صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۰
مفسر پاکستانی قرآن کریم:

یک مفسر پاکستانی قرآن کریم با استناد به آیه کلیدی ۱۷۷ سوره بقره، چارچوب دفاعی مؤمنان در برابر بحران‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیعقوب بشوی، استاد جامعه المصطفی العالمیه، شامگاه ۱۱ آبان ماه در جلسه تفسیر سوره «العصر» که در جمع طلاب پاکستانی حوزه علمیه قم در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: صبر صرفاً یک فضیلت اخلاقی نیست، بلکه یک فرمول عملیاتی برای بقا در «فقدان»، «آسیب» و «نبرد» است و با این فرمول سه‌گانه صبر، بنیان ایمان را از هرگونه تزلزلی مصون می‌دارد.

مدرس قرآن کریم در نخستین جلسه تفسیر خود که به مناسبت آغاز ایام فاطمیه (س) برگزار شد، با اشاره به سوره مبارکه «والعصر»، افزود: خداوند انسان را در «خسارت» معرفی کرده است؛ خسارتی که عمومیت دارد، مگر برای سه گروه استثنایی که رمز رهایی‌شان در «ایمان، عمل صالح و وصیت به صبر» نهفته است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود با ارجاع به بیانات نورانی امیرالمؤمنین (ع) درباره سختی‌های صدر اسلام و مثالی تکان‌دهنده از فقر یاران پیامبر (ص) که هر کدام سنگی بر شکم بسته بودند، به تبیین دقیق سه مرحله‌ای صبر در آیه ۱۷۷ سوره بقره پرداخت.

صبر در برابر تنگدستی (فِی الْبَأْسَاءِ)؛ نبرد با فقر ایمان‌سوز

وی اظهار کرد: اولین و شاید دشوارترین عرصه، «بَأْساء» یا همان فقر و تنگدستی است.

وی با ذکر تاریخی مجاهدت پیامبر (ص) و اصحاب در شعب ابی‌طالب (ع) اظهار کرد: صبر در این مرحله به معنای «ایمان به غیب» است؛ ایمانی که اجازه نمی‌دهد گرسنگی و نیاز، اعتقاد به وعده‌های الهی را خدشه‌دار کند.

صبر در برابر مصیبت‌های جانی و مالی (وَالضَّرَّاءِ): ایثار فراتر از بقا

وی با بیان اینکه مرحله دوم، «ضَرَّاء» است که شامل هرگونه زیان جسمی، مالی یا یا از دست دادن عزیزان می‌شود، اظهار کرد: نکته برجسته این بخش، حکایت مشهور ایثارگری مجروحان جنگی بود که عطش مرگ‌آور را در خود سرکوب کردند و آب را به دیگری تعارف کردند. این صبر بر مصیبت، بالاترین درجه فداکاری است که نتیجه‌اش نه تنها بقا، بلکه پیروزی معنوی در برابر سختی‌هاست.

صبر در اوج درگیری‌ها (وَحِینَ الْبَأْسِ): پناه بردن به پناهگاه الهی

وی بیان کرد: سومین و حساس‌ترین مرتبه صبر، مربوط به «حِینَ الْبَأْسِ» یا لحظه اوج‌گیری نبرد‌ها و شدت گرفتن جنگ است. 

حجت‌الاسلام بشوی با استناد به حدیثی از امام علی(ع) که در شدت جنگ‌ها پناهگاه همه رزمندگان، رسول اکرم (ص) بودند، نتیجه گرفت که «صبر در جبهه حق علیه باطل»، نیازمند تکیه بر شخصیتی الهی و شکست‌ناپذیر است. این صبر، شجاعت را در میدان عمل تضمین می‌کند.

وی تأکید کرد: کسانی که این سه مرتبه صبر را با ایمان و عمل صالح محقق سازند، همان کسانی هستند که «صادقین» و «متقین» واقعی خواهند بود و در حقیقت، راهنمای حقیقی رستگاری را یافته‌اند.

انتهای پیام