صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۳۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۷
خدمتکار بیان کرد:

مرتضی خدمتکار در آیین رونمایی از طرح ملی «حافظ‌شو» با تأکید بر اینکه باید زبان قرآن را با ذائقه جوانان پیوند زد، گفت: طرح حافظ‌شو با هدف ترویج حفظ قرآن برای همه اقشار جامعه طراحی شده و مخاطب اصلی آن نسل نوجوان و دانش‌آموزان هستند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های وزارت ارشاد، در مراسم رونمایی و آغاز فعالیت رویداد‌های ملی حفظ قرآن کریم کشور که امروز سه‌شنبه ششم آبان‌ماه در سالن غدیر وزارت ارشاد برگزار شد، طی سخنانی بر ضرورت عمومی‌سازی فرهنگ حفظ قرآن و پیوند دادن مفاهیم قرآنی با زندگی روزمره تأکید کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح «حافظ‌شو» ادامه و تکامل مسیر برنامه موفق زندگی با آیه‌ها است، گفت: همان‌گونه که آن برنامه توانست فضای جدیدی را در حوزه عمومی‌سازی قرآن ایجاد کند، حافظ‌شو نیز مأموریت دارد حفظ قرآن را از فضای تخصصی به درون خانه‌ها و زندگی مردم ببرد.

پیوند «زندگی با آیه‌ها» و «حافظ‌شو»؛ از نهضت تا جریان ملی

خدمتکار با اشاره به گفت‌وگوی خود با حجت‌الاسلام والمسلمین قمی و دریافت رهنمود‌های ایشان، گفت: از ایشان درخواست کردیم که اجازه دهند جریان زندگی با آیه‌ها به‌عنوان یک نهضت ملی، در دل پروژه حافظ‌شو ادامه پیدا کند؛ یعنی این دو حرکت قرآنی نه موازی بلکه هم‌افزا باشند. در واقع، زندگی با آیه‌ها در کنار حافظ‌شو و در قالب حفظ موضوعی، مسیر خود را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، طرح حافظ‌شو با هدف ترویج حفظ قرآن برای همه اقشار جامعه طراحی شده و مخاطب اصلی آن نسل نوجوان و دانش‌آموزان هستند: می‌خواهیم همه مردم احساس کنند که می‌توانند حافظ قرآن باشند؛ هر کس در هر سطحی از دانش و در هر نقطه‌ای از کشور، فرصت حضور و مشارکت در این حرکت را خواهد داشت.

جذابیت، رقابت و هیجان در خدمت حفظ قرآن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های وزارت ارشاد با تأکید بر لزوم تطبیق زبان و قالب برنامه‌های قرآنی با ذائقه نسل جدید، تصریح کرد: در طراحی حافظ‌شو سعی کرده‌ایم ادبیات و فضای جذاب‌تری نسبت به برنامه‌های مرسوم قرآنی داشته باشیم؛ زیرا نسل نوجوان نیازمند محیطی پرهیجان و انگیزه‌بخش است. رقابت، بازی، امتیاز و جایزه، بخشی از بسته فرهنگی حافظ‌شو است، اما هدف نهایی آن، انس دائمی با قرآن کریم است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این طرح، نمایش روزانه رتبه‌بندی استان‌ها، شهرستان‌ها، مدارس و مساجد در سطح ملی است تا حس رقابت و پویایی میان مخاطبان تقویت شود. در واقع، هر فرد در هر نقطه از کشور می‌تواند احساس کند بخشی از یک رقابت قرآنی سراسری است.

سه سطح آموزشی و مسیر چهارم برای «حفظ موضوعی»

خدمتکار درباره جزئیات محتوایی طرح، گفت: در طرح حافظ‌شو سه سطح اصلی برای شرکت‌کنندگان تعریف شده است. سطح مقدماتی شامل حفظ سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم است که خود به سه گام تقسیم شده است و از سوره ناس تا نبأ ادامه دارد. سطح تکمیلی بر سوره‌های پرفضیلت قرآن مانند یس، الرحمن، فجر، ملک، جمعه و واقعه تمرکز دارد. در سطح پیشرفته نیز، مخاطبان ما کسانی هستند که در مراکز تخصصی حفظ قرآن فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر بخش حفظ موضوعی نیز به عنوان سطح چهارم افزوده شود، این طرح عملاً چهارسطحی خواهد بود که در آن، بسته فرهنگی زندگی با آیه‌ها در دل حافظ‌شو دیده می‌شود. این بخش به فهم مفاهیم و کاربرد‌های قرآنی در زندگی روزمره کمک می‌کند.

تحقق موفقیت؛ نیازمند هم‌افزایی نهاد‌های قرآنی کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش و توسعه مشارکت‌های قرآنی با تأکید بر لزوم همکاری و حمایت همه دستگاه‌ها و نهاد‌های قرآنی کشور، گفت: موفقیت این پروژه بدون همدلی و همکاری همه نهاد‌های فرهنگی ممکن نیست. مجموعه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن، بسیج، ستاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، صدا و سیما و مؤسسات قرآنی باید در آماده‌سازی بستر‌های لازم همراه ما باشند.

وی در پایان سخنان خود از همه همکاران و دست‌اندرکاران طرح حافظ‌شو قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با توکل به خدا و همراهی مردم و نهادها، بتوانیم این اتفاق بزرگ را در عرصه حفظ قرآن کشور رقم بزنیم.

انتهای پیام