در این نشست، مجتبی امیرفرزانه، مسئول رسانه مرکز حرکتهای جهادی استان قم، به تشریح شاخصههای سوژهیابی رسانهای در اربعین پرداخت و گفت: یک سوژه مؤثر در اربعین باید عملی و قابل اجرا، نوآورانه و بدیع باشد و حتی در صورت تکرار با نگاهی تازه ارائه شود؛ همچنین سوژه مطلوب باید آگاهیبخش، معنادار، احساسی و گاهی در پاسخ به سوالات مخاطبان بوده و بر محوریت انسان تمرکز داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای جهانی اربعین، ابراز کرد: اربعین نمایش عشق و خدمت است و تنوع فرهنگی و جهانی این مسیر، با نمایش چهرهها و پرچمهای ملیتهای مختلف، قابلیت بسیاری در تبدیل شدن به یک سوژه جهانی را دارد.
امیرفرزانه تأکید کرد: سوژهپردازی با موضوع اربعین، با نگاه به جزئیات اتفاقات و توجه به بُعد معنوی افراد صورت گیرد و از موضوعات کلیشهای یا کماهمیت اجتناب شود، سوژهای حرفهای و جذاب است که زمینه داستانپردازی و ارتباط عاطفی با مخاطب را فراهم سازد.
وی ضمن بیان انواع سوژه، به الگوهای رفتاری اربعین اشاره کرد و رفتارهایی چون انفاق با حداقل امکانات، سادگی، ایثار، همدلی، فداکاری، بیاعتنایی به دنیا، برادری اقتصادی و مقابله با تجملگرایی را از مهمترین ابعاد فرهنگی این مناسک دانست.
بیدگلی، سردبیر خبرگزاری فارس در قم همچنین ویژگیهایی همچون سلامت روحی، امنیت مسیر، فراموشی آلام شخصی، مسئولیتپذیری مردمی و ارتباط عاطفی فراتر از زبان را از مؤلفههای اجتماعی قابل روایت دانست و بر اهمیت توجه به جزئیات، ثبت لحظهها، پررنگکردن نقش زنان و نمایش پشتصحنه خدمت بهعنوان راهکارهای سوژهیابی تأکید کرد.
وی در ادامه به آموزش تکنیکها و اصول طلایی کپشن نویسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: روایت خدمت مردم و گروههای جهادی در این رویداد بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است و باید نشان دهیم که جهادگران در این عرصه نیز پای کار هستند و بهطور ویژه به ارائه خدمات گوناگون با نگاه جهادی و مقاومتی خود، میپردازند.
یادآور میشود، این رویداد آموزشی نیم روزه، به همت مرکز مطالعات و هدایت حرکتهای جهادی سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) استان قم برگزار شد.
انتهای پیام