این نهاد به عنوان یکی از رویشها و نهادهای انقلاب اسلامی است و از سال 1359 شکل گرفته و در عین حال که یکی از گمنامترین نهادهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است اما دستاوردهای فراوانی را در عرصههای مختلف داشته که مرور این دستاوردها میتواند برای ادامه مسیر راهگشا باشد.
جهاد در ابعاد مختلف به وظایف ذاتی خود به خوبی عمل کرده و در بخشهای علمی، پژوهشی، تربیت نیروی انسانی متخصص و حتی در ابعاد فرهنگی نیز منشأ اثرات مثبتی بوده که بررسی تفصیلی این خدمات از مهمترین کارهایی است که جهاد دانشگاهی در وهله اول باید آنها را معرفی کند و یکی از مهمترین نقاط ضعف جهاد دانشگاهی آن است که دستاوردها را حتی برای متخصصین و نخبگان هم به خوبی تبیین نکردهاست.
از همین رو میبینیم که بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی و آموزشی کشور از ساختار این نهاد انقلابی، دستاوردها و خدمات و از حوزههایی که منشأ اثر بوده اطلاع و آگاهی ندارند. در درجه اول این رسالت جهاد دانشگاهی است که خدمات خود را برای نخبگان و حتی برای عموم بیان کند.
جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی، علوم پایه، فناوری و حتی در حوزههای فرهنگی دستاوردهای ارزندهای را توانسته ارائه دهد اما باید این دستاوردها به مراکز پژوهشی و آموزشی و سایر نهادها معرفی شود.
دستاوردهایی که جهاد دانشگاهی در طول ۴۵ سال عمر پربرکت خود داشته بسیار گسترده بوده و البته بخشهای کمی از آن به مردم معرفی شده است، یکی از دستاوردهای کلان جهاد دانشگاهی پژوهشگاه رویان است که اثراتی در سطح جهانی و منطقهای دارد و قابلیت معرفی در سطح ملی را دارد و میتوان اینگونه دستاوردهای جهاد را در قالب یک پروژه کلان معرفی کرد و با مراکز علمی و پژوهشگاهی جهانی وارد تعامل شد و با معرفی این پژوهشگاه میتوان یک تعامل دو سویه با آنها برقرار و از خدمات متقابل آنها بهره گرفت و همچنین به ارتقا و تقویت پژوهشگاه نیز توجه داشت.
بیشتر بخوانید:
به نظر میرسد آنگونه که شایسته است تعامل دستگاههای مهم کشور و مراکز استانی با جهاددانشگاهی صورت نگرفته و یا در حد و اندازه دستاوردهای این نهاد و فعالیتهای گسترده آن نبوده است. که مهم ترین علت این جریان آن است که جهاد دانشگاهی در حد گسترده شناخته شده نیست و ما هم نتوانستیم آنگونه که شایسته است این نهاد را معرفی و موفقیتهای آن را برای همگان معرفی کنیم.
قطعا گام نخست برای یک تعامل سازنده آن است که دستاوردها و موفقیتهای آن نهاد را معرفی کنیم. بنابراین برای جبران ضعف تعامل ضعیف باید در سطح کشور و استانها این نهاد ارزنده را به جامعه معرفی کنیم که در وهله اول باید جهاد دانشگاهی این کار را انجام دهد و سپس نخبگان علمی هم در جهت معرفی این نهاد میتوانند موثر عمل کنند.
جهاد باید علاوه بر معرفی درست دستاوردها و ظرفیتها، خود نیز به دنبال تعامل باشد و بسیار فعال و مؤثر ارتباط خود را با مراکز علمی وپژوهشی و مراکز مرتبط گسترش و تقویت کند و به این ارتباطات عمق ببخشد که در این صورت آثار و برکات آن بیشتر و مراکز مرتبط هم از خدمات متقابل یکدیگر هم استفاده خواهند کرد.
ظرفیتهایی که جهاد دانشگاهی در ساختار و در امکاناتی که در اختیار دارد و سرمایه انسانی، پژوهشگران و دانشمندانی که تربیت شدهاند ظرفیت بسیار گستردهای را در این نهاد ایجاد کردهاند که این ظرفیتها میتوانند در جهت تحقق شعار سال و تولید عمل کنند.
بسیاری از سرمایهگذاران وجود دارند که اگر بدانند این نهاد چه ظرفیتی دارد، قطعا به سمت تولید قدم خواهند گذاشت و سرمایه خود را وارد مشارکت با جهاد دانشگاهی خواهند کرد.
جهاد دانشگاهی از دو جهت میتواند الگوسازی ثمربخش داشته باشد و به حرکت پرشتاب علمی و پژوهشی کشور کمک کند. اولین مورد ساختار جهاد دانشگاهی و خدمات ارزنده آن در ۴۵ سال گذشته است و علاوه بر این شهید گرانقدری در این مجموعه داریم که بنیانگذار پژوهشگاه رویان بوده و که با دستان خالی و با امکانات معدود در آن دوران توانست کارهای بزرگ و عظیمی را به انجام برساند و به عنوان الگویی موثر برای نسل جوان در این مجموعه است. کاظمی آشتیانی نشان داد که کمبود امکانات نمیتواند جلوی ارادههای قوی را بگیرد.
فعالیتهایی که جهاد دانشگاهی در طول این مدت داشته و خدمات و ثمراتی که داشته، گسترده است که شامل بخشهای پزشکی، مهندسی و کشاورزی میشود که در رأس آن پژوهشگاه رویان است که اگر به درستی به اساتید و دانشجویان و کسانی که آیندهساز کشور هستند معرفی شود قطعا شور و نشاط علمی ایجاد خواهد کرد و همین تبیین دستاوردها مهمترین امیدآفرینی را در بین جوانان ایجاد خواهد کرد به ویژه اینکه در سالهای اخیر دشمن هجمههای سنگینی را به نقاط امیدآفرین ما داشته است و متاسفانه تاحدودی هم توانسته امیدآفرینی را کم رنگ کند که معرفی این دستاوردها میتواند یکی از راهکارها برای امیدآفرینی در قشر دانشگاهی باشد تا طراحیهای دشمن برای ایجاد یاس را خنثی کند. با ایجاد امیدآفرینی در جامعه غرور ملی هم ایجاد و در پی آن همبستگی ملی و وحدت نیز ایجاد خواهد شد.
یکی از بخشهایی که جزء وظایف ذاتی جهاددانشگاهی است و کمتر به آن پرداخته شده و متناسب با ظرفیتها و امکانات این نهاد پر برکت بروز و ظهور نداشته خدمات فرهنگی است که البته خدمات زیادی در این حوزه وجود داشته اما متناسب با نام این نهاد و ظرفیت و امکانات آن نبوده است و باید قله و نقطه آرمانی را در این حوزه ببینیم و به اندازه آن نقطه مطلوب و آرمانی نبوده و میطلبد مسئولین جهاد دانشگاهی تمرکز زیادی در این حوزه داشته باشند چرا که انقلاب ما هم ذاتا فرهنگی بوده و فرهنگ نیز رکن اساسی هر جامعه است و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.
خدمات فرهنگی این نهاد باید در سایر دانشگاهها نیز تسری یابد و این فعالیتها در سایر دانشگاهها نیز تثبیت شود.
عاطفه ابرار
انتهای پیام