وی با اشاره به دعای ندبه از امام صادق(ع) و دعای کمیل از امیرالمؤمنین(ع)، این متون را ابزارهایی برای رشد معنوی و تربیت دینی دانست و افزود: ائمه(ع) از طریق ادعیه، انسان را از مرحله طلب بخشش به مرحله بندگی مستمر و قرب الهی سوق میدهند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با ذکر نمونههایی از مناجاتهای امام سجاد(ع)، زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) و دعای کمیل، تأکید کرد: این متون باید با تأمل و توجه خوانده شوند تا مفاهیم عمیق آنها در زندگی فردی و اجتماعی مؤمنان جاری شود.
وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) درباره کسانی که در دنیا اهل ذکر و توسل به امام حسین(ع) هستند، گفت: این افراد در قیامت به جای ورود صرف به بهشت، مشتاق مجلس گفتوگو درباره امام حسین(ع) هستند و لذتشان در تماشای جمال آن حضرت است.
شحیطاط با ذکر روایاتی از پیامبر اکرم(ص)، ایشان را الگوی کامل بندگی، حجاب، ولایتپذیری و عبادت معرفی کرد و افزود: زهرای مرضیه(س) با وجود مقام شفاعت و عظمت، در شب ازدواج نیز نگران قبر و قیامت خود بودند و به نماز و بندگی روی آوردند.
وی بر ضرورت تقویت بندگی، ولایتپذیری و حضور قلب در عبادات تأکید کرد و اظهار کرد: محبوبترین حالت نزد امام، مؤمنی است که با حضور قلب به نماز میایستد و دل خود را نیز به سوی خدا میبرد.
خطیب محفل معارفی حرم مطهر افزود: محبت اهلبیت(ع) باید با اطاعت و عمل همراه باشد. صرف حضور در مجالس دعا و زیارت، اگر به تغییر سبک زندگی و تقویت ارتباط با خدا و امام زمان(عج) منجر نشود، ناقص است. باید تلاش کنیم تا اهلبیت(ع) را نهتنها در مناسک، بلکه در مناسبات فکری، اجتماعی و خانوادگی وارد کنیم.
وی با اشاره به اینکه دشمنان اهلبیت(ع) از ورود تفکر و سبک زندگی ایشان به جامعه بیش از ساخت حرمها هراس دارند، گفت: اگر نتوانیم زائر باشیم، میتوانیم در محل زندگی خود، با ترویج محبت، معرفت و اطاعت از اهلبیت، حرمهایی معنوی بنا کنیم.
انتهای پیام