وی با اشاره به ویژگی فنی مسیر گفت: این پروژه یکی از پیچیدهترین و فنیترین طرحهای ریلی کشور است؛ زیرا بخش عمده مسیر در دل رشتهکوه زاگرس قرار دارد. تاکنون بیش از ۱۸ کیلومتر از مجموع ۳۳ کیلومتر تونلهای مسیر حفاری شده و طویلترین تونل ریلی خاورمیانه با طول ۴۷۰۰ متر نیز در این مسیر در حال احداث است.
حمیدی افزود: حفاری این تونل از دو دهانه با بهرهگیری از ماشینآلات پیشرفته انجام میشود و بیش از دو کیلومتر از آن پیشرفت داشته است. همچنین در کنار هر تونل اصلی، تونلهای اضطراری برای افزایش ایمنی و سهولت عملیات نگهداری طراحی شدهاند.
سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد، حجم عظیم عملیات عمرانی این پروژه را بیسابقه دانست و تصریح کرد: در مجموع، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون مترمکعب خاکریزی و حدود یک میلیون مترمکعب بتنریزی در مسیر انجام خواهد شد. چندین پل خاص نیز در دست احداث است که از جمله آنها پل کیلومتر ۴۷ در مجاورت آزادراه است و بهعنوان یکی از سازههای شاخص پروژه شناخته میشود.
وی درباره شاخه منشعب به سمت بروجرد گفت: در این بخش نیز حجم گستردهای از عملیات در حال اجراست؛ شامل ۱.۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۱.۸ میلیون مترمکعب خاکریزی و بیش از ۳۴ هزار مترمکعب بتنریزی. همچنین دو تونل اصلی به طول ۴۱۰ متر در این مسیر طراحی و در حال اجراست.
حمیدی با تأکید بر اهمیت اشتغالزایی این پروژه برای مردم لرستان گفت: اکنون بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کارند که ۹۰ درصد آنان نیروهای بومی هستند. همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین و تخصصی در طول مسیر فعالاند. این پروژه در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در استان نقش مهمی داشته است.
وی یادآور شد: پروژه راهآهن دورود ـ خرمآباد از سال ۱۳۹۲ آغاز شد اما تا سال ۱۳۹۷ بهدلیل محدودیت اعتبارات، تنها ۳۶ درصد پیشرفت داشت. با اصلاح پیمان و حمایتهای انجامشده در دولت شهید آیتالله رئیسی، در کمتر از دو سال، پیشرفت فیزیکی طرح از ۳۷ به بیش از ۵۲ درصد رسید و اکنون به ۵۸ درصد افزایش یافته است.
حمیدی با ابراز امیدواری نسبت به آینده پروژه گفت: در صورت تأمین پایدار منابع مالی، میتوان انتظار داشت مسیر ریلی دورود ـ خرمآباد در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری برسد. اجرای این طرح، ضمن رونق اقتصادی لرستان و غرب کشور، موجب کاهش هزینههای حمل بار، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد میان استانهای لرستان، خوزستان و همدان خواهد شد.
وی در پایان افزود: اکنون بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در طول مسیر ۱۱۴ کیلومتری پروژه در حال فعالیتاند و با حمایت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و دستگاههای اجرایی، تلاش میکنیم این طرح ملی در کوتاهترین زمان ممکن به ثمر برسد.
انتهای پیام