صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۰

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی و هفتمین همایش ملی تربیت معلم که با محوریت «بازاندیشی تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی» در اراک برگزار خواهد شد، گفت: این رویداد علمی در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شهر اراک برگزار می‌شود و گامی مهم در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور به شمار می‌رود.

مجتبی مقصودی دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی و هفتمین همایش ملی تربیت معلم که با محوریت «بازاندیشی تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی»، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: این همایش با تمرکز بر پیوند میان تربیت معلم و فناوری‌های نوین هوش مصنوعی، فرصتی برای بازاندیشی در مفهوم تعلیم و تربیت و توانمندسازی حرفه‌ای معلمان در مواجهه با تحولات فناورانه فراهم می‌کند.

وی افزود: برخلاف شش دوره گذشته که این همایش با همکاری دانشگاه‌های تراز اول کشور مانند دانشگاه تهران و فردوسی مشهد برگزار می‌شد، امسال دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به‌طور کامل میزبانی این رویداد را بر عهده دارد.

مقصودی به محورهای اصلی همایش اشاره کرد و با بیان اینکه  این همایش در چهار محور کلیدی برگزار خواهد شد، افزود: «فلسفه تربیت معلم و هوش مصنوعی» به بررسی مبانی نظری و فلسفی نقش هوش مصنوعی در آموزش معلمان می پردازد. «هوش مصنوعی و فرایندهای تربیت معلم» از دیگر محورهاست که به تحلیل کاربردهای عملی فناوری‌های نوین در فرآیندهای آموزشی خواهد پرداخت.

وی «حکمرانی تربیت معلم و هوش مصنوعی با تدوین سیاست‌ها و راهبردهای هوشمند برای مدیریت نظام تربیت معلم» را به عنوان محور دیگر همایش عنوان کرد و گفت: «چالش‌ها و ملاحظات اخلاقی و فرهنگی با شناسایی و تحلیل مسائل اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش» محور بعدی است.

دبیر علمی همایش تأکید کرد:  این رویداد نقطه عطفی در تاریخ تربیت معلم محسوب می‌شود. در حالی که دوره‌های پیشین بر جنبه‌های فلسفی، تاریخی و حرفه‌ای تربیت معلم متمرکز بودند، هفتمین دوره با ورود به حوزه هوش مصنوعی، موضوعات نوینی مانند آینده‌پژوهی در تربیت معلم، عدالت آموزشی مبتنی بر فناوری، توسعه سواد هوش مصنوعی معلمان و چالش‌های اخلاقی و اجتماعی این فناوری را به‌صورت تخصصی بررسی خواهد کرد. 

مقصودی گفت: این همایش با حضور استادان، پژوهشگران، سیاست‌گذاران آموزشی و کارشناسان فناوری از داخل و خارج کشور برگزار می‌شود و فرصتی برای تبادل دانش و تجربه در زمینه نقش فناوری‌های نوین در آموزش فراهم خواهد آورد.

وی با اشاره به دستاوردهای مورد انتظار این همایش گفت: تدوین الگوی بومی برای آموزش معلمان در عصر هوش مصنوعی، توسعه شبکه همکاری میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای فناور، ارائه سیاست‌های پیشنهادی برای حکمرانی هوشمند در تربیت معلم و ارتقای سواد فناورانه معلمان در راستای نیازهای آموزشی نوین از جمله دستاوردهای مورد انتظار این همایش خواهد بود.

مقصودی به برنامه‌های جانبی و ویژگی‌های متمایز همایش پرداخت و گفت: این همایش با برگزاری نمایشگاه فناوری‌های آموزشی، پنل‌های تخصصی و جلسات تجربه‌خوانی از کاربرد هوش مصنوعی در کلاس درس، از دوره‌های پیشین متمایز شده است. این برنامه‌های جانبی فرصتی برای نمایش نوآوری‌های آموزشی و تبادل تجربیات عملی معلمان و پژوهشگران فراهم می‌کنند.

وی این رویداد را نمادی از پیوند دانایی، فناوری و تربیت توصیف کرد و افزود: هدف ما توانمندسازی معلم ایرانی برای آینده‌ای مبتنی بر فناوری است.

مقصودی در خصوص زمان‌بندی ارسال مقالات گفت: آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات یکم دی ۱۴۰۴، اعلام نتایج داوری چکیده‌ها پنجم دی ۱۴۰۴ و آخرین مهلت ارسال مقالات کامل ۲۷ دی ۱۴۰۴ است.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات می‌توانند به وب‌سایت رسمی همایش به آدرس ITEC2.cfu.ac.ir مراجعه کنند. همچنین، ایمیل رسمی همایش (ITEC2@cfu.ac.ir) مراجعه کنند. صفحات اطلاع‌رسانی همایش در شبکه‌های اجتماعی نیز از طریق Zil.ink/ITEC2 و @ITEConf2 قابل دسترسی هستند.

مقصودی خاطرنشان کرد: این همایش با شعار «تربیت معلم در عصر هوش مصنوعی» تلاش می‌کند تا با ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و همکاری میان صاحب‌نظران، گامی مؤثر در راستای تحول نظام آموزشی کشور بردارد.

انتهای پیام