هادی آرزم، رئیس هیئت داوران بخش نغمات چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، با تأکید بر لزوم ارتقاء سطح کیفی متسابقین، مهمترین عامل برای بهبود این رشتهها را افزایش دانش موسیقیایی گروهها و موذنین دانست.
وی ضمن ارزیابی کیفی مسابقات، افزود: با وجود سابقه طولانی برگزاری مسابقات سراسری، هنوز جای کار زیادی وجود دارد تا سطح کیفی اجراها، «توقعات جامعه در حال حاضر» را برآورده کند..
رئیس هیئت داوران بخش نغمات چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افزود: با این گذر ۴۸ دورهای که داشتیم، باید دوستان گروهها یا خود مؤذنین و در رشتههایی مانند تواشیح، بیشتر تمرین داشته باشند، ملودیهای خوبی را انتخاب کنند و کارهایی را پیدا کنند که برای فارسی زبانها قابل فهم باشد و محتوای عبارات عربی آن مشکل نداشته باشد. باید تلاش شود تا گروهها و سرگروهها نکاتی که داوران روی آنها حساس هستند را برای بهبود کارشان مدنظر قرار دهند.
رئیس هیئت داوران، سختترین بخش کار داوری را در حوزه اذان ذکر کرد و افزود: بزرگترین قُرّاء در حقیقت مُهر کارشان [توانایی اجرای] اذان است که بسیار کار آموزشی میطلبد.
وی اظهار کرد: متسابقین، بخصوص در گروههای همخوانی، باید با سبکهای موسیقی ایرانی و ردیفهای موسیقی آشنا شوند تا از «تکرار» در اجراها که جذابیت را از مخاطب میگیرد، دوری کنند.
هادی با اشاره به اینکه متسابقان باید اجرای گروههای دیگر را ارزیابی کنند، انتقادها و اعتراضها را نشانهای از پویایی این عرصه دانست و افزود: با توجه به اینکه در مسابقات قرآنی کشوری دور هم جمع میشوند، و اجرای گروههای دیگر، مؤذنین دیگر یا متسابقان دیگر را ارزیابی کنند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که در رشتههای گروهی مانند همخوانی و تواشیح، توازن و هماهنگی گروه مهمتر است یا قدرت تکنیک تکخوانهای گروه؟ تأکید کرد که فاکتور اولیه در هر دوی این رشتهها صوت و صدا است.
وی در مورد فاکتورهای امتیازدهی داوران اظهار کرد: یکی از فاکتورهای اولیه که هیئت داوران به آن دقت دارند، هماهنگی و همرنگ بودن صداها است؛ این خیلی اهمیت دارد. همچنین متن خوبی را انتخاب بکنند؛ متونی باشد که قابل فهم و درک باشد و از ادبیات عربی مشاهیر استفاده بکنند که بتوانند حداقل ۵۰ درصد تحول را در عوامالناس ایجاد کنند.
این پیشکسوت موسیقی و رئیس داوران، در پایان توصیهای برای ارتقای سطح کیفی مسابقات داشت: «باید آموزش داده شود و شناختی که عرض کردم، آگاهی و اشراف داشتن به موسیقی بومی، ملی و فولکلور در زمینه سازی و ارکسترال، استفاده شود.»
وی از ظرفیتهای موجود در کشور نام برد و اشاره کرد که آهنگسازی و تنظیم کارهای بزرگی توسط اساتید موسیقی انجام شده و باید از این نهادها استفاده کرد.
هادی که خود را نوازنده ویولن ارکستر سمفونیک ملی و بنیانگذار گروه اهل بیت از سال ۱۳۶۸ معرفی کرد، اظهار امیدواری کرد که «قلم» خبرگزاری بتواند این مباحث را به محیط باز منتقل کرده و مخاطب بیشتری را درگیر کند.
انتهای پیام