صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۸۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۹
حجت‌الاسلام رفعتی:

مدیر گلزار شهدای رشت با اشاره به اینکه حرکت حضرت معصومه(س) برای زیارت برادر علاوه بر ظاهر، باطن هم دارد که به ما یک خط و مسیر روشنگری را نشان می‌دهد، گفت: با مطالعه منابع پژوهشی می‌بینیم این یک حرکت سیاسی بوده اما به ظاهر عاطفی است و باطن این حرکت جنگی، برای روشنگری و هدایتگری است و صرفا حرکت یک خواهر به سمت برادر نیست.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌‌الاسلام محمدابراهیم رفعتی، مدیر گلزار شهدای رشت صبح امروز، 11 مهرماه در جمع ندبه‌‌خوانان مهدیه بندرانزلی ضمن تسلیت وفات حضرت معصومه(س) اظهار کرد: در اقوال مشهور برای حضرت معصومه(س) وفات نوشته‌اند اما قول دیگر می‌گوید ایشان را در ساوه مسموم کردند و در قم به شهادت رسید.
 
وی با بیان اینکه کمترین سنی که برای ایشان قائل هستند ۲۳ سال است، افزود: نام اصلی این بانو، فاطمه کبری(س) است و از جهات بسیاری از جمله بحث زیست و نوع نگاه ایشان به زندگی، شباهت بسیار زیادی به حضرت صدیقه زهرا(س) دارند.
 
مدیر گلزار شهدای رشت تأکید کرد: برخوردی که پیامبر با حضرت زهرا(س) دارند عین آن برخورد را امام موسی کاظم(ع) با دختر خود، حضرت معصومه(س) داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه از حضرت معصومه(س) تصویر واضحی وجود ندارد، گفت: وقتی در تاریخ درباره بعضی افراد که حوزه اثرگذاری آنها وسیع بوده سکوت می‌شود، تعمدی به دلیل نگرانی از اثرگذاری از سوی بدخواهان وجود دارد که از فیوضات آن شخص استفاده نشود و تلاش کردند که آن نور به ما نرسد.

مدیر گلزار شهدای رشت با بیان اینکه حضرت معصومه(س) نماد دو چیز است، گفت: آنجا که ما را به زن ستیزی متهم می‌کنند و اذعان دارند نسبت به خانم‌ها بدبین و یا کم لطف هستیم حضرت معصومه(س) نماد زنی است که بسیاری از بزرگان، گرد او حلقه زده و از او کسب فیض می‌کنند.
 
رفعتی با طرح این سوال احترامی که به این بانوی بزرگوار می‌شود آیا جایی در دنیا سراغ داریم، تصریح کرد: بسیاری از پدران و مادران نام دختران خود را معصومه می‌گذارند و احترام ما به ساحت حضرت معصومه(س) در واقع رفتار ما ایرانی‌ها نسبت به زن از نوع ایرانی و اسلامی است.
 
وی افزود: امروز جامعه زنان ما به خودشان مباهات کنند و می‌توانند از همین طریق گفتمان کنند این ارادت به حضرت معصومه(س) نشاندهنده عمق احترام ما به جامعه زن است.
 
رفعتی با بیان اينکه امام رضا(ع) لقب معصومه را به فاطمه کبری(س) دادند، تاکید کرد: با توجه به اینکه هنگام شهادت امام موسی کاظم(ع) دختر ایشان حضرت معصومه(س) خردسال بود و ۶ یا ۷ سال بیشتر نداشت این بانو عملا در دامن امام رضا(ع) پرورش یافتند.
 
وی با بیان اینکه این بانو نماد علم است، تصریح کرد: یکی از مراکز علمی مهم ما حوزه علمیه قم و به برکت وجود این بانو است که حول محور او گرد آمدند.
 
مدیر گلزار شهدای رشت با اشاره به اینکه حرکت حضرت معصومه(س) برای زیارت برادر علاوه بر ظاهر، باطن هم دارد که به ما یک خط و مسیر را نشان می‌دهد، گفت: در بسیاری از روضه‌ها حرکت حضرت معصومه(س) یک حرکت خواهر برادری توصیف می‌‌شود. خواهری دلتنگ برادرش شده و می‌خواهد او را ببیند.
 
وی افزود: اما با مطالعه منابع پژوهشی می‌بینیم این یک حرکت سیاسی است، ظاهر آن عاطفی است اما باطن این حرکت جنگی است و صرفا حرکت یک خواهر به سمت برادر نیست.
 
رفعتی بیان کرد: قاعدتا حضرت معصومه(س) باید از همان مسیری می‌رفت که برادرش رفته بود اما مسیر ایشان به امر برادر تغییر می‌کند. وقتی نقشه راه را می‌بینیم متوجه می‌شویم امام رضا(ع) از یک مسیر رفته و حضرت معصومه از مسیری دیگر حرکت کرده است. رسالت این‌ حرکت روشنگری، رفع شبهه و بیان ارزش‌ها بوده و همانند کاری است که حضرت زینب کبری بعد از حادثه عاشورا انجام می‌دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه رفتار ائمه رفتار صرفا عاطفی نیست و در همان گریستن و دغدغه‌های خواهری، عمق مبارزه وجود دارد، تصریح کرد: در دل این گریه‌ها و دلتنگی‌ها هدایتگری وجود دارد و این‌ها برای ما مسیر راه را نشان می‌دهد. یکی از دلایلی که دشمن با اجتماعات این چنینی مخالفت می‌کند و تلاش دارد این‌ مجالس را کمرنگ و حتی تعطیل کند به همین دلیل و جلوگیری از روشنگری است.
 
مدیر گلزار شهدای رشت تصریح کرد: در بحث دعاخوانی حتی‌المقدور در فرصت کوتاهی نیز مطلبی در راستای روشنگری بیان شود. ما اینجا برای صرفا گریستن جمع نمی‌شویم آمده‌ایم که ذهن و فکرمان درگیر شود زیرا در جنگ ترکیبی فکری و فرهنگی دشمن هستیم و باید خود را در این جنگ مجهز کنیم.
انتهای پیام