میرباقری افزود: جامعه شیعه از زمان امام جواد (ع) تاکنون با وجود خردسال بودن برخی امامان، به خوبی حقیقت امامت را درک کرد و دچار انشعاب نشد. علما و بزرگان شیعه میدانستند که امامت صرفاً یک منصب سیاسی نیست بلکه خلافتالله در عوالم است.
وی به مسئله غیبت امام زمان (عج) پرداخت و بیان کرد: غیبت دو معنا دارد؛ یکی غیبت جسمانی امام از میان مردم و دیگری غیبت مقام غیبی امام که کلمه تامه الهی و حلقه اتصال عالم الهی با عالم انسانی است. در عصر ظهور، این حقیقت غیبی در عالم آشکار میشود و تحولی شگرف در عقل، قلب و حیات انسانها پدید خواهد آمد.
عضو خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تمدن مادی امروز بزرگترین حجاب در برابر حقیقت ولایت است، گفت: تصور برخی که ظهور را ادامه همین تمدن با رنگ و لعاب اخلاقی میدانند، خطا است. در عصر ظهور، عالم دگرگون میشود و مومنان به مراتبی از ادراک و شهود میرسند که اکنون ویژه خواص است.
وی با اشاره به اسرار دوران غیبت افزود: آنچه امام در غیبت انجام میدهند از اسرار الهی است و در روایات آمده که همانند خورشید پشت ابر هستند. ظهور، علاوه بر آشکار شدن جسم شریف حضرت، به معنای ظهور مقام ولایت و امر الهی در عالم است.
میرباقری با تبیین فلسفه امتحانات سخت دوران غیبت تأکید کرد: امتحانات دوران غیبت برای خالص شدن مومنان است. همانطور که طلا در کوره ناخالصیهایش جدا میشود، شیعیان نیز در این مسیر غربال میشوند و هرچه امتحانات سختتر شود، نشاندهنده رشد و بلوغ جامعه مومنان است.
عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اینکه انتظار به معنای ایمان به طرح الهی و استقامت در برابر سختیهاست اظهار کرد: انبیا و اوصیا همه در مسیر تحقق ظهور تلاش کردند و ما نیز باید بدانیم که ظهور منزلتی از بهشت است و تنها انسانهای خالص میتوانند وارد آن شوند.