وی با اشاره به آیه «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا» ادامه داد: سه تعبیر «علمالیقین»، «عینالیقین» و «حقالیقین» که بزرگان گفتهاند، از این آیه گرفته شده است. مردم وقایع کربلا را خیلی شنیده و با حضورشان در مسیر، ذرهای این واقعه را تصور میکنند و میبینند. همیشه از خدا خواستم در کنار شنیدن و ذرهای دیدن کمی هم به ما بچشاند و این موقعی حاصل میشود که روایت وجود نازنین پیغمبر(ص) را باور کنم که «کتاب الله و عترتی» یک حقیقت است و دو روی یک سکهاند و این دو بر اساس حدیث «لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ» از هم جدا نمیشوند.
ماندگاری اظهار کرد: اگر در اینجا داریم گریه میکنیم که چرا قرآن ناطق زیر سم اسبان لگدمال شد، مراقب باشیم قرآن صامت در زندگیمان زیر پاهای ما لگدمال نشود. گاهی اوقات به خودم و زائران میگویم که آی مردم اشک میریزید برای اینکه چرا بدن امام حسین(ع) و بدن شهدای کربلا زیر سم اسبان لگدمال شد و قرآن ناطق را پارهپاره کردند. ولی ما داریم با آیات حیا و عفت، ظلمستیزی، مظلومیاوری، ولایتمحوری و با آیاتی که در رابطه با کسب و کار و خدمت و خانوادهمان است، چه کار میکنیم؟ نکند ما برای آن لگدمال شدن گریه کنیم، ولی خودمان در زندگی بعضی از آیات قرآن رو تو کوچه پس کوچههای زندگی زیر پاهامون له بکنیم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آیا خدمت به ارباب رجوع، مشتری، خانواده، همسایه، اهل مسجد و اهل هیئت؛ فرهنگ زندگی ما است یا خودخواهی است؟ آیا آخرتنگری فرهنگ زندگی ما است یا دنیاگرایی؟ و آیا خدامحوریه یا غیر خدا را دیدن؟ گفت: اینها چیزهایی است که توی این مسیر ذرهای به آن فکر شود، شاید کمی واقعه کربلا رو به ما بچشاند.
ماندگاری در پایان گفتوگوی خود با رادیو قرآن گفت: غصه امام حسین(ع) این نبود که شهید میشود بلکه غصهاش از این بود که حق و حقیقت دیده نمیشود و دشمن توانسته است حق و باطل را با هم التقاط کند. اگر ما حق و باطل زندگیمان را نفهمیم و رنگ خدا و غیر خدا را نفهمیم، بعید است از کربلا چیزی به ما بچشانند. انشاءالله این مردم خوبی که ما در این مسیر میبینیم، دستاوردهای خوبی از اربعین دارند و همین که زیر پرچم ولایت امام حسین(ع)، زیر پرچم ولایت فقیه و منتظر ولایت امام زمان(عج) هستند، معلوم میشود اتفاقهای خوبی افتاده و امیدواریم این حس از اربعین، ما را به ظهور برساند.
انتهای پیام