدایت آنها به سمت ارزشهای حسینی مؤثر باشند.
البته نقش نخبگان و چهرههای فرهنگی و مذهبی را در این راستا نباید نادیده گرفت نخبگان میتوانند با تبیین عمیقتر مفاهیم در قالب سخنرانیها، مقالات و کتابهایی که به تحلیلهای عمیقتر و کاربردیتر از عاشورا و سیره حسینی بپردازند.
همچنین نخبگان باید خود در عمل نماد این شاخصهها باشندوبا حضور در میان جوانان و پاسخگویی به شبهات و سوالات آنها با آنها تعامل برقرار کنند. نهادینه کردن این شاخصهها یک فرایند بلندمدت است که نیازمند صبر، پیوستگی و تلاش همگانی است. مهمترین نکته، تمرکز بر «عملیاتی کردن» این ارزشها در زندگی روزمره و تبدیل آنها از شعار به «سبک زندگی» است.
انتهای پیام