صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۳
آیت‌الله العظمی نوری همدانی بیان کرد

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به گردهمایی ستاد صبر(صلح، بخشایش، رضایت) با تأکید بر ضرورت گسترش فرهنگ عفو و گذشت در جامعه اسلامی، صلح و اصلاح ذات‌البین را برتر از عبادات مستحبی دانست و آن را عامل انسجام، همدلی و سدّی در برابر نفوذ دشمنان معرفی کرد

به گزارش ایکنا، آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی پیامی به گردهمایی ستاد صبر(صلح؛ بخشایش؛ رضایت)، صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
 
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
 
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ و لعنة الله على أعدائهم أجمعین إلى یوم الدین.
 
اسلام، دین رحمت و رأفت، اخلاق و عدالت است؛ دینی که عدالت را با احسان و قضاوت را با صلح و گذشت درآمیخته است. فرهنگ صلح، گذشت و میانجی‌گری دلسوزان برای رفع اختلافات و کینه‌ها و تحکیم روابط اجتماعی از والاترین آموزه‌های قرآن کریم و اهل‌ بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و از نشانه‌های ایمان و تقواست.
 
از وصایای جاودانه‌ مولایمان امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) به فرزندان بزرگوارش امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) در هنگامی که ابن‌ملجم« لعنة‌الله‌علیه» آن حضرت را مجروح ساخت، چنین است: «أُوصِيكُمَا وَجَمِيعَ وَلَدِي وَأَهْلِي وَمَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَنَظْمِ أَمْرِكُمْ... وَصَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ، فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ يَقُولُ: صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَالصِّيَامِ».
 
حضرت در این وصیت، اصلاح میان مردم را برتر از همه نمازها و روزه‌ها دانسته‌اند؛ زیرا نزدیک کردن دل‌ها، زدودن کینه‌ها و آشتی دادن میان مؤمنان، زمینه‌ساز انسجام، همدلی و محبت اجتماعی است. ایجاد صلح میان دو دل شکسته یا دو گروه و قبیله‌ای که دچار سوء‌تفاهم و دشمنی شده‌اند، ثوابی فراتر از عبادات مستحب دارد.
 
امروز نیز جامعه‌ اسلامی ما بیش از هر زمان دیگر به «صلاح ذات‌البین» نیازمند است؛ چرا که شیاطین و دشمنان، راه نفوذ خود را از شکاف‌ها و بدبینی‌های درونی می‌جویند. اصلاح ذات‌البین یعنی بستن راه نفوذ دشمن از طریق وحدت قلوب و اعتماد متقابل است. جامعه‌ای که روح عفو و گذشت در آن زنده باشد، از بسیاری از نزاع‌ها و خصومت‌ها در امان می‌ماند و بنیان خانواده و اعتماد اجتماعی در آن استحکام می‌یابد.
 
از دیدگاه فقه اهل‌ بیت(علیهم‌السلام)، دعوت قاضی به صلح پیش از صدور حکم، مستحب مؤکد و نشانه عدالت و رحمت است. چنان‌که فقیه عظیم‌الشان شیعه، صاحب جواهر الکلام، شیخ محمدحسن نجفی «رحمة الله» می‌فرماید: «يُستحبّ ترغيبهما في الصلح الذي هو خير، ولا ينافي ذلك فورية القضاء عرفاً» (جواهر الکلام، ج۴۰، ص۱۴۵). بر این اساس، تلاش برای رفع کینه‌ها و اصلاح اختلافات از راه‌های غیرقضایی، مقدم بر طرح دعوی و فصل خصومت در محاکم است.
 
از همین رو، تلاش ارزشمند شما در ستاد صبر(صلح، بخشایش و رضایت) در مسیر میانجی‌گری، گذشت، و جست‌وجوی راه‌حل‌های اخلاقی و اجتماعی، از والاترین مصادیق عمل صالح است. صلح و عفو در هنگام قدرت، نه نشانه ضعف، بلکه نماد قدرت روحی، ایمان، و پیوند میان فقه، اخلاق و عدالت اجتماعی است.
 
وظیفه‌ شما در ستاد صبر تنها کاهش آمار دعاوی نیست، بلکه احیای روح ایمان، بازسازی اعتماد اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، تقویت برادری، همدلی و پیوند اخلاقی جامعه است.خداوند متعال وعده فرموده است:«فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ» ( شوری، آیه۴۰) و نیز فرموده است: «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (آل‌عمران، آیه۱۳۴).
 
اینجانب، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های صادقانه مسئولان و فعالان ستاد صبر(صلح؛ بخشایش، رضایت) بر نکات زیر تأکید می‌نمایم:
 
۱. صلح و بخشایش باید بر پایه ایمان؛  تقوا، عدالت، احسان، آینده‌نگری و رضایت قلبی انجام گیرد؛ سازشی که از روی فشار یا اضطرار باشد، پایدار نخواهد ماند.
 
۲. حضور علما، نخبگان فرهنگی، ریش‌سفیدان، بزرگان قبایل و عشایر، و معتمدان محلی در میانجی‌گری و حل اختلافات، عملی خداپسندانه و دارای اجر معنوی عظیم است.
 
۳. همه‌ سازمان‌ها، نهادهای دولتی و مردمی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید ستاد صبر را در رسالت الهی و اجتماعی خود یاری دهند.
 
۴. عفو و گذشت، جلوه‌ای از قدرت اخلاقی و معامله‌ای اخروی است؛  و هرگز به عنوان نشانه ضعف نباید تلقی شود. قاطعانه و با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت «علیهم السلام»؛ برای صلح و عفو و گذشت تصمیم  بگیرید  و هرگز  تحت تاثیر ؛  وسوسه های شیطانی و کسانی که  مانع صلح و آشتی می شوند قرار نگیرید. برکات صلح و عفو را بیشتر از انتقام در زندگی لمس خواهید کرد.
 
۵. فعالان ستاد صبر باید به عنوان نهاد تحقق صلح و تحکیم اخلاق پایدار اجتماعی، پیوند قانون با اخلاق و قضا با رحمت را روزبه‌روز تقویت کنند.
 
در پایان، از خداوند متعال مسئلت دارم که توجهات خاصه‌ حضرت بقیة‌الله الأعظم، صاحب‌الامر و الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف) را شامل حال رهبری معظم انقلاب، ملت شریف ایران و تلاشگران مخلص این عرصه فرماید، و به همه‌ ما در تقویت همدلی، انسجام اجتماعی، رفع کدورت‌ها، تحکیم خانواده و گسترش روح عفو و محبت توفیق روزافزون عنایت فرماید؛ تا جامعه‌ اسلامی ما، به برکت ایمان و همدلی، مصداق این آیه شریفه گردد: «وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا» (نساء، آیه۱۱۴)
 
همچنین لازم می‌دانم در این فرصت از خدمات ارزنده قوه قضائیه که در این دوره با حضور رئیس و مسئولان قضایی بین مردم و برخورد قاطع با مفاسد و درک صحیح از وضعیت جامعه گام‌های بلندی برمی‌دارند و مردم را نسبت به آینده و برقراری عدالت امیدوار می‌کنند تشکر کنم و همچنین از مدیر محترم و پرتلاش استان قم که در همین مسیر گام برمی‌دارند سپاسگزاری نمایم.
 
والسلام علیکم و رحمة‌ الله و برکاته
حسین نوری همدانی

 

انتهای پیام