صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۸

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به استفتائی درباره «کرایه دادن اموال مسجد در ازای دریافت وجه» فرمودند: متولی امر مسجد می‌تواند برای فعالیت‌های متناسب با شأن مسجد (با رعایت مصلحت)، اموالی را که وقف نیستند برای مدت معین در اختیار افراد قرار دهد و مبلغی برای مسجد دریافت کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، استفتائات رهبر معظم انقلاب در آبان‌ماه به شرح ذیل منتشر شد:

خواندن نافله در سفر

سؤال۱: به طور کلی مسافر چه نافله‌هایی را جایز است در سفر بخواند؟ آیا مسافر می‌تواند در اماکنی که مخیر است نماز را تمام یا شکسته بخواند مانند کنار ضریح امام حسین (ع)، نافله‌های ظهر و عصر را بخواند؟

جواب:

۱) خواندن نافله‌های ظهر و عصر در سفری که نماز در آن قصر است (هر چند با قصد رجا) جایز نیست ولی خواندن نافله عشا (وتیره) در سفر با قصد رجا و به امید ثواب اشکال ندارد؛ نافله شب، نافله صبح و مغرب و سایر نماز‌های مستحبی از مسافر ساقط نیست.

۲) اگر مسافر در اماکن تخییر بخواهد نماز را به صورت تمام بخواند، می‌تواند نافله‌های آن نماز را بخواند.

دیر رسیدن به رکوع امام جماعت

سؤال ۲: کسی که به دلیل دیر رسیدن به رکوع امام جماعت، نمازش فرادا شده است:

۱) آیا می‌تواند نیت را به نماز مستحبی تغییر دهد؟

۲) آیا نیت نماز مستحبی حتما باید نافله باشد؟

۳) آیا می‌تواند برای رسیدن به ادامه جماعت، نماز مستحبی را بشکند؟

جواب:

۱) اشکال ندارد.

۲) لازم نیست که نماز مستحبی خصوص نافله باشد.

3) می‌تواند نماز مستحبی را بشکند.

تکیه به ماشین دیگران بدون اجازه

سؤال۳: آیا تکیه دادن به ماشین یا دیوار خانه دیگران بدون داشتن اجازه از مالک آن (در صورتی که خسارتی وارد نشود)، جایز است؟

جواب: جایز است مگر در صورتی که بداند مالک آن راضی نیست.

پول و اقلام اضافه آمده از اطعام عید غدیر

سؤال۴: مبالغ و اقلامی مانند گوشت، برنج و... از مردم برای اطعام عید غدیر جمع آوری شده ولی مقداری از آنها هزینه و مصرف نشده است و نیز به صاحبان پول و اقلام دسترسی نبوده و یقین به رضایت صاحبان آنها هم وجود ندارد تا در مراسمات دیگر مانند ایام محرم هزینه شود؛ با توجه به این توضیحات، تکلیف افرادی که این پول‌ها و اقلام را جمع آوری کرده‌اند چیست؟

جواب: اجناسی که قابلیت ماندگاری دارند، برای مصرف در عید غدیر سال آینده در مکان مناسبی نگه داری شوند و اقلامی که قابلیت نگهداری ندارند، تبدیل به وجه نقد شده و به همراه دیگر وجوه نقدی در حساب مناسبی جهت حفظ ارزش پول تا عید غدیر سال آینده سپرده گذاری شود.

ارث حق تألیف میت

سؤال۵: پدر ما وصیت کرده است که ثلث اموالش در راه خاصی مصرف شود؛ آیا حق التألیف کتاب‌های او هم جزء اموال اوست و باید ثلث آن نیز محاسبه شود؟ و آیا باید ثلث حق التألیفِ هر بار تجدید چاپ را نیز محاسبه کنیم؟

جواب: اصل حق التألیف، جزء ترکۀ مالی میت است و باید حق التألیف قیمت گذاری شده و با توجه به آن، ثلث محاسبه شود و طبق وصیت عمل گردد، پس از انجام این کار، حق التألیف چاپ‌های جدید مشمول وصیت نیست و متعلق به ورثه است، اما اگر این کار انجام نشده است، وصیت کننده در حق التألیف چاپ‌های جدید نیز شریک است و باید ثلث آن مطابق وصیت هزینه شود.

کرایه دادن اموال مسجد در ازای دریافت وجه

سؤال۶: آیا جایز است برای تأمین مخارج و هزینه‌های جاری مسجد، اموال مسجد را (که وقف نیستند) به طور موقت در اختیار مردم قرار دهیم و در عوض مبالغی برای مسجد دریافت کنیم؟

جواب: متولی امر مسجد می‌تواند برای فعالیت‌های متناسب با شأن مسجد (با رعایت مصلحت)، اموالی را که وقف نیستند برای مدت معین در اختیار افراد قرار دهد و مبلغی برای مسجد دریافت کند.

اولویت در پرداخت بدهی‌های میت

سؤال۷: برادرم فوت کرده و کفارۀ مالی بر عهده دارد و به چند نفر نیز بدهکار است؛ کدامیک از بدهی‌ها مقدم است؟

جواب: اگر اموال برادر برای هر دو مورد کافی است، هر دو باید کامل پرداخت شود وگرنه باید به نسبت توزیع گردد.

انتهای پیام