وی افزود: تفاوت جهاد با بقیه منازل آن است که انسان به صورت جهشی و با سرعت مسیر را طی میکند. حضرت امام(ره) در این باره فرمودند: شهدا راه صدساله را یک شبه طی کردند و این مطلب هسته و حاق عشق است. ایشان درباره شهادت آن نوجوان 13 ساله فرمودند: او رهبر ماست. یک نوجوان 13 ساله، همه مسیر معرفت را در این سن کم طی کرده است که معلوم نیست غیر از معصومین(ع) کسی بتواند به انتهای این مسیر سلوک برسد، مگر کسانی که تالی تلو معصوم در کمال، رشد و سلوک معنوی شده باشند.
آیتالله رشاد با بیان اینکه به ندرت در طول تاریخ بشر چنین نمونههایی را داریم، اظهار کرد: حضرت امیر(ع) در کلامی فرمودند؛ جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیاء خاص خود باز میکند؛ بهشت، درها و درجات متفاوتی، بنا به اعمال انسان دارد و هر عملی دری، بر روی بهشتی میگشاید اما جهاد، دری است که خدا بر روی اولیاء خود آن هم اولیاء خاص خود باز میکند. حضرت چند ویژگی برای جهاد فرمودند؛ اول اینکه، جهاد لباس تقواست؛ دوم اینکه، زره نگاهبان و نگاهدارنده است و سوم اینکه، سپر محکمی است و این سه خصوصیت باعث اهمیت جهاد است.
رئیس و بنیانگذار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: جهاد به تعبیر امیرمؤمنان(ع) لباس تقواست و اگر کسی مجاهد و مزین به لباس تقوا شد، دیگر گناه نخواهد کرد. زیباترین وصفی که برای حضرت علی(ع) داریم، امام المتقین است؛ وجود ایشان مجسمه تقواست و همه جوهر، وجود و هستی ایشان یکپارچه تقواست و انسان مجاهد، لباس تقوا به تن کرده است؛ فلسفه غایی قرآن آن است که با متقین سخن بگوید و آنان را هدایت کند؛ هدی للمتقین.
جهاد تولید تقوا میکند
آیتالله رشاد اظهار کرد: کسی که تا دیروز نصرانی یا در لشکر یزیدیان بود با سفارش امام(ع) و با ملاقات حضرت، لباس تقوا به تن کرده و در لشکر امام(ع) قرار میگیرد و مجاهد فی سبیل الله میشود، اما ممکن است ما 70 سال لباس پیامبر(ص) بر تن کرده و عمامه بر سر بگذاریم اما هنوز در این مسیر نباشیم و این لباس را غصب کرده باشیم. در داستان کربلا، داماد جوانی است که امام گوهر وجودی او را شناخت و دعوت کرد، او نیز اجابت نمود. بسیاری از افراد را امام نخواست در مدینه و در مسیر همراه او باشند، در شب عاشورا هم بیعت را از همه برداشت اما آن جوان را دعوت کرد تا در لشکر بماند. جهان اسلام آن روز، بر اساس اظهارات مورخان جمعیتی چند صد میلیونی داشت که جمعیت ایران فقط 140 میلیون نفر بود و در بین این چند صد میلیون، سراغ آن جوان رفت، بنابراین کار جهاد ایجاد تقواست.
آیتالله رشاد بیان کرد: دفاع مقدس هشت ساله و 12 روزه را ببینید که با دل مردم چه کرد. در جبهه، سحرها گویی همه در صحنه عاشورا در محضر امام حسین(ع) بودند و زمزمه ادعیه در سنگر، گوشه و اطراف آن به گوش میرسید و با مقیاس بالا مردم متقی شدند و چند صد هزار نفر هم به شهادت رسیدند و با گذشت چند دهه هنوز هم خاطرات دفاع مقدس و جهاد کاربرد اجتماعی و سیاسی و ... دارد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جهاد، درع حصین است، اضافه کرد: شهید سلیمانی در سوریه از این تپه به آن تپه و از این کوه به آن کوه رفت و میگفت: اللهم اجعلنی فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید. جهاد مانند زره، حصین الهی است. اگر خدا توفیق داد سحری داشتید، حتما این دعا را بخوانید و از خدا درخواست کنید که خود، مردم و جامعه را در حصن خودش قرار دهد و فراتر از آن برای همه شیعیان، جبهه مقاومت و حتی ونزوئلا هم دعا کنیم که در برابر جبهه کفر ایستاده است.
روندگان مسیر علی(ع) مجاهد هستند
وی افزود: برخی بزرگان تصریح کردهاند که همه مردم، اگر در مسیری باشند که دلخواه حضرت امیر(ع) است در آخرین لحظه، شیعه از دنیا خواهد رفت و اینطور نیست که کافر از دنیا بروند؛ کسی که در برابر کفر میایستد و کشته میشود اینطور نیست که بدون دین از دنیا برود بلکه مؤمن خواهد شد و از دنیا میرود و خدا هم رحیمتر از این حرفها است؛ اگر کسی از مذاهب و ادیان دیگر باشد و دین و مذهب حق را درک نکرده است، اما در برابر طاغوت و کفر در حال جنگ است، مجاهد راه خدا خواهد شد و چنین افرادی، وصل بدون طی مسیر، نصیب آنان شده است.
وی تأکید کرد: اگر کسی جهاد نکند، امان ندارد و اگر ملتی از جهاد سرباز بزند هرگز امنیت نخواهد داشت، زیرا سپر، حصن و زره ندارد. جهاد فقط نظامی نیست و اگر کسی در جبهه فرهنگی شکست بخورد حتی اگر پیشرفتهترین سلاح را هم داشته باشد باز پیروز نخواهد شد.
رشاد بیان کرد: رهبر حکیم، دوراندیش، نابغه و ذوفنون ایران، 40 سال فریاد زدند که تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ ترکیبی و نرم، اما گوش کسی بدهکار نبود؛ اگر اسرائیل و آمریکا و ناتو خیال حمله در سر دارند، چون برخی سنگرهای داخل را سست میبینند. به خصوص سنگر فرهنگی و اراده را. او احساس کرده است که ما در جنگ فرهنگی زخمی شدهایم و زخمی را راحت میتوان کشت، گرچه اینها محاسبه باطن عالم و نظام علی و معلولی فرامادی را نکرده بودند و آن هم قلوبی است که در دست خداست و منافق پناهنده به دارالحرب و دارالکفر هم حامی کشور میشود. در جنگ 12روزه کسانی حامی شدند که چندین سال درگیر جنگ فرهنگی با کشور بودند.
آیتالله رشاد در پایان گفت: نکند ما جزء کسانی باشیم که در حاشیه بمانیم و در لرزهها از گود بیرون برویم و دستمان خالی باقی بماند. علل ملکوتی و معنوی خیلی نقش مهمتری دارد تا اینکه کسی بگوید من اراده میکنم، زیرک، باهوش و مراقب خود هستم؛ اگر همه هنرها هم باشد باز باید توکل کنیم. مگر ریزش برای افراد متوسط و کودن است؟ اتفاقا بیشتر ریزشها برای چهرهها، افراد مشهور و نخبگان است.
انتهای پیام