صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۷
یادداشت

مدیر سابق موزه حرم و پژوهشگر دینی گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) در شمار محدثان جای گرفت و به «کریمه اهل‌بیت» شهرت یافت. هجرت او به قم، این شهر را به کانون نور و معنویت بدل کرد و مرقد مطهرش تجلی‌گاه عشق شیعیان و یادآور مقام والای بانوان اهل بیت شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر مشکاتی، مدیر سابق موزه حرم و پژوهشگر دینی در طی یادداشتی که به مناسبت شهادت حضرت معصومه‌(س) در اختیار ایکنای قم قرار داده، نوشت: محل رشد فاطمه معصومه(س) خاندانى بود که دریای دانش و معرفت شمرده می‌شد. حضور در کنار پدری، چون امام موسى بن جعفر(ع) و برادرى مانند امام رضا(ع) سبب شد فاطمه معصومه(س) در کوتاه‌ترین مدت ممکن مسیر رشد بپیماید و بتواند پرسش‌های فقهی و دینی شیعیان را پاسخ دهد. 

مقام‌هاى حضرت فاطمه معصومه(س)

 
الف) عالمه
 
روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند تا پرسش‌هاى خود را از امام موسى کاظم(ع) بپرسند. کاروانیان به خانه امام آمدند، ولى به زودى دریافتند امام در مسافرت است بنابراین، در اندوه فرو رفتند و ناگزیر آماده باز گشت شدند. در این لحظه، دختری خردسال سکوت سنکین کاروانیان را درهم شکست؛ پرسش‌ها را گرفت، پاسخ همه را به دقت نوشت و به آنان باز گرداند.
 
کاروانیان شگفت زده به پاسخ‌ها نگریستند و با خاطرى آسوده راه دیار خویش پیش گرفتند. در راه امام را دیدند. سلام کردند؛ قصه دختر امام را به امام(ع) گفتند و خط او را به وی نشان دادند. امام لبخند زد و سه بار فرمود: «فدا‌ها ابوها؛ پدرش فدایش باد.»
 
ب) محدثه
 
حدیث یعنى سخن. در اصطلاح روایت به کسى که سخن معصوم را نقل کند، محدث و محدثه می‌گویند. پیامبر(ص) فرمود: «من تعلم حدیثین اثنین ینفع بهما نفسه او یعلمهما ... فینتفع بهما کان خیرا له من عبادة ستین سنة؛ آن که دو روایت بیاموزد و خود از آن بهره گیرد یا به دیگری آموزد تا او سود برد، برایش از شصت سال عبادت برتر است.»
 

روایات رسیده از حضرت معصومه(س)

 
حضرت فاطمه معصومه(س) در شمار محدثان جاى دارد و شش مورد از روایات وى به دست ما رسیده است. متن روایت‌های آن بزرگوار چنین است:
 
۱- حدیث غدیر 
 
«من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر که من مولای اویم على مولاى او است.»
 
٢- حدیث منزلت 
 
«انسیتم قول رسول الله صلی الله علیه و آله یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلى مولاه و قوله: انت منى بمنزله هارون من موسى(ع)؛ حضرت فاطمه معصومه از حضرت فاطمه زهرا(س) چنین نقل کرد: آیا سخن رسول خدا در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر که من مولاى اویم على نیز مولاى اوست و [آیا فراموش کردید که]فرمود جایگاه تو [على]در برابر من مانند [جایکاه]هارون [در برابر]موسى است.»
 
٣- دوست داران على (ع)
 
حضرت فاطمه معصومه(س) از حضرت زهرا(س) چنین روایت مى کند: پدرم رسول الله (ص) فرمود: «شبی که مرا به آسمان [معراج] بردند، داخل بهشت شدم. در آن جا خانهیی از دُرّ سفید دیدم که میان آن خالى بود. آن خانه دری داشت که با در و یاقوت مزین شده بود و روی آن پردهیی کشیده بودند. وقتی سر بلند کردم دیدم بر بالاى آن نوشته‌اند: لا اله الا الله محمد رسول الله، على ولى القوم؛ بر پرده نوشته شده بود: «بخ بخ من مثل شیعة على؛ به به چه کسی مانند شیعه على است.» وقتی داخل خانه شدم، قصری از عقیق سرخ دیدم که وسط آن خالى بود. این خانه نیز درى داشت که پرده‌ای مزین به زبرجد سبز بر آن آویخته بودند. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر فرازش نوشته‌اند: «محمد رسول الله، على وصى المصطفى.» بر پرده نیز نوشته بودند: «بشر شیعة على بطیب المولد؛ شیعه على را به حلال زاده بودن بشارت ده.» وقتی وارد شدم، به قصرى دیکر از زمرد سبز رسیدم که زیباتر از آن را هر گز ندیده بودم. دری از یاقوت قرمز داشت که با انواع لؤلؤ‌ها تزیین شده بود و بر پرده آن نوشته بودند: «شیعة على هم الفائزون؛ شیعیان علی رستگارانند.»
 
پرسیدم: «دوست من جبرییل، این کاخ از آن کیست؟» پاسخ داد: «یا محمد، لابن عمک ووصیک على بن ابى طالب علیه السلام یحشر الناس کلهم یوم القیامة حفاة عراة الا شیعة على ویدعى الناس باسماء امهاتهم ما خلا شیعة على فانهم یدعون باسماء آبائهم؛ محمد، این خانه پسر عمو و جانشین تو على بن ابى طالب است. در رستاخیز همه مردم جز شیعیان على عریان محشور مى‌شوند و همه مردم جز شیعیان على با نام مادرشان خوانده مى‌شوند. شیعیان علی با نام پدرانشان خوانده خواهند شد.»
 
درباره راز این مسئله پرسیدم، پاسخ داد: «لانهم احبو علیا فطاب مولدهم؛ چون علی را دوست داشتند، ولادت‌شان نیک [و حلال] گردید.»
 
٤- مقام شهادت برای دوستان آل محمد(ص)
 
«الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا؛ آگاه باشید، آن که با محبت آل محمد بمیرد، شهید جان سپرده است»
 
٥- طهارت امام حسین(ع)
 
«لما سقط الحسین من بطن امه وکنت ولیت‌ها قال النبى صلى الله علیه وآله: یا عمه هلمى الى ابنى فقلت یا رسول الله انا لم ننظفه بعد. فقال: یا عمه انت تنظفه ان الله تبارک وتعالى قد نظفه وطهره؛ [صفیه عمه پیامبر اکرم فرمود] وقتى امام حسین(ع) متولد شد، من پرستارش بودم. پیامبر(ص) فرمود: عمه، فرزندم را نزد من آور. گفتم: یا رسول الله، او را [نشسته‌ایم و]پاکیزه نکرده‌ایم. فرمود: عمه، تو می‌خواهى او را پاک کنی، خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است»
 
ج) کریمه
 
سید محمد مرعشى، پدر ارجمند آیت‌الله مرعشى نجفی، از نسب شناسان گرانقدر بود و بسیار علاقه داشت مرقد شریف حضرت زهرا(س) را بیابد. برای این کار ختم مجربی برگزید و چهل شب بدان مداومت ورزید. شب چهلم در رؤیا به محضر امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) رسید. امام فرمود: «علیک بکریمة اهل بیت؛ بر تو باد توجه به کریمه اهل بیت.»
 
وی که تصور می‌کرد مراد آن حضرت فاطمه زهرا است، گَفت: آرى، من نیز مى.خواهم آرامکاه شریفش را بیابم تا زیارت کنم. امام فرمود: مرادم مرقد شریف حضرت معصومه(س) در قم است؛ و آن گاه ادامه داد: خداوند اراده کرده، به جهت مصالحى، قبر شریف حضرت زهرا(س) پنهان باشد، ولى مرقد حضرت معصومه(س) را تجلى کاه آرامگاه شریف حضرت زهرا(س) قرار داده است.
 

ورود حضرت معصومه (س) به قم 

 
در سال ٢٠٠ هجری قمری، مامون عباسی با ارسال نامه‌ها و پیام‌هاى بسیار، امام رضا(ع) را به توس فرا خواند. حضرت ناگزیر این دعوت را پذیرفت و به خراسان آمد. یک سال بعد، حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادر عازم خراسان شد. او همراه گروهی تا ساوه آمد و در آن جا، بیمار شد. پرسید: از این مکان تا قم چقدر راه است؟ پاسخ دادند: ده فرسنگ. به دستور حضرت به سوى قم حرکت کردند و مردم قم به استقبالش شتافتند. موسى بن خزرج بن سعد اشعری که از یاران امام رضا(ع) بود شتابان خود را به حضرت فاطمه معصومه(س) رساند، زمام ناقه را گرفت، به قم آورد و افتخار میزبانی حضرت را به خود اختصاص داد.
 
پس از ١٦ یا ١٧ روز، آن بانوى ارجمند وفات یافت. عبادتگاه او در خانه موسى بن خزرج هنوز باقى است و به مدرسه ستیه معروف است. موسی بن خزرج بخشی از زمین‌های خود را  که بابلان نام داشت، به حضرت اختصاص داد تا در آن جا به خاک سپرده شود. آل سعد سردابی حفر کردند تا پیکر مطهر فاطمه معصومه(س) را در آن جای دهند. پس از غسل وکفن، پیکر را به آن مکان آوردند و در این مورد که چه کسی داخل قبر شود، اختلاف کردند.
 
سرانجام مقرر شد که کهنسال پرهیز گاری به نام قادر این عمل را بر عهده گیرد. در این لحظه، ناگهان دو سوار که چهره پوشانده بودند در بیابان آشکار شدند. سواران به تدریج نزدیک‌تر شدند، از چارپا فرود آمدند و بر پیکر فاطمه معصومه(س) نماز گزاردند. سپس داخل سرداب شده، جنازه را به خاک سپردند وبى آن که کسى آذ‌ها را بشناسد، از همان راهی که آمده بودند، بازگشتند.
انتهای پیام