صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۶۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲

روانشناس خانواده گفت: شیوه‌های تربیتی منطقی و مناسب باعث می‌شود که اعتماد به نفس و عزت نفس فرزند و همچنین مهارت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری و هوش اجتماعی او پرورش داده شود، در حقیقت باید به گونه‌ای فرزندان خود را تربیت کنیم که در مواجهه با مصائب، سختی‌ها و موانع زندگی قوی باشند و از آسیب‌ها در امان بمانند.

پروین فرج‌زاده، روانشناس خانواده و مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری گفت: براساس دین اسلام تربیت فرزند از زمان بارداری و حتی پیش از بارداری و در دوران مجردی زن و مرد، باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی باید توجه داشته باشیم که این بذر پاک را در چه محیطی می‌خواهیم پرورش دهیم. همچنین باید در انتخاب همسر دقت شود، یعنی اگر به انتخاب همسری که دارای ارزش‌های الهی باشد بیش‌تر توجه کنیم قطعا گام‌های موثرتری را برای نسل‌های بعدی بر خواهیم داشت.

مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: کودک ما دارای نیازهای متنوعی است که متناسب با رشد باید به این نیازها توجه و برخورد مناسب تربیتی را در مقابل نیازها داشته باشیم. یعنی متناسب با نیازهای فرزند شیوه‌های تربیتی خود را تنظیم کنیم.

فرج‌زاده گفت: والدین باید متوجه مسئولیت خطیر تربیت فرزندان خود باشند و هدف فقط تولید‌مثل نباشد، چرا که متأسفانه بیشتر آسیب‌های اجتماعی که امروزه شاهد آن هستیم ناشی از این است که به تربیت فرزندان آگاهی کامل نداریم، در نتیجه هم خانواده هم جامعه آسیب می‌بیند. پیامبران به عنوان اولین راهنمایان بشر، خودشان را معلم معرفی کردند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند من به عنوان معلم مبعوث شدم که باتوجه به این سخن پیامبر متوجه نقش تربیتی این قشر می‌شویم.

این روانشناس خانواده ادامه داد: وقتی فرزند وارد مدرسه می‌شود بیشترین تأثیرپذیری را از معلم دارد و تأثیر مستقیم روی رفتار فرد بر جای می‌گذارد. کودک معلم را الگویی بی‌نقص می‌داند و در واقع تقلید غالبی از او دارد. لذا معلم باید توجه داشته باشد رفتاری که از او سر بزند در رفتار دانش‌آموزان تثبیت و در آینده آن‌ها تاثیرگذار است.

فرج‌زاده بیان کرد: اثرپذیری بعد از ورود به مدرسه، از معلم و در مقاطع بالاتر و اوایل نوجوانی از هم سن و سالان و دوستان است که هویت نوجوان شکل کامل‌تری می گیرد. در دوره‌های بالاتر همچون دوران دبیرستان، جوان بیشتر از جو فرهنگی حاکم بر جامعه تأثیر می‌پذیرد، بنابراین در هر مقطعی از سن، فرزند نیازها و درک و فهم‌های دارد که باید متناسب با آن‌ها، شیوه‌های تربیتی مناسب به کار ببریم. امروزه فضای مجازی و رسانه‌های مختلف بخش عمده‌ای از تربیت فرزندان را جهت‌دهی می‌کنند، لذا ما باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشیم.

مدرس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در شیوه‌های تربیتی نباید افراط و تفریط را در پیش گرفت و کنترل بیش از حد داشته باشیم، توضیح داد: شیوه‌های تربیتی منطقی و مناسب باعث می‌شود که اعتماد به نفس و عزت نفس فرزند و همچنین مهارت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری و هوش اجتماعی او پرورش داده شود، در حقیقت باید طوری فرزندان خود را تربیت کنیم که در مواجهه با مصائب، سختی‌ها و موانع زندگی قوی باشند و از آسیب‌ها در امان بمانند.

وی بیان کرد: موثرترین راه آموزش مفاهیم دینی این است که باید از منازل شروع شود، یعنی باید در منازل پخش قرآن و اذان انجام شود. همچنین انجام عبادت به صورت خانوادگی و همچنین بیان مفاهیم دینی در غالب داستان برای کودکان متناسب با سن و نیاز آن‌ها، می‌تواند در آموزش مفاهیم دینی به فرزندان کمک کند.

انتهای پیام