معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتیدرباره دلایل نامگذاری ماه صفر بیان کرد: واژه صفر در زبان عربی به معنای خالی شدن و این ماه به دو دلیل مشهور شده است، اول اینکه برخی معتقدند عربهای پیش از اسلام در این ماه خانههای خود را ترک میکردند و به جنگ میرفتند و در نتیجه شهرها خالی میشد که عبارت «تصفر من اهلها» همین مسئله را بیان میکند و دلیل دیگر به شیوع بیماریها در این ماه برمیگردد که باعث خالی شدن خانهها میشد، هم چنین برخی آن را برگرفته از بیماری صفار یا زردی میدانند که در این فصل شایع بود.
وی در خصوص فضیلتهای ماه صفر و آدابی که در این ماه توصیه شده است، افزود: در این ماه آدابی همچون صدقه دادن و انفاق به دلیل دوری از نحوست خرافی سفارش شده است. همچنین در زمینه دعا و استغفار خواندن دعاهایی از جمله دعای ذوالنون و دعای سمات توصیه شده است. زیارت امام حسین(ع) بهویژه در روز اربعین یعنی بیستم صفر از دیگر اعمال مورد سفارش در این ماه است. روزه گرفتن نیز در روزهای پایانی ماه صفر به جهت دفع بلا مورد توصیه قرار گرفته است.
عمرانی ادامه داد: در مجموع صدقه در ماه صفر به دو دلیل اصلی سفارش شده است و طبق احادیث صدقه باعث دفع بلایا و جلب رحمت الهی و بهویژه با توجه به وقایع اندوهبار این ماه، صدقه بهعنوان عملی محافظتکننده توصیه میشود، علاوه بر این تأکید بر صدقه، نوعی مقابله با باورهای نادرست درباره نحوست ذاتی این ماه است تا مؤمنان با توکل بر خداوند به جای ترس، عمل صالح انجام دهند.
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی در خصوص وقایع تاریخی مهم روی داده در ماه صفر گفت: این وقایع شامل شهادت امام حسن مجتبی(ع) که طبق برخی روایات در 28 صفر روی داده است، شهادت امام رضا(ع) در آخر صفر، حادثه اربعین در 20 ماه صفر که همزمان با ورود کاروان اسیران کربلا به شام و بازگشت به مدینه بود و همچنین وفات پیامبر اکرم(ص) که طبق روایات اهل سنت و شیعه در 28 صفر اتفاق افتاده است میشود و در مجموع این وقایع غمانگیز، غمزده بودن این ماه را تقویت کرده است.
وی درباره عللی که سبب شده است از ماه صفر به نحوست تعبیر شود، بیان کرد: برخی از این علل منشأ خرافی دارند و این برگرفته از این مطلب است که در فرهنگ جاهلیت عرب، ماه صفر را شوم میدانستند و از انجام کارهای مهم در این ماه پرهیز میکردند، دلیل دیگر به تأثیر وقایع تاریخی روی داده در این ماه بازمیگردد و وقایع تاریخی اندوهباری مانند شهادت ائمه(ع) در این ماه به مرور بر احساس عمومی درباره آن تأثیر گذاشت، اما دیدگاه اسلامی در این مورد کاملاً مخالف با این عناوین است و هر گونه نحوست ذاتی را رد میکند. پیامبر(ص) نیز در این زمینه فرمودند: هیچ نحوستی در ماه صفر وجود ندارد و نحوست تنها نتیجه اعمال انسانهاست و نه زمان یا مکان نمیتواند در این مسئله تأثیرگذار باشد.
وی درباره برخی خرافات رایج و نادرست درباره ماه صفر افزود: این خرافات شامل ازدواج نکردن و اعتقاد به شوم بودن عقد کردن در این ماه، سفر نکردن و ترس از وقوع حادثه در سفرهای ماه صفر، به تأخیر انداختن کارهای مهم مانند خرید خانه یا تجارت و فال بد زدن یعنی تفسیر حوادث طبیعی از جمله زلزله یا بیماری به عنوان تأیید نحوست ماه صفر میشود.
عمرانی در پایان با تأکید بر نقد خرافات از دیدگاه اسلام، گفت: اسلام با خرافات مخالف است و بهطور کلی نحوست زمان را رد مطلق میکند و پیامبر(ص) در این زمینه تأکید کردند که هیچ ماهی ذاتاً شوم نیست و نحوست نتیجه گناه انسانهاست، امام صادق(ع) نیز در این زمینه میفرمایند: «هر کس به خدا توکل کند، از شر همه چیز در امان است». اسلام به جای ترس از زمان بر انجام اعمال نیک شامل صدقه، دعا و روزه برای جلب برکت تأکید دارد.
انتهای پیام