در ادامه حجتالاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تحلیل جایگاه اربعین در مواجهه با نظام سلطه و تفسیر آیات سوره حشر بر همین مبنا، گفت: محبت به اولیای الهی، خاستگاه جریان اربعین است.
وی ادامه داد: مواکب عراقی با پذیرایی شایسته و رفتاری صمیمانه از زائران استقبال میکنند. آنها با نیتی خالص و فقط برای رضای خدا خدمت میکنند و خوشحالند که زائران به سویشان میآیند. حجم سرمایهگذاری و هزینهای که زائران و موکبداران در این راه انجام میدهند، چنان عظیم است که از توان دولتها خارج است و فقط از عهده یک حرکت مردمی و امت واحد برمیآید.
حجتالاسلام خاموشی تصریح کرد: موکبداران با ایثاری کمنظیر، از آنچه در اختیار دارند و حتی از نداشتههای خود میگذرند. آنان در حالی که در خانههای خود بر روی حصیر مینشینند و امکانات چندانی ندارند، بهترین و باشکوهترین پذیرایی را از زائران به عمل میآورند.
وی تأکید کرد: نجات واقعی در گرو رهایی از آفات نفسانی است. در مسیر اربعین، زن متبرج در معابر دیده نمیشود، فردی که قصد خودنمایی یا چشموهمچشمی داشته باشد، مشاهده نمیشود و در عوض هر شب شاهد اقامه نماز شب به صورت چشمگیر هستید. در کدام نقطه جهان چنین پدیدهای رخ میدهد؟ این جاده، همواره نورانی و پاک است.
رئیس سازمان اوقاف در ادامه افزود: قرآن وعده نداده است که جهان را به ناپاکان بسپارد. اباعبدالله(ع) شهید شدند، اما آموزه ایشان این بود که اداره جهان باید به دست پاکان باشد. دشمن به شدت از شما میترسد؛ چنانچه در سوره حشر آمده است، دشمنان به دلیل آنکه خداترس نیستند، ترس بیشتری دارند. آنها در دژهای خود پناه گرفتهاند، اما از شما بیشتر در هراسند. آمریکا میکوشد فضای ناامنی را تداوم بخشد، اما اگر حمله جدیدی انجام دهند، ضربات سختتری متحمل خواهند شد. آنها بیست سال تلاش کردند تا بتوانند حمله دوازده روزه را سازماندهی کنند. همانطور که قرآن فرموده، برخی گمان میکنند دشمنان ما متحد هستند، در حالی که اختلافات میان خودشان بسیار است.
در ادامه این مراسم قنبری، کارشناس و سخنران دینی در ادامه گفت: سکه اسلام دو روی دارد که یک روی آن در غدیر خم و روی دیگرش در عاشورا ضرب شده است. واقعه عاشورا حادثهای شگفتانگیز است و ابعاد آن فراتر از درک متعارف انسانهاست، اما اگر غدیر را روی اول سکه الهی در قالب ولایت امامان ترسیم کنیم، برکت این ترسیم در اربعین متجلی میشود.
وی ادامه داد: اربعین، چهلمین روز یک رخداد در نخستین سال وقوع آن است که در همه فرهنگها وجود دارد اما اربعین برای دیگر وقایع در سالهای بعد برگزار نمیشود و فقط برای آن اتفاقات، منحصر به سال اول است. فقط یک اربعین وجود دارد که با تکرار، نه تنها فرسوده نمیشود، بلکه به مرحلهای میرسد که مفهوم حق را متجلی میکند و آن، اربعین امام حسین(ع) است.
قنبری افزود: معمولاً ادعیه امام حسین(ع) نیز با عنوان زیارت در منابع ذکر شده است. امام حسین(ع) به حج مشرف شدند و در عرفه مناجاتی فرمودند که سراسر معرفت است، اما از آن به «زیارت سیدالشهدا در عرفه» یاد میکنند که بیعلت نیست؛ زیرا هنگامی که شما وارد حریم سیدالشهدا (ع) میشوید، پیش از هر چیز باید «زائر» باشید.
وی اظهار کرد: من اقرار میکنم که حتی یک بار نیز زائر واقعی امام رضا(ع) نبودهام؛ بدین معنا که به مشهد مشرف نشدهام؟ خیر، بلکه زائر نبودهام. چرا که زیارت زمانی محقق میشود که زائر از همه جهان بینیاز شود. زیرا وقتی به حرمها مشرف میشویم، اغلب ما «زائر» نیستیم، بلکه «سائل» هستیم. البته این مسئله اشکالی ندارد، اما وقتی امام را مسئول امور خود میدانیم، دیگر رفتن به حرم، زیارت محسوب نمیشود. وقتی زائر از همه نیازهای جهان بینیاز شود و جز سیدالشهدا(ع) چیزی نبیند، آنگاه زائر خواهد بود.
این کارشناس دینی ادامه داد: عبارات به کار رفته در زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) نیز شگفتانگیز هستند. در این زیارت آمده است که وقتی روز اربعین فرا رسید و بخشی از آن گذشت، به زیارت برو. در سایر زیارات، شما به امام با صیغه خطاب مستقیم سلام میگویید، اما در زیارت اربعین، حتی شیوه سلام دادن به امام حسین(ع) متفاوت است. این سلام به صورت غایب است و شما با واسطه قرار دادن خدا، به امام حسین(ع) سلام میفرستید. در این زیارت میگویید: «به دوست نجیب خدا، به خلیل خدا سلام میفرستم.» تمام زندگی اباعبدالله(ع) از زمان رحلت پیامبر (ص) با «کُرَبات» (اندوهها و مصیبتها) درگیر بود، اما در زیارت آمده است که امام «اسیر الکُرَبات» است که قله همه دردها و محنتهاست. برای نزدیک شدن به درک مفهوم «کُرَبات» باید دید امام حسین (ع) اسیر چه بود. ایشان اسیر کُرَبات بود و غم داشت، زیرا میدید مردمی برای رضای خدا وضو گرفتهاند، روزه نذر کردهاند تا به جنگ او بیایند و او را به شهادت برسانند.
وی ادامه داد: معمار واقعی اربعین، حضرت زینب کبری(س) است. عاشورا خاص ماست اما اربعین برای همه جهانیان است. در عاشورا شیعیان اهتمام ویژه دارند، اما در اربعین کسانی حضور مییابند که حتی در دین توحیدی نیز نیستند، اما در وجود حسین(ع) توحید را مییابند. حیثیت و اعتبار نظام سلطه با اربعین حسینی به چالش کشیده میشود. کار کردن در راه اربعین یک شغل نیست، بلکه شرافت است. چقدر دلانگیز است اگر جامعه به جایگاهی برسد که اربعین را در تمامیت دین و انقلاب اسلامی درک کند. اگر اربعین در امتداد انقلاب اسلامی حضور نمییافت، شاهد نمایش برهنگانه قدرت نظام سلطه در مقابل انقلاب نبودیم.
حسن پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی از جبهه مقاومت نیز در ادامه گفت: امسال، اربعین بینقصی داشتیم؛ به این معنا که کاستیها به قدری اندک بود که میتوان گفت اربعین خاص و کمنظیری را شاهد بودیم. رئیس کمیته اسکان و تغذیه از یک ماه قبل از برگزاری مراسم در منطقه حضور داشت و اقدامات لازم را ساماندهی میکرد.
وی ادامه داد: چند پروژه اساسی در عراق در حال اجراست. یکی از آنها احداث انبار برای نگهداری تجهیزات موکبها است تا تعداد کامیونهای در حال تردد در مرزها به حداقل برسد و امکانات لازم در خود عراق تهیه و مستقیماً به موکبداران تحویل داده شود. هدف این است که طی چند سال آینده، حمل و نقل وسایل به حداقل ممکن برسد.
پلارک افزود: باید تلاش کنیم تا اربعین کاملاً مردمی شود و به یک برنامه روزانه و خودجوش مردمی تبدیل شود، به گونهای که نیاز به ورود مستقیم حاکمیت وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: مواکب باید دارای ساختمانهای ثابت باشند. ما به موکبدارانی که زمین خریداری کردهاند، تسهیلات اعطا میکنیم تا اقدام به احداث ساختمان کنند و زائران را از چادرها به ساختمانها منتقل نماییم تا کرامت زائران کاملاً حفظ شود. امسال ۴۰ موکب در چنین ساختمانهایی اسکان یافتند و همگی از خدمات ارائه شده راضی بودند. امیدواریم تعداد این موکبها در سالهای آینده افزایش یابد.
در ادامه این مراسم، از موکبداران برتر اربعین تجلیل به عمل آمد و سپس نشستهای تخصصی به منظور بررسی مشکلات و مسائل موکبداران برگزار شد.
انتهای پیام