وی با استناد به آیه شریفهای از سوره جمعه که میفرماید: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولاً مِنهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ»، تعلیم، تربیت و تزکیه را از اهداف والای رسالت پیامبر اکرم (ص) برشمرد و تصریح کرد: تجربه بشری نیز نشان داده است که جوامعی با افراد دانا و آگاه، مسیر تعالی را طی میکنند.
امیری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در خصوص تعلیم و تربیت و توجه ویژه رئیسجمهور در دولت چهاردهم به این موضوع، بیان کرد: حق آموزش در قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته و عدالت آموزشی یکی از زیربناهای نظام جمهوری اسلامی است.
استاندار فارس اضافه کرد: تعلیم و تربیت را نباید صرفاً یک تکلیف اداری دانست؛ بلکه باید آن را مأموریتی اسلامی، انسانی، دینی و اعتقادی تلقی کرد.
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت یکی از مهمترین اولویتهای ما در استان فارس است و هیچ موضوعی مهمتر از آموزش و مسائل پیرامون آن نیست.
امیری با بیان اینکه همه برنامهریزیها در جهت تحقق این هدف اساسی انجام شده است اظهار کرد: در استان فارس حداقل هشت همت اعتبار برای اجرای پروژههای نهضت عدالت آموزشی نیاز داریم، در حالی که اعتبار اولیه کمتر از یک همت بود و با برنامهریزیهای دقیق، استفاده از ظرفیتهای مولدسازی و راهکارهای اجرایی، خوشبختانه روند کار آغاز شده و شتاب گرفته است.
وی با اشاره به نقش مؤثر مدیران استانی در تسریع پروژهها، اظهار کرد: علیرغم دشواریهایی که در این مسیر وجود داشت با فراهم شدن بسترها و حلوفصل موضوعات، روند اجرای پروژهها از تیرماه شتاب گرفته است.
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به شرایط حساس در برخی مناطق استان و تأثیرات جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشور عزیزمان تصریح کرد: با وجود محدودیتها، مجموعه مدیران با عزم جدی و باور به تحقق اهداف، اقدامات مؤثری انجام دادهاند و در شورای برنامهریزی استان نیز به این موضوع پرداختهایم و در راستای توسعه نهضت عدالت آموزشی، ابلاغهای لازم صادر شده است.
وی با تأکید بر نقش فرایند مولد سازی در تسریع نهضت عدالت آموزشی در استان فارس، افزود: استان فارس در سطح کشور رتبه اول یا دوم را در زمینه مولدسازی دارد.
امیری اضافه کرد: در شرایطی که کشور با محدودیت منابع مواجه است، ما بخش قابل توجهی از تأمین نیازهای پروژههای اساسی را از طریق مولدسازی انجام میدهیم.
استاندار فارس همچنین به مشارکت بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگرچه کارگروه مشخصی برای این موضوع نداریم، اما عملاً مسئولیت ساخت تعداد قابل توجهی از فضاهای آموزشی بر عهده بنگاههای اقتصادی قرار گرفته است، از جمله کارخانه فولاد کوار تعهد ساخت یازده مدرسه را پذیرفته که هماکنون در حال اجراست.
وی با اشاره به سفرهای شهرستانی و بررسی میدانی پروژهها تصریح کرد: در هر سفر، یکی از محورهای اصلی بررسی، نهضت عدالت آموزشی است.
امیری در ادامه خطاب به فرمانداران گفت: شهرستانهایی که در زمینه توسعه و تکمیل فضاهای آموزشی هنوز به سطح قابل قبول نرسیدهاند، باید با برگزاری جلسات مستمر و تلاش بیشتر، به شرایط مطلوب برسند تا بتوانیم در زمان معقول و متعارف، نهضت را به نتیجه برسانیم.
وی به وضعیت شهر جدید صدرا نیز اشاره کرد و گفت: صدرا اکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و پیشبینی شده است که این رقم به ۵۰۰ هزار نفر برسد. متأسفانه در طراحی اولیه، زیرساختهای آموزشی پیشبینی نشده بود به گونهای که هم اکنون روزانه ۱۰ هزار دانشآموز از صدرا به مدارس شیراز رفتوآمد میکنند و این تکلیفی است که باید به آن پاسخ دهیم.
استاندار فارس به آغاز نهضت خشتگذاری مدارس از شهر صدرا اشاره کرد و آن را نشان دهنده اهمیت ویژه این منطقه برای مدیریت ارشد استان دانست.
وی با اشاره به سفر اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استان، یکی از محورهای اصلی این سفر را بررسی نیازهای عدالت آموزشی عنوان و اظهار کرد: این نهضت ادامه دارد و تلاش برای تأمین منابع آن نیز با جدیت دنبال میشود.
خانمحمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان توسعه و تجهیز و نوسازی مدارس کشور نیز در این نشست ضمن تقدیر از مدیریت راهبردی و موثر استاندار فارس در پیشبرد اهداف نهضت توسعه عدالت آموزشی، تأکید کرد که با همکاری استاندار فارس و همچنین خیرین فعال در حوزه آموزش، این نهضت به صورت جدی ادامه خواهد یافت تا تمامی پروژهها به بهرهبرداری برسند و مشکلات موجود در سیستم آموزشی برطرف شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای مستمر و همت جمعی، استان فارس بتواند به یک الگوی موفق در زمینه توسعه عدالت آموزشی تبدیل شود و تمامی دانشآموزان از امکانات و فضاهای آموزشی مناسب بهرهمند گردند.
یادآور میشود، طبق اعلام مسئولان مربوطه، استان فارس با اجرای ۶۵۰ پروژه آموزشی در حال تحول و بهبود وضعیت فضای آموزشی خود است. این پروژهها شامل ۱۷۴ پروژه نیمهتمام و ۶۷۵ کلاس درس میشود که به منظور کاهش تراکم بالای دانشآموزان و فراهم کردن شرایط مناسب برای یادگیری طراحی شدهاند.
با توجه به آمارها، میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژهها به ۴۳.۵ درصد رسیده است که نشاندهنده تلاشهای مستمر برای بهبود زیرساختهای آموزشی در استان است.
انتهای پیام