صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۸

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد البرز گفت: آنچه ما در جهاددانشگاهی دنبال می‌کنیم، فعالیت فرهنگی از جنس تعهد و دغدغه است. رویکرد ما مبتنی بر فهم واقعی مسائل نسل جوان، تحلیل اجتماعی و ایجاد جریان‌های ماندگار فکری در بستر دانشگاه است.

به گزارش ایکنا از البرز، محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، صادق زینالی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی و علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی این نهاد، روز یکشنبه پنجم مردادماه با حضور در دفتر جهاددانشگاهی واحد البرز، با غلامرضا اسکندریان، رئیس این واحد و احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی آن دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
احمدرضا فیروزی، در این نشست اظهارکرد: مسیر فعالیت‌های فرهنگی ما در جهاددانشگاهی البرز، مسیری برخاسته از درک عمیق از مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و دغدغه‌مندی نسبت به تحولات فکری، روانی و هویتی نسل جوان است.
 
وی افزود: ما در این مسیر، آگاهانه از اجرای برنامه‌های پرزرق‌وبرق، نمایشی و صرفاً مناسبتی پرهیز کرده‌ایم و سعی داشته‌ایم با تکیه بر دانش، تحلیل و رویکرد مسئله‌محور، فضاهایی برای تعمیق اندیشه، گفت‌وگوی علمی و درک پدیده‌های اجتماعی فراهم کنیم. فعالیت‌های ما نه مقطعی که زنجیره‌ای، هدفمند و به‌دور از هیاهو بوده‌ تا اثرگذاری واقعی در بستر دانشگاه اتفاق بیفتد.
 
فیروزی با اشاره به برخی از این برنامه‌ها، گفت: در این راستا، سلسله‌نشست‌های «باورها، آرزوها و اراده‌ها»، تحلیل و نقد جریان‌های معنوی معاصر با عنوان «بررسی عرفان‌های نوظهور» با حضور اساتید برجسته فلسفه دین و روان‌شناسی، نشست‌های تخصصی سعدی‌پژوهی، حافظ‌خوانی، و محافل تفسیر قرآن را می‌توان به‌عنوان نمونه‌هایی از برنامه‌هایی دانست که در آن‌ها، دانشجو به‌عنوان مخاطب جدی و فعال مشارکت داشته است.
 
وی ادامه داد: در کنار این نشست‌ها، برنامه‌هایی مانند یک «جرعه شعر» با حضور دکتر مصطفی علیپور» در قالب ۱۶ جلسه و مجموعه نشست‌هایی با موضوع خودکشی و تحلیل روان‌شناختی آن با حضور دکتر ربابه نوری نیز در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
 
این مسئول با تأکید بر اینکه فعالیت‌های این واحد فقط محدود به استان البرز نبوده است، گفت: جهاددانشگاهی البرز طی سال‌های گذشته در برنامه‌های ملی نیز حضوری فعال داشته و در کنار سایر واحدهای جهاددانشگاهی، نقش‌آفرینی قابل توجهی داشته است. برگزاری مسابقات ملی کتاب‌خوانی «آفتاب»، مشارکت در «کنگره ملی اندیشه‌های فرهنگی» و خلق رویدادی همچون «جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی دانشجویان» تنها بخشی از این دستاوردهاست.
 
وی درباره جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی دانشجویان که در سال ۱۳۹۴ برگزار شد، گفت: این جشنواره نقطه عطفی در تغییر نگرش نسبت به نوآوری فرهنگی در دانشگاه‌ها بود. در این رویداد، گفتمانی نو درباره پیوند فرهنگ با فناوری، خلاقیت و کارآفرینی ایجاد شد که زمینه‌ساز شکل‌گیری مراکز رشد فرهنگی و طرح‌های فناورانه با ماهیت فرهنگی در دانشگاه‌ها شد.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز افزود: همچنین چهار دوره جشنواره ملی «امیرکبیر» با هدف ایجاد پیوند میان دانشگاه، صنعت و جامعه، با همکاری اتاق بازرگانی البرز و بنیاد نخبگان برگزار شد؛ رویدادی که در آن ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی در یک بستر مشترک برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه به کار گرفته شدند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات فرهنگی این واحد در واکنش به جنگ ۱۲ روزه اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره کرد و گفت: در این ایام، مجموعه‌ای از اقدامات آگاهی‌بخش و تحلیلی توسط جهاددانشگاهی البرز طراحی و اجرا شد. انتشار مجموعه‌ای از مطالب تحلیلی روان‌شناختی در قالب اینفوگرافی، با همکاری روان‌شناسان و متخصصان سلامت روان، گامی در راستای تبیین اثرات جنگ بر روان جامعه جهانی بود.
 
فیروزی با اشاره به پویش فرهنگی «آیین ققنوس»، گفت: این پویش که در ابتدا در سطح استان آغاز شد، با استقبال عمومی و مشارکت اقشار مختلف، به سطح ملی ارتقا یافت و هم‌اکنون در مرحله داوری نهایی قرار دارد. این پویش کوشید تا از دل بحران، مفاهیمی چون امید، مقاومت و بازسازی فرهنگی را بازخوانی و بازنمایی کند.
 
وی همچنین از راه‌اندازی پویش «اینا رو نگفته بودم» خبر داد و گفت: این پویش با هدف ثبت روایت‌های نسل نوجوان از جنگ طراحی شد. نوجوانان گروه سنی ۸ تا ۱۸ سال با بهره‌گیری از زبان انگلیسی، برداشت‌ها، احساسات و نگرش‌های خود نسبت به جنگ را در قالب متونی کوتاه بیان کردند؛ تلاشی که در واقع تمرینی برای تقویت روایت‌گری فرهنگی و تربیت نسل روایت‌گر است.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی البرز همچنین از اجرای فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه سلامت روان با محوریت روان‌پزشکان و روان‌شناسان خبر داد و گفت: در این فراخوان از متخصصان خواسته شد با تکیه بر دانش علمی خود، راهکارهای عملی برای ارتقای سلامت روان جامعه ارائه دهند. جهاددانشگاهی صراحتاً اعلام کرده که هر فرد یا گروهی که طرحی اجرایی در این حوزه داشته باشد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
 
فیروزی در پایان با تأکید بر ضرورت تحول در نگاه به دانشگاه، گفت: دانشگاه امروز صرفاً محل انتقال دانش نظری نیست، بلکه باید بستری برای رشد فکری، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی دانشجویان باشد. در جهاددانشگاهی البرز تلاش کرده‌ایم فرهنگ را نه به عنوان یک بخش حاشیه‌ای، بلکه به‌عنوان قلب تپنده فعالیت‌های دانشگاهی ببینیم. آینده‌نگری فرهنگی، مسئولیت اجتماعی و دغدغه‌مندی نسبت به نیازهای واقعی جامعه، سه ضلع اصلی مسیر ما در این راه است. ما به‌دنبال تربیت نسلی هستیم که هم دانا باشد، هم متعهد و هم اهل کنشگری فرهنگی؛ نسلی که بتواند در برابر چالش‌های پیچیده جهان امروز، با قدرت تحلیل، مسئولیت‌پذیری و روحیه جمع‌گرایانه ایستادگی کند.
 
انتهای پیام