حجتالاسلام والمسلمین حجتالله سروری، سرپرست ستاد هماهنگی کانونهای مساجد فرهنگی هنری استان کرمانشاه در گفتوگو با ایکنا از کرمانشاه اظهار کرد: نهم ربیعالاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع)، به این مقام نائل شدند.
وی با بیان اینکه مهمترین و محوریترین بحث نهم ربیع، آغاز ولایت امام عصر(عج) است افزود: تمام انبیا و ائمه(ع) یک روزی، روز شروع و آغاز کارشان بود که به امر الهی اقدام به دعوت به سوی پروردگار کردهاند ولی حضرت مهدی(عج)، امام حی و زنده ما هستند و آخرین وصی و حجتِ الهی؛ بنابراین آغاز امامتشان یک تمایزی با آغاز ولایت دیگر اولیای الهی دارد، و ما با بزرگداشت این روز، توجه و وظیفه خودمان را نسبت به امر امامت آن حضرت ابراز میکنیم.
حجتالاسلام سروری در ادامه با اشاره به اینکه، اما یکی از این موضوعات، که به نظرم در نهم ربیع برای ما قابل فهم نیست استفاده از اصطلاح «تاجگذاری» برای جایگاه ولیالله العظم حضرت مهدی(عج) است گفت: این اصطلاح «تاجگذاری» با فرهنگ شیعه سازگاری ندارد؛ یعنی نه در متون تاریخی، نه در متون کلامی و نه در عبارات حدیثی شیعه چنین اصطلاحی نیست و در کلام حضرات معصومین(ع) هم مرسوم نبوده که از چنین تعبیری استفاده شده باشد.
وی تصریح کرد: شروع تعبیر آغاز امامت امام معصومی، بعد امام معصوم دیگر تعبیر کاملاً دقیق و درستی است، اما اصطلاح «تاجگذاری» بیشتر برگرفته از ادبیات ملوک و پادشاهان است و یک اصطلاح کاملاً عرفی و عامیانه محسوب میشود. این تعبیر، ناشی از شبیهسازی امر امامت به امر مالکیت و پادشاهی است و این موضوع دور از شأن امام معصوم است.
این مدرس دانشگاه افزود: آغاز امامت حضرت حجت(عج) حالت خفا و پنهان بوده است. امامت ایشان در شرایط بسیار سخت و به صورت تقیهآمیز و در حالی پنهانی آغاز شده که این ویژگی، هیچگونه تناسبی با مفهوم «تاجگذاری» که معمولاً همراه با آشکارگی و تشریفات است، ندارد.
وی یادآور شد: این اصطلاح عرفی است که در دورههای اخیر متأسفانه رواج پیدا کرده. اگرچه رواج این قبیل تعابیر، تا حد زیادی متأثر از پادشاهیهای شیعی در چند قرن اخیر بوده و از آن فضای تاریخی نشأت گرفته است، اما باید فرهنگسازی شود که از این چنین تعابیر که در شأن جایگاه عصمت و امامت است، پرهیز شود.
حجتالاسلام سروری با یادآوری پیشنهادی در این خصوص، اظهار کرد: پیشنهاد بنده به متولیان فرهنگی است که با توجه به اینکه جایگاه امامت مانند نبوت از جانب حضرت حق منصوب میشود و به نوعی عمود خیمه توحید و نبوت و امامت است، اگر بتوانیم از نهم تا هفدهم ربیعالاول را که میلاد پیامبر اکرم(ص) است، به عنوان دهه امامت و رسالت یا دهه «بیعت با نبوت و امامت» نامگذاری کنیم، کاری بسیار مهمی کردهایم و در این صورت بهتر میتوانیم از فرصت ایجاد شده بهره ببریم. بدانیم که در این روز مأموریت اصلی، سه چیز است؛ اول، باید شناخت و معرفت به امام را در جامعه بیشتر کنیم، دوم، انس به آن حضرت را در جامعه افزایش دهیم؛ سوم اینکه وظایف و تکالیف مردم را در عصر غیبت بیان کنیم.
سرپرست ستاد هماهنگی کانونهای مساجد استان کرمانشاه با اشاره به اینکه باید برگزاری مراسم جشن و اجتماع قلوب بزرگ بین منتظران به تبیین جایگاه امام عصر(عج) در عالم هستی و شناخت و وظایف ما در قبال آن حضرت باشد، گفت: بنابراین اهمیت روز نهم ربیعالاول نزد شیعیان به جهت سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب میشود بنابراین میتوان گفت عیدالزهرای واقعی ما تبیین جایگاه امامت در نزد مردم است.
انتهای پیام