وی ادامه داد: حدود 50 گروه در مسیر پیادهروی اربعین و طریق نجف تا کربلا مستقر شده است و هماهنگیهای لازم برای استقرار آنها در موکبها به عمل آمده تا با کنشگریهای خود، زائران را به پویش حفظ و فهم آیات دعوت کنند. این افراد توجیه هستند تا در میان اقامه دو نماز جماعت یا در زمان استراحت موارد تبیینی را بیان کنند.
قزلایاق با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات متنوع برای کودکان در جهت انس با قرآن از جمله دیگر اقدامات این دبیرخانه در ایام اربعین حسینی است، گفت: در فضای موکبها همخوانی قرآن خواهیم داشت و با حدود دو هزار مبلغ هماهنگ شده است تا براساس دستهبندی آیات مورد نظر طرح، اقلام تبلیغی و فرهنگی در اختیار آنها قرار گیرد تا در طول مسیر به شکل شناور در ارتباط با زائران، مأموریت خود را به انجام برسانند.
مسئول دبیرخانه طرح ملی زندگی با آیهها تصریح کرد: علاوه بر این موارد، همانطور که گفته شد در زمینه فضاسازی مکانی، اقلام تبلیغی همچون نصب بیلبورد در فضای شهری به غیر از استانهای مرزی که مبادی ورود و خروج زائران هستند، در سایر شهرها و استانها نیز اقدامات مشابهی به انجام رسیده است که بیشتر آنها در زمینه فضاسازی و مزین کردن مبلمان شهری با مظاهری از آیات طرح زندگی با آیههاست.
وی ادامه داد: تولید و توزیع پرچم در اشکال مختلف، طراحی و نصب پوستر و اقلام گرافیکی از جمله موارد دیگری است که در ایام منتهی به اربعین و حتی تا پایان سال، استفاده خواهیم کرد و از جمله جذابترین آنها اشاره به برخی صحنههای فیلمهای سینمایی است که استنادات قرآنی آنها نیز آورده شده است.
قزلایاق تأکید کرد: هماهنگیهایی نیز با رسانه ملی در راستای تبلیغ و اطلاعرسانی مجموعه برنامههای دبیرخانه صورت گرفته است. خوشبختانه همکاری خوبی در جریان است و محتواها در خلال برنامهها پخش و یا در شبکههای مختلف رسانه ملی زیرنویس میشود.
وی با اشاره به اینکه گستردگی اجرای برنامههای این دبیرخانه به غیر از استانهای مرزی که در ارتباط مستقیم با زائران اربعین است، به جهت استفاده درخور جاماندگان اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: در سال جاری و در راستای پیادهسازی طرح، 100 آیه آشنا، محتوای پویشهای جاری قرآنی را تشکیل دادهاند که ماه رمضان آیات ویژه به خود را داراست.
مسئول دبیرخانه طرح ملی زندگی با آیهها ادامه داد: در شرایط فعلی به جهت سهولت در ارائه آیات و نسبتگیری با شرایط جنگی این 100 آیه آشنا، در 4 بسته تقسیم میشوند که عبارند از 30 آیه نصر، 20 آیه سبک زندگی، 20 آیه جهانبینی و 30 آیه که مخاطبان قرابت بیشتری با آنها دارند و برای آنها آشناتر است.
قزلایاق گفت: در مواجهه فعلی مخاطب با اجرای این طرح، 30 آیه نصر در پیشانی کاری ما قرار گرفته است که پویشهای قرآنی جاری نیز بر همین 30 آیه نصر مستقر هستند و این شرایط تا زمانی که فضای جنگی حاکم است، باقی خواهد ماند. باید به این نکته اشاره کنم که از میان این 30 آیه، 5 آیه محوری هستند و در نتیجه تبلیغات محیطی و رسانهای، حول این 5 آیه خواهد بودبه شرح زیر خواهد بود:
«وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (سوره بقره/ آیه 120) (آیه محوری اربعین)
«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ...» (سوره آلعمران / آیه 139-140)
«وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا...» (سوره عنکبوت / آیه 69)
«كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ؛ وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّه» (سوره بقره / آیه 249-251)
«وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» (سوره جن / آیه 16)
وی در پایان گفت: برای تبیین، تبلیغ و فهم این آیات کتابی نیز منتشر شده و همچنین مخاطبان میتوانند از طریق سایت و اپلیکیشن طرح زندگی با آیهها مواجههای متفاوت با آنها داشته باشند و حتی در طرحهای تشویقی آن نظیر شرکت در مسابقات و پویشهای متعدد نیز شرکت کنند.
انتهای پیام