صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۹۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۷
رضا نباتی:

کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با انتشار فیلمی به یاد مرحوم غلام‌عباس سرشور خراسانی، پاسداشت واقعی این استاد فقید را در گروی به کارگیری روش ابداعی او در آموزش قرآن در  مدارس ابتدایی دانست.

به گزارش ایکنا، روش ابداعی مرحوم غلام‌عباس سرشور خراسانی از اساتید بنام قرآنی که عمری را در راستای ابداع شیوه‌های نوین آموزش قرآن در مدارس صرف کرد، «اشاره ثابت و متحرک» است که بنا به گفته رضا نباتی از کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی قرآنی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نظام آموزش و پرورش ما باید در به کارگیری این روش الزام شود.
 
وی با انتشار ویدئویی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید سرشور خراسانی، از کارآمدی این روش که موجب شد، آموزش قرآن از پایه سوم ابتدایی به پایه اول ابتدایی منتقل شود یاد کرده و می‌گوید: روش اشاره ثابت و متحرک که این معلم و کارشناس فقید قرآن آن را ابداع و به نظام آموزشی قرآن اهدا کرد در حقیقت کامل‌کننده روشی بود که خانم کوکب پوررنجبر آن را در امر ساده‌سازی یادگیری قرآن بنیان گذاشت.
 
رضا نباتی در ادامه این ویدئو ادامه می‌دهد: آنچه که مرحوم سرشورخراسانی آن را ابداع و در قالب لوحه‌هایی به نظام آموزشی درس قرآن ارائه داده است، در حقیقت ابزار رسانه آموزشی است که البته متأسفانه با وجود صرف هزینه‌های گزاف در امر آموزش قرآن و با وجود آنکه به نظر می‌رسد نهادهایی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور دغدغه پیشرفت در امر آموزش قرآن مدارس را دارند، اما تاکنون آنگونه که باید و شاید این روش در سطح مدارس اشاعه و ترویج پیدا نکرده است.
 
وی در بخش دیگری از این ویدئو مشکل دانش‌آموزان در امر یادگیری و روانخوانی قرآن درسی را هجی کلمات با استفاده از اعراب و حرکت‌گذاری بر روی آنها توصیف کرده و ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان در همان پایه اول با حروف آشنا می‌شوند و در پایان کلاس اول کاملاً قادر به خوانش حروف و کلمات هستند اما از آنجا که چشمشان به واژگان و کلمات فارسی بدون داشتن اعراب عادت کرده و شرطی شده است، لذا در مواجهه با واژگان و عبارات عربی دارای اعراب، تا اندازه‌ای با مشکل روبرو می‌شوند. 
 
نباتی در ادامه چنین تصریح می‌کند: باید دید که طی این سال‌ها نهادهایی همچون کمیسیون آموزش عمومی قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا چه اندازه در تربیت مربیان قرآنی با اتکا به شیوه کارآمدی همچون آنچه مرحوم سرشور خراسانی آن را ابداع کرده است، اهتمام داشته‌اند که متأسفانه باید گفت این اقبال و رویکرد بسیار ناچیز بوده است و لذا ضروری است این نهادهای قرآنی متولی، علاوه بر تربیت مربیان و معلمان کارآمد قرآنی،  با انتشار و توزیع این لوحه‌ها، روش آموزشی افرادی همچون مرحوم سرشور را بیش از پیش توسعه و ترویج کنند. 
 
 
یادآور می‌شود، علام‌عباس سرشور خراسانی پیشکسوت قرآن و از مبدعان و مؤلفان سرشناس کتب درسی قرآنی شامگاه 4 مهرماه، دار فانی را وداع گفت. 
   
 
انتهای پیام