وی افزود: به عنوان مثال در خطبه ۲۶ نهجالبلاغه، امیرالمومنین امام علی (ع) اوضاع دوران قبل از بعثت پیامبراکرم (ص) را اینگونه توصیف کرده و میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى)بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) نَذِیراً لِلْعَالَمِینَ وَ أَمِیناً عَلَى التَّنْزِیلِ وَ أَنْتُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ عَلَى شَرِّ دِینٍ وَ فِی شَرِّ دَارٍ، مُنِیخُونَ بَیْنَ حِجَارَةٍ خُشْنٍ وَ حَیَّاتٍ صُمٍّ تَشْرَبُونَ الْکَدِرَ وَ تَأْکُلُونَ الْجَشِبَ وَ تَسْفِکُونَ دِمَاءَکُمْ وَ تَقْطَعُونَ أَرْحَامَکُمْ، الْأَصْنَامُ فِیکُمْ مَنْصُوبَةٌ وَ الْآثَامُ بِکُمْ مَعْصُوبَةٌ؛ خداوند محمّد (ص) را به عنوان بیم دهنده عالمیان، و امین بر قرآن بر انگیخت، و شما ملّت عرب در آن وقت داراى بدترین دین، و در بدترین خانه بودید، منزلتان در میان سنگهاى سخت، و در بین مارهاى زهردار بود، آب تیره مى نوشیدید، غذاى خشن مى خوردید، خون یکدیگر را مى ریختید، قطع رحم مى کردید، بتان در میان شما نصب شده بود، و گناهان به شما بسته بود.» بنابراین بعثت پیامبراکرم (ص) در منطقهای که هیچ ارزش انسانی، آداب و رسوم و اعتقادات رواج نداشت، معجزه است. َ
وی در پاسخ به این سوال که آیا نگاه مسلمانان امروزی و مسلمانان صدر اسلام تفاوتی دارد، بیان کرد: مسلمانان صدر اسلام، پیامبراکرم (ص) را مشاهده کرده و معجزات این حضرت را به وفور دیده و به اسلام گرویده شدند، اما نگاهی که مسلمانان امروزی به اسلام دارند، مسئله قرآن است و از مصادیق معجزه بودن قرآن همین بس که این کتاب الهی، مردم را به تحدی دعوت کرده است. هر آنچه که در این کتاب وجود دارد، حق بوده و هیچ باطلی در آن جای ندارد.
نظریمنفرد در پاسخ به این پرسش که آیا معرفت نسبت به اهلبیت (ع) در راستای معرفت نسبت به پیامبراکرم (ص) است، ابراز کرد: در مرحله اول، مسلمان باید نسبت به ویژگیهای پیامبر آشنایی پیدا کند که از جمله آنها میتوان به علم غیب، خلق و خوی عظیم و مقام عصمت اشاره کرد. قرآن کریم در آیه ۴ سوره مبارکه قلم میفرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.».
وی با اشاره به ارتباط معرفتی میان پیامبر اکرم(ص) با سایر اعل بیت(ع) تصریح کرد: این خصوصیات در اهلبیت (ع) به جزء مسئله وحی، دیده میشود. هم قرآن مجید مهر تاییدی بر عصمت اهلبیت (ع) طبق آنچه که در آیه تطهیر وجود دارد، زده است و همچنین در آیه مباهله، اهلبیت (ع) را نظیر پیامبراکرم (ص) قرار داده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به عواقب غفلت از شخصیت پیامبر در دینداری فردی و اجتماعی، بیان کرد: همانگونه که خداوند متعال در فطرت آدمی نهاده است، هر انسانی، سعادت را دوست دارد و قرآن کریم نیز کتاب سعادت انسان است؛ لذا اگر بخواهیم اجتماع سالمی داشته باشیم، باید ارزشهای خوب را بر آن حاکم کنیم که معیار و سنجش ارزشهای خوب، در قرآن کریم آمده است.سلامت فرد و جامعه در گرو شناخت قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است.
وی تبلیغ کردن را از ارکان مهم احیا جایگاه پیامبر در جامعه شیعی دانست و بیان کرد: ارتباط برقرار کردن و اجتماعی بودن، میتواند برخی از صفات یک مبلغ خوب باشد. همچنین او باید بتواند تا با نسل جوان ارتباط برقرار کند آن هم به صورتی که اسلام و قرآن کریم به آن دستور دادهاند.
نظریمنفرد با استناد به آیهای از قرآن کریم که به بیان اوصاف پیامبراکرم (ص) میپردازد، گفت: خداوند صفت اخلاقی پیامبراکرم (ص) را در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آلعمران، اینگونه توصیف کرده و میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ پس به (برکت)رحمت الهى با آنان نرمخو (و پرمهر)شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى شدند.»
وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم نسل جوان را با پیامبر آشنا کنیم، از کدام ویژگیهای ایشان باید شروع کنیم، اظهار کرد: اسلام جاذبههای فراوانی دارد. همچنین در اسلام و آیات قرآن به اخلاق تأکید فراوانی دارد. (وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ قلم/۴)
گفتوگو از هانیه محمدنژاد
انتهای پیام