وی بیان کرد: در این مسیر پرفروغ اخلاق، چراغ راه ما، سیره تابناک حضرت امام خمینی (ره) است که خود، پرورده مکتبی استوار بر قرآن و عترت بود و عرفانی ناب را در آمیختگی با شریعت حقه به نمایش نهاد.
رشاد تصریح کرد: صوفیان، با همه ظاهر فریبندهای که دارند، در ورای این پرده، انحرافاتی ژرف در فکر و عمل و نظر به همراه آوردهاند. آنان در بسیاری از موارد، پا را از دایره شریعت بیرون نهاده و به نام تصوف، به ریاضتهای نامشروع و بیضابطه روی آوردهاند. حال آن که فقه، استنباط دقیق و روشمند احکام شریعت است و هرگز مدعی مصونیت از خطا در این مسیر پرپیچوخم نیستیم.
وی اضافه کرد: اما باید دانست که ریاضت مشروع، در دل تعالیم اسلام جایگاهی رفیع دارد؛ همانگونه که روزه در گرمای سوزان تابستان، جان را میسوزاند، اما روح را صیقل میدهد و به ملکوت نزدیک میسازد.
رشاد اظهار کرد: از میان فرقههای صوفیه، گروهی با نام «ملامتیه» به چنان انحطاطی گراییدهاند که اعمال خلاف اخلاق را آشکارا انجام میدهند تا مورد سرزنش مردمان قرار گیرند. رویکردی که با کرامت انسانی و اهداف عالیه شرع مقدس، هیچگونه سنخیتی ندارد.
وی با بیان اینکه قرآن کریم، با قاطعیتی بیمانند، روش رهبانیت ساختگی مسیحیان را - که بدعتی نابجا بود - مردود میشمارد، گفت: در لابهلای آیات الهی، هرچند نامی از فرقههای گمراه به صراحت برده نشده، اما اصول و ارزشهایی ناب تبیین گردیده که محکی استوار برای سنجش هر جماعت و مسلکی است.
استاد حوزه علمیه تهران افزود: در برابر، روایات فراوانی از پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه هدی (ع) به دست ما رسیده که به روشنی از ظهور فرقههای گمراه در آینده خبر دادهاند. چنان که رسول خدا(ص) فرمودند: بهزودی گروهی پدیدار میشوند که به گرایشهایی خاص دل میبندند و خود را صوفی مینامند؛ آنان از ما نیستند.
وی بیان کرد: همچنین، تاریخ زندگی حضرات معصومین (ع)، بهویژه امیرالمؤمنین علی (ع)، گواه برخوردهای قاطع ایشان با غالیان و مدعیان دروغینی است که پس از اتمام حجت و هدایتگریهای بسیار، در نهایت، برای حفظ کیان اسلام، فرمان مقابله با آنان صادر شد.
رشاد تصریح کرد: اکنون در این عصر، شاهد طلوع «عرفانهای نوظهور» و انحرافیای هستیم که پروژههایی همچون «معنویت و عقلانیت» را تبلیغ میکنند؛ طرحهایی که نقدهای دقیق و بیپرده عالمان ربانی و اهل معرفت، سستی بنیانهای آن را آشکار ساخته است.
انتهای پیام