وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند چقدر بشر ببافد و وابافد تا به اندکی از علم برسد؛ ما در کنار دریای علوم قرآن نشستهایم ولی از آن استفاده نمیکنیم و قدر آن را نمیدانیم.
آیتالله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح، متد فقهی را در فهم قرآن با دقت مدنظر قرار میدادند و در هر موضوعی آیات فراوانی را به کار میگرفتند، گفت: این مسئله نشان میداد که کل قرآن را برای این موضوع با دقت تمام دیدهاند و در مورد نظم مباحث هم تأمل و فکر زیادی کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: محتوای این کتاب طوری است که هم مبانی آن و هم مباحث روبنایی آن مطرح شده است و از مبانی به مسائل رسیدهاند.
رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در پیام رهبری به صدمین سال بازتأسیس، ایشان فرمودند که حوزه باید با همه معارف قرآن و دین آشنا باشند، ادامه داد: علامه میفرمود نکاتی از قرآن دارم که اگر در فقه به کار گرفته شود، باعث تحول قابل ملاحظه در فقه خواهد شد.
وی ادامه داد: رهبری باز در پیامشان فرمودند که فقیه باید با علوم انسانی رایج بشری آشنا باشد و از آن استفاده کند؛ اولین کسی که موشکافانه و دقیق در وادی علوم انسانی وارد شدند، ایشان بود و کتابی مشابه کتاب ایشان در این زمینه نداریم.
آیتالله رجبی اظهار کرد: روزآمدی در کتابشان برای پاسخ به شبهات وجود دارد و گاهی یک جمله ایشان پاسخ به یک شبهه جدی است؛ بسیاری از فلسفههای مضاف علوم این اشکال و شبهه را مطرح میکنند که دین، مسائل هنجاری را طرح میکند و هنجار ربطی به توصیف ندارد و ایشان در این کتاب به این شبهه پاسخ دادند یا در ضمن درس معارف به نسبیت معرفت ضلال اشاره کردند و اینکه نسبیت در حق وجود ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که حوزه باید بداند در مباحث عقلی چه چیزی مطرح است و متناسب با آن بعد عقلانی به آن بدهد، افزود: لذا علامه مصباح هر جا لازم بوده است تحلیل عقلی ارائه کرده است و در خیلی موارد هم نظریهپردازی داشتهاند. فراوان در معارف قرآن شاهد نظریهپردازی از سوی ایشان هستیم و ایشان آگاهانه به نظریهپردازی پرداخته است و صرفاً جمع آیات و روایات نیست.
وی ادامه داد: ایشان وقتی عوامل سقوط را هوای نفس و شیطان معرفی کرده است، به ربط این دو و عناصر محوری آنان پرداخته است؛ در کتاب در معارف قرآن به وفور از این نوع نظریهپردازیها داریم ولی ما در این عرصه فقیریم.
آیتالله رجبی گفت: در نظامسازی هم بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرمودند که باید در حقوق و سیاست و فرهنگ و ... باید نظامسازی کنیم، لذا ایشان این مسئله را مورد توجه قرار دادند و در مباحث اخلاق در خانواده مسائلی مطرح کردند که برای تعیین نظام خانواده راهگشاست.
وی با بیان اینکه محتوای این درس بسیار متقن و بینظیر است، تصریح کرد: برخی از استادان آن را بدون ذکر نام نویسنده در مقطع دکتری یکی از دانشگاههای مهم تدریس و دانشجویان از آن استقبال زیادی کرده بودند.
وی افزود: موضوع دیگر، بصیرتافزایی نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی است که در این کتاب فراوان است؛ موضوع دیگر هم بعد اخلاقی و تربیتی آن است. اگر کسی دل به این معارف بدهد، ساختار اخلاقی و تربیتی او را شکل میدهد. برخی گفتهاند ساختار فکری ما بر اساس همین کتب علامه شکل گرفت و همین سبب حفظ رویکرد تربیتی و اخلاقی ما شد.
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه بحث دیگر، روش علامه مصباح است، اضافه کرد: در موارد متعدد از تعابیری چون احتمال دارد این باشد و احتمال قوی فلان گزاره است و .... استفاده کردند تا اتقان آن بیشتر باشد.
رجبی با بیان اینکه بخشی از کتب علامه، نقد نظریات اندیشمندان غربی است، گفت: برخی از آثار ایشان هم رویکرد نقادانه و تهاجمی داشته و تبیین هم وجود دارد، از جمله اینکه فلسفه غرب را نقد کردهاند.
وی افزود: تفکیک بین مباحث قرآنی و غیر آن و عدم خلط این مباحث هم از ویژگیهای این کتاب است. اینکه مرز دانشها مشخص شود، مهم است و به تعبیر ایشان راسخون فی العلم کسانی هستند که این قدرت تفکیک را دارند.
وی در خاتمه تأکید کرد: بیان روان و رسای این کتاب در عین متقن و علمی بودن از ویژگیهای دروس معارف علامه مصباح یزدی است.
انتهای پیام