صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۱
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد

سعیده سادات موسوی گفت: تربیت فاطمی، الگویی جامع از پرورش انسان‌های مؤمن، متعهد و عدالت‌خواه ارائه می‌دهد؛ انسان‌هایی که در عین پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، در برابر انحراف و ظلم نیز سکوت نمی‌کنند. از این منظر، تربیت فاطمی نه تنها زمینه‌ساز رشد فردی است، بلکه بنیانی برای شکل‌گیری جامعه‌ای منتظر و زمینه‌ساز ظهور مهدوی محسوب می‌شود.

سعیده سادات موسوی، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، در خصوص «تربیت فاطمی» اظهار کرد: الگوگیری از سیره‌ حضرت فاطمه‌ زهرا‌(س) در تربیت نسل منتظر، یکی از بنیادی‌ترین مباحث در تربیت اسلامی است، زیرا شخصیت آن حضرت، نماد تعادل میان عفاف، مسئولیت‌پذیری و حضور آگاهانه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است. تربیت فاطمی، الگویی جامع از پرورش انسان‌های مؤمن، متعهد و عدالت‌خواه ارائه می‌دهد. انسان‌هایی که در عین پایبندی به ارزش‌های اخلاقی، در برابر انحراف و ظلم نیز سکوت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در رفتار فردی و خانوادگی خود، عفت و حیا را در بالاترین مرتبه به نمایش گذاشت و در عین حال، هیچ‌گاه از مسئولیت‌های اجتماعی و الهی خویش غفلت نکرد. وی در خانه، با روحیه‌ تلاش، قناعت و تقسیم مسئولیت میان خود و امیرالمؤمنین(ع)، فضایی سرشار از تعاون و هم‌فکری ایجاد کرد؛ فضایی که در آن، کار و عبادت به یک معنا تبدیل می‌شد. چنین نگاهی به کار و خانواده، در تربیت فاطمی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا کودک در این محیط می‌آموزد که مسئولیت‌پذیری، نظم، و احترام متقابل از ارزش‌های بنیادی زندگی اجتماعی است. در واقع، خانه از دیدگاه حضرت، نه صرفاً مکانی برای آسایش، بلکه نخستین کانون تربیت اجتماعی و معنوی است.

موسوی با بیان اینکه با وجود تأکید بر حفظ حریم عفاف، حضرت فاطمه(س) در صحنه‌های حساس جامعه نیز با شجاعت و آگاهی حضور یافت، تصریح کرد: خطبه‌ فدکیه در مسجد مدینه نمادی از این حضور مسئولانه است؛ خطبه‌ای که در اوج عفت و وقار، دفاعی جانانه از ولایت و عدالت ارائه می‌دهد. این رفتار نشان می‌دهد که در تربیت فاطمی، عفاف به معنای کناره‌گیری از جامعه نیست، بلکه حفظ کرامت در مسیر انجام تکلیف الهی است. بدین‌سان، فرزندان فاطمه(س) آموختند که مؤمن واقعی کسی است که در برابر انحراف می‌ایستد، اما همواره حرمت و اخلاق را پاس می‌دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: ثمره‌ تربیت فاطمی، پرورش انسان‌هایی است که در دو بعد فردی و اجتماعی به کمال می‌رسند. زینب کبری(س) و امام حسین(ع) نمونه‌های بارز این مکتب تربیتی هستنند؛ انسان‌هایی که از دامان مادری تربیت یافتند که خانه را پایگاه معرفت و جامعه را میدان عمل می‌دانست. از نگاه تربیت فاطمی، انتظار ظهور منجی نیز بدون خودسازی، آگاهی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری ممکن نیست. نسل منتظر، باید فاطمی‌گونه تربیت شود، یعنی در عین پاکی و عفاف، نسبت به سرنوشت جامعه خود بی‌تفاوت نباشد و در مسیر تحقق عدالت جهانی، سهمی فعال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تربیت فاطمی الگویی پویا برای پرورش نسلی است که انتظار را از سطح احساس به سطح عمل می‌رساند، گفت: چنین نسلی، منتظر ظهور نه با انفعال، بلکه با عمل، دانش، و بصیرت است. وی در خانه، فرزندانی مؤدب و مؤمن می‌پرورد و در جامعه، پاسدار حق و حقیقت است. در پرتو این نگاه، می‌توان گفت که تحقق جامعه‌ مهدوی از دامن زنان فاطمی آغاز می‌شود؛ زنانی که در سایه‌ی سیره‌ حضرت زهرا‌(س)، نسل‌هایی آگاه، مقاوم و عدالت‌خواه را برای آینده‌ی جهان تربیت می‌کنند.

انتهای پیام