صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۳

دارالافتاء مصر در فتوایی اعلام کرد که اقامه نماز در مساجد دارای ضریح اولیای صالح خدا جایز است و با اصول و مبانی شریعت اسلامی منافات ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، دارالافتاء مصر تأکید کرد اقامه نماز در مساجدی که ضریح اولیای الهی در آنجا واقع شده، جایز است و این امر با اصول شریعت اسلامی منافات ندارد.

این مرکز اعلام کرد: عبادت در این اماکن شرعاً صحیح است و هیچ اشکالی ندارد.

این فتوا در پاسخ به پرسش از این مرکز(استفتاء) درباره جواز نماز خواندن در مساجد دارای قبور و حکم زیارت زیارتگاه‌ها و دعا کردن در آنها اعلام شد.

دارالافتاء مصر در وب‌سایت رسمی خود توضیح داد که ساخت زیارتگاه‌ها به خودی خود ممنوع نیست؛ بلکه طبق شریعت اسلام مجاز است. بازدید از این مکان‌ها یک عمل مستحب است، زیرا آنها یادآور مرگ و زندگی پس از مرگ هستند، پیامبر(ص) در حدیثی روایت‌شده از مسلم(از راویان حدیث اهل سنت) فرمود: «قبور را زیارت کنید، زیرا آنها ما را به یاد مرگ می‌اندازند».

در وب‌سایت دارالافتاء تأکید شد این نشان می‌دهد که وقتی یک مسلمان ضریح‌ها را زیارت می‌کند یا در نزدیکی آنها نماز می‌خواند، توجه خود را فقط به خدا معطوف می‌کند، نه به متوفی یا قیم کسی که در آن مدفون است.

این مرکز بیان کرد ارواح اولیای الهی جاودان و فناناپذیرند، این از اعتقادات مسلمانان است. بنابراین، زیارت قبور یک سنت مشروع است که ارتباط فرد را با زندگی پس از مرگ تقویت می‌کند.

استناد به قرآن

دارالافتاء مصر به طور خاص از زیارتگاه‌های اهل بیت پیامبر(ص) نام برد و تأکید کرد که آنها باغی از باغ‌های بهشت هستند و زیارت آنها نوعی کار نیک نسبت به رسول خدا برای پیوند با اوست، همانطور که خدای متعال در قرآن فرمود: «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى: بگو: من از شما پاداشی بر این [رسالت] نمی‌خواهم جز دوست داشتن خویشاوندانم»(شوری: ۲۳).

این دارالافتاء همچنین آیه‌ای از سوره کهف را به عنوان دلیل قرآنی بر جواز ساخت مساجد در کنار قبور صالحان ذکر کرد: «قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا: کسانی که بر کارشان غلبه یافتند، گفتند: ما قطعاً بر ایشان مسجدی خواهیم ساخت.»(آیه 21 کهف)

دارالافتاء در پایان اعلام کرد که این مسئله طبق شریعت اسلام حل و فصل شده است و کسانی که ادعا می‌کنند نماز خواندن در مساجد دارای زیارتگاه‌ و ضریح ناقض اصل توحید است، ادعای بی‌اساسی دارند.

انتهای پیام