صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۹

مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس با یادآوری سبک زندگی حضرت زهرا(س)، بر ضرورت بازخوانی عقلانیت و کنش اجتماعی حضرت زهرا(س) در جهان معاصر تأکید کرد و گفت: ایام فاطمیه صرفاً مناسک سوگ نیست، مدرسه مسئولیت‌پذیری تاریخی است.

لیلی رشیدی، مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تأکید بر این‌که ایام فاطمیه نباید به سطح مراسم احساسی تقلیل یابد، گفت: فاطمیه مدرسه بازگشت به حقیقت، الگوی زن تراز تمدن اسلامی و تمرین مسئولیت‌پذیری در برابر تحریف و انحراف تاریخی است و جامعه مؤمن در این ایام باید نسبت خود با عدالت، عقلانیت و کرامت انسانی را بازتعریف کند.

وی ایام فاطمیه را نه یک مناسبت تاریخی محدود، بلکه نقطه ارجاع جامعه برای فهم حقیقت و اصلاح هویت دانست و اظهار کرد: فاطمیه فصل بیداری و بازگشت به اصول بنیادین ایمان، ولایتمداری، عدالت‌خواهی و صیانت از حقیقت است.

به گفته رشیدی، جامعه در این ایام باید از مواجهه سطحی و صرفاً احساسی با شخصیت حضرت زهرا(س) عبور کرده و به درک تمدنی از جایگاه ایشان دست یابد. 

مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس تأکید کرد: حضرت فاطمه(س) الگوی زن منفعل یا صرفاً عاطفی نیست، بلکه نماد عقلانیت الهی، مقاومت اخلاقی و کنش هدفمند در برابر انحراف و تحریف است.

حضرت زهرا(س)؛ زن صاحب نظریه در تاریخ اسلام

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت تصحیح تصویر زن در گفتمان دینی گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) چهره زن در تراز اندیشه و کنشگری اجتماعی را معرفی می‌کند. خطبه فدکیه سند روشن مشارکت سیاسی و معرفتی زن مسلمان در مواجهه با انحراف تاریخی و دفاع از عدالت است.

رشیدی بیان کرد: تصویر صحیح فاطمی آن است که زن مؤمن را صاحب تحلیل، قدرت موضع‌گیری، حضور در عرصه حق‌طلبی و برخوردار از شخصیت تمدن‌ساز معرفی می‌کند.

وی با اشاره به نقش نظام آموزشی در بازنمایی سیره فاطمی افزود: نظام تعلیم و تربیت، به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان، باید شخصیت حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی زن صاحب هویت، آگاهی و مسئولیت اجتماعی معرفی کند.

این پیشکسوت قرآنی فارس تأکید کرد: انتقال سیره فاطمی به نسل جوان باید با زبان عقلانیت، تاریخ‌محوری و تحلیل همراه باشد. نسل امروز نیازمند مواجهه با الگویی است که معنویت را از عدالت و اخلاق را از کنش اجتماعی جدا نمی‌کند.

عقلانیت فاطمی و نیاز امروز جامعه

رشیدی عقلانیت فاطمی را پیوند خرد، اخلاق و مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: حضرت زهرا(س) میان دعا و اقدام، میان عرفان و مسئولیت، و میان محبت و عدالت‌خواهی فاصله نمی‌گذارد.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس، بازخوانی این عقلانیت می‌تواند خلأ معنوی و هویتی جوانان، و شکاف میان اخلاق و عمل اجتماعی را اصلاح کند.

وی با انتقاد از رویکردهای سطحی در بیان سیره حضرت زهرا(س) گفت: جوان امروز با استدلال، تحلیل و دقت تاریخی جذب می‌شود. باید از روایت احساسی صرف عبور کرد و فاطمیه را با روش اجتهادی، زبان عقلانی و تحلیل اجتماعی تبیین کرد.

رشیدی افزود: هرگونه تقلیل‌گرایی در معرفی حضرت زهرا(س) نه‌تنها خدمت به دین نیست، بلکه مخاطب امروز را از حقیقت گفتمان فاطمی دور می‌کند.

فاطمیه، معیار سنجش مسئولیت اجتماعی

رشیدی در جمع‌بندی سخنان خود تأکید کرد: پیام اصلی فاطمیه یادآوری مسئولیت اجتماعی مؤمنان در برابر تحریف و ظلم است. جامعه‌ای که حضرت زهرا(س) را می‌شناسد، نمی‌تواند نسبت به سرنوشت حقیقت بی‌تفاوت باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: فاطمیه تنها سوگ نیست، بلکه مطالبه عدالت، صیانت از حقیقت، تربیت انسان با هویت الهی و دعوت به اقدام آگاهانه است. بازخوانی این حقیقت رسالت فرهنگی و معرفتی امروز جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

انتهای پیام