دستگزار افزود: دفاع مقدس تبلور عینی نبرد همیشگی حق و باطل است و حضور پرشور مردم مسلمان ایران در جبههها، نماد اسلامخواهی و روحیه انقلابی ملت به شمار میرود.
وی با اشاره به سابقه تاریخی نقش مساجد در جنگهای صدر اسلام، تصریح کرد: مساجد با محوریت ائمه جماعت، انسان را ابتدا برای نبرد در میدان جهاد اکبر و سپس برای حضور در جهاد اصغر آماده میکنند.
دستگزار تأکید کرد: در جنگ تحمیلی هشت ساله، مساجد بهویژه در شهرهای مورد هجوم دشمن، به کانون مقاومت تبدیل شدند و ائمه جماعات پرچمدار این ایستادگی بودند.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه روحانیت از طریق مساجد نقشهای متعددی ایفا میکرد، گفت: تربیت نیروهای مبارز، جذب و اعزام نیرو، بدرقه رزمندگان، جمعآوری کمکهای مردمی، دعا برای رزمندگان، تشییع پیکر شهدا و دیدار با خانوادههای شهدا از مهمترین فعالیتهای آنان بود.
وی ادامه داد: این وظایف محدود به دوران جنگ نبود و امروز نیز مساجد میتوانند پایگاه دشمنشناسی و ترویج فرهنگ جهاد، شهادت و ایثار باشند.
دستگزار با تحلیل عناصر فرهنگ جبههها، اظهار کرد: این فرهنگ شامل خدامحوری، فداکاری، توسّل و دعا، تواضع، وفای به عهد، استقامت، سلسله مراتب بر اساس تقوا، همکاری و برادری واقعی و دقت در مسائل عبادی بود.
وی یادآور شد: این آموزهها پیش از جنگ در مساجد نهادینه شده و همین بستر موجب شد جوانان با آمادگی اخلاقی، اعتقادی و رزمی نقشآفرینان اصلی دفاع مقدس باشند.
وی با اشاره به جنبههای تربیتی و نظمآفرین نماز جماعت، افزود: نماز جماعت روح تعاون و فرمانپذیری را در میان مسلمانان تقویت میکند و کسانی که حضور منظمی در مسجد دارند، در دفاع نیز بسیجپذیرترند.
دستگزار با اشاره به آموزشهای نظامی بدون محوریت دین که نمیتواند یک ارتش مقتدر اسلامی ایجادکند، تأکید کرد: آموزشهای نظامی اسلامی از مسجد آغاز میشود و همین موضوع رمز پیروزی جوانان در جبههها بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نقشآفرینی مساجد و روحانیت در حفظ و انتقال خاطرات و آموزههای دفاع مقدس به نسلهای آینده ضروری است تا جامعه در برابر هجمههای فرهنگی و جنگ نرم دشمنان مقاوم باقی بماند.
انتهای پیام