صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۰۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۰
استاد حوزه علمیه تبیین کرد

استاد حوزه علمیه گفت: سنت الهی این است که خون حق بر شمشیر باطل پیروز شود و خداوند متعال در آیات ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه ابراهیم، حق را به درختی پاکیزه، ریشه‌دار، پابرجا و همواره بارده تشبیه می‌کند و درمقابل، باطل همانند درختی بی‌ریشه است که با اندک بادی می‌افتد و پایداری ندارد.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، استاد حوزه علمیه در برنامه پاسخ به شبهات، از عاشورا تا اربعین که با موضوع «پایان صهیونیسم، وعده قرآن به زوال ستمگران» که شامگاه، ۲۷مردادماه به‌صورت مجازی و از طریق تلویزیون اینترنتی پاسخ برگزار شد، بیان کرد: در آغاز تاریخ، نبرد حق و باطل همواره جریان داشته و تا پایان بشر نیز ادامه خواهد یافت، سرنوشت نهایی این رویارویی در قرآن کریم روشن است که حق ماندگار و باطل نابودشدنی است.

وی افزود: خداوند متعال در آیات ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه ابراهیم، حق را به درختی پاکیزه تشبیه می‌کند، ریشه‌دار، پابرجا و همواره بار ده و درمقابل، باطل همانند درختی بی‌ریشه است که با اندک بادی برمی‌افتد و پایداری ندارد، آیه «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است»(سوره اسراء/آیه ۸۰) نیز به روشنی بیان می‌کند که باطل سرانجام محکوم به نابودی است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: قرآن وعده داده که مؤمنان وارث زمین خواهند شد و روزی خواهد رسید که امنیت جای ترس را بگیرد و مستضعفان به پیشوایان زمین بدل شوند و تاریخ نیز نشانه‌هایی از تحقق این وعده‌ها را به ما نشان داده است.

نابودی باطل محدود به پایان تاریخ نیست

وی تصریح کرد: با این همه، نابودی باطل تنها به پایان تاریخ محدود نیست؛ خداوند در آیه ۴۳ سوره مبارکه فاطر وعده داده که ستمگران در همین دنیا نیز به زودی گرفتار توطئه‌های خود می‌شوند: «و اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا؛ (انگیزه)این کارشان فقط گردن‌کشى در (روى)زمین و نیرنگ زشت بود و نیرنگ زشت جز (دامن)صاحبش را نگیرد پس آیا جز سنت (و سرنوشت‏ شوم)پیشینیان را انتظار مى‌‏برند و هرگز براى سنت‏ خدا دگرگونى نخواهى یافت.» چنانکه امروز نیز می‌بینیم، بسیاری از قدرت‌های باطل در دام نقشه‌های خویش افتاده‌اند.

زمانی با استناد به یکی دیگر از آیات قرآن کریم مبنی بر وجود دوگانگی برد برای مومنان تأکید کرد: قرآن در سوره توبه، آیه ۵۲ می‌فرماید: «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ؛ مؤمنان یا در راه خدا به شهادت می‌رسند، که افتخار جاویدان است، یا بر دشمن پیروز می‌شوند.» این دوگانه امیدبخش نشان می‌دهد که اهل ایمان هیچ‌گاه بازنده نیستند و حتی گاه، خداوند مستقیم وارد میدان می‌شود، چنان‌که در طبس، یا در برخی میدان‌های نبرد که دست قدرت الهی کار را تمام کرده است.

وی ادامه داد: درباره یهود، قرآن پرونده‌ای سنگین از جرائم تاریخی آنان ترسیم می‌کند. قومی که سه پیامبر بزرگ را آزردند؛ موسی را با بی‌وفایی‌ها و سرپیچی‌ها رنجاندند، عیسی را تا پای صلیب بردند و محمد (ص) را نیز آزار دادند. این تاریخ پر از لجاجت و ستم، سرانجامی جز سقوط برای آنان ندارد، البته باید میان یهودیان عادی و رژیم صهیونیستی تفکیک کرد، چه بسیار یهودیانی که امروز نیز جنایات صهیونیست‌ها را محکوم می‌کنند.

فساد بنی‌اسرائیل و وعده قرآن

زمانی با اشاره به آیه دیگری از قرآن که نشان از فساد بنی‌اسرائیل در زمین دارد، بیان کرد: در سوره اسراء/آیه ۴ آمده است: «وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا؛ ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می‌کنید و (در برابر طاعت خدا)به سرکشی و طغیان (و نسبت به مردم به برتری‌جویی و ستمی)بزرگ دچار می‌شوید.» وعده‌ای الهی که تحقق آن حتمی است و نشانه‌های آن در روزگار ما نیز آشکار است.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۱۱۱ سوره آل‌ عمران، آینده این قوم را چنین بیان می‌کند: «لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ؛ جز آزارى (اندک) هرگز به شما زیانى نخواهند رسانید.» و همچنین در آیه ۱۱۲ همین سوره می‌فرماید: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا؛ هر زمان و هر کجا یافت شوند، (داغ)خواری و ذلت بر آنان زده شده.»

زمانی تصریح کرد: این سرنوشت الهی به سبب کفرشان به آیات خدا و جنایتشان در کشتن پیامبران رقم خورده است، حتی اخراج مؤمنان از سرزمینشان که امروز در فلسطین شاهد آن هستیم، درنهایت به عمری کوتاه برای غاصبان خواهد انجامید.

چهار دستاورد‌ مهم جنگ تحمیلی ۱۲روزه

وی گفت: جنگ تحمیلی اخیر هرچند برای ایران هزینه‌های سنگینی مانند شهادت سرداران، دانشمندان و مردم بی‌گناه و تخریب مراکز مهم داشت اما دستاورد‌های بزرگی نیز به همراه آورد. نخستین دستاورد، شکستن افسانه ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل بود؛ پنجاه سال این رژیم با این شعار زندگی می‌کرد اما امروز جهان اسلام و عرب دریافتند که گنبد آهنین چیزی جز حبابی پوک نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: دومین دستاورد، عقب‌نشینی اسرائیل بود، هنگامی که پای آمریکا را به میدان کشاند، درواقع به ناتوانی خود اعتراف کرد، با این حال آمریکا نیز با دو خطای بزرگ روبه‌رو شد، تصور کرد با زدن مراکز هسته‌ای ایران می‌تواند توان غنی‌سازی را نابود کند، غافل از آنکه مواد حیاتی از پیش جابه‌جا شده بود و گمان برد سامانه‌های پدافندی‌اش در قطر سد راه موشک‌های ایران می‌شوند، حال آنکه موشک‌های چندکلاهکه ایران این خیال را در هم شکستند، نتیجه روشن بود، آمریکا هم آبروی خود را در جهان از دست داد و هم ناگزیر به عقب‌نشینی شد.

زمانی ادامه داد: دستاورد سوم، وحدت بیشتر ملت ایران بود؛ دشمنان خواستند جامعه را متفرق کنند اما خون شهدا و مقاومت مردم، ملت را منسجم‌تر ساخت و ایمان آنان به قدرت بازدارندگی کشور استوارتر شد، دستاورد چهارم، پیشرفت چشمگیر در حوزه موشکی بود، در میدان واقعی جنگ، موشک‌های ایران آزموده شدند، دقت و نقطه‌زنی آنها ارتقا یافت و سامانه‌های دشمن یکی پس از دیگری ناکام ماندند.

استاد حوزه در پایان تاکید کرد: درباره آینده، دو گزینه پیش روی دشمن است؛ یا عقب‌نشینی و پرهیز از ادامه جنگ، چراکه به تجربه دانسته‌اند پدافندهایشان ناکارآمد است و شهرهایشان اندک و آسیب‌پذیر؛ یا اگر باز هم خطا کنند و حمله‌ای دیگر آغاز نمایند، تجربه‌های گذشته گواه است که ایران، هرچند شهید تقدیم کند، سرانجام پیروز میدان خواهد بود زیرا سنت الهی این است که خون حق بر شمشیر باطل پیروز شود.

هانیه محمدنژاد 

انتهای پیام