فائزه کردستانی هستم. من و برادرم نخستین حافظان کل قرآن در شهرستان اسدآباد هستیم. از ۹ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم و در مدت سه سال موفق به حفظ کامل قرآن کریم شدم. انگیزه اصلی من در این مسیر، پدر و مادرم بودند که با تشویق و دعای خیرشان، همواره پشتیبان و مشوقم بودهاند.
در سن ۱۱ سالگی موفق به حفظ کل قرآن و موفق به دریافت مدارک رسمی حفظ کل از 4 نهاد شامل آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدهام. همچنین دوره «تربیت مربی حفظ قرآن» را در سازمان تبلیغات اسلامی گذراندهام.
در مسابقات قرآن و عترت، بسیج و سپاه رتبههای برتر استانی و کشوری کسب کردهام و از برگزیدگان طرح قرآنی ۱۴۴۵ هستم. از افتخارات دیگرم، دریافت یادبود «سنگ حرم مطهر امام حسین(ع)» در مسابقات آنلاین قرآنی است.
مهمترین چالش در مسیر حفظ، اشتباهات اعرابی و آیات مشابه بود. برای رفع آنها، زیاد به تلاوت اساتید برجستهای مانند استاد منشاوی و استاد حصری گوش میدادم تا تجوید و محفوظات در ذهنم تثبیت شود.
همچنین با دانستن ترجمه و تفسیر آیات، تمرین مکرر، استفاده از حافظه تصویری، مباحثه با برادرم و تحویل محفوظات به اعضای خانواده، توانستم این چالشها را پشت سر بگذارم. یادگیری صرف و نحو عربی نیز در تقویت حفظ بسیار مؤثر بود.
روش حفظ اصولی چند مرحله دارد. ابتدا باید چند بار(سه بار) با دقت به صوت استاد فقط گوش داد و تنها به آیه نگاه کرد. سپس همراه با صوت استاد (حداقل سه بار) زمزمه کرد و بعد، خودمان با نگاه به قرآن تلاوت کنیم (سه بار) تا از حفظ شدن آیه مطمئن شویم.
در مرحله بعد، بدون نگاه به قرآن تلاوت کرده و صدای خود را ضبط کنیم یا برای اعضای خانواده تکرار نماییم. پس از حفظ دو آیه، آنها را به هم متصل میکنیم تا پیوستگی معنایی ایجاد شود. برای موفقیت در مسابقات نیز تمرکز بر نقاط قوت مانند تجوید، صوت و لحن، و وقف و ابتدا بسیار مهم است.
تثبیت محفوظات، مهمترین بخش حفظ است. باید هر روز ده درس مرور شود و مرور کامل محفوظات در بازه هفت تا ده روز انجام گیرد. به باور من، تحویل مستمر محفوظات به دیگران معجزه میکند و موجب استحکام حفظ میشود. همچنین یادگیری ترجمه و تفسیر آیات با بهرهگیری از منابعی چون تفسیر مبین و قرآن حکیم در تثبیت و تدبر بسیار مؤثر است.
ترتیل و تلاوت صحیح، ستون اصلی حفظ است. این دو موجب تقویت تجوید، بهبود صوت و لحن و رعایت دقیق وقف و ابتدا میشوند. حفظ بدون توجه به این موارد، مانند ساختن خانهای بدون استحکام است.
در دوران حفظ، من و برادرم با هم حفظ میکردیم و همیشه انگیزهبخش یکدیگر بودیم. شبی آنقدر آیات را تکرار کرده بودیم که در خواب هم قرآن میخواندیم! مادرم ما را صدا زد، برادرم آیهای را تلاوت کرد و من ادامه آن را خواندم. یکی از خاطرات فراموشنشدنی دیگرم، انتخاب نامم برای سفر خانه خدا از طریق طرح قرآنی ۱۴۴۵ بود که لطفی بزرگ از جانب پروردگار بود.
قرآن دیدگاه من به زندگی را کاملاً دگرگون کرد. برای نمونه، در آیه ۷۵ سوره هود میفرماید «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ» این آیه به ما میآموزد بردبار، نرمدل و اهل استغفار باشیم. همچنین آیه ۲۴ سوره ابراهیم میفرماید «كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ...» که یادآور میشود سخن و عمل پاک، مانند درختی ریشهدار و ماندگار است.
آیه دوم سوره فاطر برای من آرامبخش و امیدآفرین است «مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا...» این آیه به من اطمینان میدهد که هر دری از رحمت را خدا بخواهد بگشاید، هیچ مانعی در برابر آن نیست.
اگر انسان در آیات قرآن تدبر کند و به آنها عمل نماید، قرآن میتواند راهحل بسیاری از مشکلات زندگی و جامعه باشد. حافظ قرآن باید خود الگو و عامل به قرآن باشد تا اثرگذاری واقعی در جامعه داشته باشد.
حافظان قرآن با شناخت عمیق آیات میتوانند در برابر شبهات نسل جوان، نقش روشنگر و هدایتگر ایفا کنند. حضور فعال آنها در فعالیتهای فرهنگی و آموزشی موجب گسترش فرهنگ قرآنی و پاسخگویی منطقی به پرسشهای دینی جامعه میشود.
در پایان از پدر و مادرم که با محبت و حمایت خود بزرگترین مشوق من بودند، صمیمانه تشکر میکنم، دستانشان را میبوسم و همیشه خود را مدیون زحماتشان میدانم. همچنین از معلمان و اساتید قرآنی مهربانم که در این مسیر یار و راهنمایم بودند، سپاسگزارم.
انتهای پیام