صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۷
حجت‌الاسلام ملک‌زاده:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: با توجه به اقتضائات سنی نسل جوان و نوجوان، موضوع مبارزه با استکبار باید برای آنان در قالب یک اصل تربیتی تبیین شود؛ در ابتدا باید به لحاظ معرفتی برای آنان بیان شود که مفهوم استکبار یک ساختار جهانی سلطه برای غارت ملت‌هاست.

تاریخ سرزمین ایران سرشار از اتفاقات مهمی است که هرکدام برگی از دفتر تاریخ را شکل داده است.

یکی از این رویدادهای مهم انقلاب اسلامی سال 57 است که صفحه سیاسی ایران و خاورمیانه را تغییر داد. در رویداد انقلاب افراد بسیاری شهید شده و یا جانباز شدند. یکی از این شهدا دانش‌آموزی بود که در ۱۳ آبان‌ماه و در دانشگاه تهران به شهادت رسید. این روز در تقویم رسمی کشور به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

خبرنگار ایکنا از قم، در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بررسی موضوع مبارزه با استکبار، در ایام مرتبط با ۱۳ آبان‌ماه پرداخت. مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا- مبارزه با استکبار را چگونه برای نسل جدید تبیین کنیم؟

با توجه به اقتضائات سنی نسل جوان و نوجوان، موضوع مبارزه با استکبار باید برای آنان در قالب یک اصل تربیتی تبیین شود؛ در ابتدا باید به لحاظ معرفتی برای آنان بیان شود که مفهوم استکبار یک ساختار جهانی سلطه برای غارت ملت‌هاست.

این ساختار می‌خواهد اراده و فرهنگ ملت‌ها را از استقلال، عدالت و ایمان تهی کند. برای نسل جدید باید توضیح داد که مبارزه با استکبار یعنی دفاع از هویت مستقل ایرانی ـ اسلامی؛ یعنی دانستن اینکه عزت، آزادی و پیشرفت، تنها در سایه مقاومت در برابر تحمیل‌های فرهنگی، اقتصادی و رسانه‌ای غربی ممکن است.

تبیین این مفهوم باید با زبان روز و مثال‌های ملموس از ظلم‌های بین‌المللی استکبار علیه فلسطین، یمن و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌های مستقل و عدالت‌خواه صورت گیرد.

ایکنا- آیا مفهوم مبارزه با استکبار برای نسل جدید قابل درک هست؟

بله، البته که کاملاً قابل درک است؛ مشروط بر آنکه به زبان نسل جوان ترجمه شود.

نسل جدید اگر در قالب‌های حقوق بشر، آزادی و فناوری می‌اندیشد، می‌تواند دریابد که استکبار همان نقض عدالت جهانی به نام منافع قدرت‌های بزرگ است؛ استکبار همان نظامی است که منابع انسانی و طبیعی ملت‌ها را مصادره می‌کند، اما شعار دموکراسی می‌دهد؛ همان نظامی که حتی در فضای فناوری، با انحصار داده‌ها بر ذهن انسان‌ها سلطه می‌جوید؛ بنابراین اگر مفهوم مبارزه با استکبار را به زبان نسل جوان تبیین کنیم و به آنها آگاهی دهیم که در برابر فریب رسانه‌ای، استقلال فکری و روحیه عدالت‌خواهی خود را حفظ کنند، نسل جدید به‌خوبی آن را درک خواهد کرد.

ایکنا- چه ضرورتی دارد تا نسل دانش‌آموز کشور با این مفهوم بیگانه نباشد؟

ضرورت آشنایی نسل دانش‌آموز کشور با مفهوم استکبارستیزی در چند بخش قابل تبیین است: بخش اول مربوط به مبانی ارزشی و هویتی است. مبارزه با استکبار، جوهره ایمان و مسئولیت اجتماعی در عصر جدید است.

اگر نسل دانش‌آموز از این معنا غافل بماند، از نظر تربیتی دچار سرخوردگی هویتی و وابستگی ذهنی به فرهنگ بیگانه غرب می‌شود. پس برای حفظ هویت ایرانی- اسلامی و جلوگیری از بحران هویت نسل جوان، این آشنایی ضروری است.

ضرورت دوم مربوط به سطح امنیت ملی و تمدنی است. غفلت نسل دانش‌آموز از مفهوم استکبار، یعنی تضعیف قدرت نرم انقلاب اسلامی زیرا آینده استقلال علمی، فرهنگی و اقتصادی ایران در دستان همین نسل است. بی توجهی به این مهم باعث به خطر افتادن آینده ایران اسلامی خواهد شد.

ضرورت آن مربوط به سطح تاریخی و تمدنی ایران است. ۱۳ آبان یادآور سه موج تاریخی مقاومت ملت ایران در مبارزه با استکبار و رژیم مستبد وابسته به آن است. شناخت «استکبارستیزی» یعنی پیوند با حافظه تاریخی یک ملت مقاوم.

بی‌توجهی به این مفهوم، یعنی قطع نسل جدید از ریشه‌های تاریخی عزت و آزادگی ملت ایران؛ بنابراین ضرورت دارد که نسل جدید با مفهوم استکبارستیزی بیگانه نباشد.

ایکنا- نقش دانش‌آموزان در این امر چیست؟

نقش دانش‌آموزان در مبارزه با استکبار را می‌توان در چند بخش تعریف کرد. بخش اول، بُعد معرفتی و آموزشی است. مطالعه تاریخ استعمار و مقاومت ملت‌ها، آشنایی با اندیشه امامین انقلاب و تحلیل انتقادی رسانه‌ها و نظام سلطه در فضای مجازی از وظایف نسل جوان است.

دانش‌آموزان به لحاظ معرفتی باید در حدی آگاهی یابند که مغلوب فضای رسانه‌ای دشمن نشوند.

بخش دوم، بُعد فرهنگی و رسانه‌ای است. تولید محتوای خلاق توسط دانش‌آموزان در قالب پویش‌ها، کلیپ‌ها، نشریات و برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی برای ترویج گفتمان مقاومت هوشمندانه دارای اهمیت زیادی است. رهبر انقلاب، نسل جوان را به افسر جبهه جنگ نرم توصیف کرده‌اند. آنان باید خود نقش فرماندهی در این عرصه را به لحاظ تولید محتوا و عملکرد رفتاری برعهده گیرند.

بخش سوم، در بُعد اخلاقی و رفتاری است. تربیت روحیه استقلال، عزت و خودباوری در برابر مصرف‌زدگی، تقلید فرهنگی و وابستگی فکری، از وظایف دیگر نسل جوان در برابر هجمه‌های فرهنگی استکباری است. آنان باید این روحیه را در خود و دیگران تقویت کنند تا دشمن نتواند به اهداف خود برسد.

درنهایت به لحاظ بُعد اجتماعی و جهادی نیز نقش دانش‌آموزان برجسته است. حضور در فعالیت‌های جهادی، علمی و خدمت به مستضعفان از سوی نسل جوان باید جدی گرفته شود؛ زیرا مبارزه با استکبار تنها در عرصه کلام نیست، بلکه در عملِ اجتماعی معنا می‌یابد.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت مبارزه با استکبار در نگاه انقلاب اسلامی، مبارزه با یک منظومه کامل سلطه است. استکبار در تلاش است تا از اقتصاد، فرهنگ، رسانه و علم برای تحقیر ملت‌ها و سلطه بر آنان بهره گیرد.

باید با این سلطه به مبارزه برخاست. نسل دانش‌آموز، اگر این مفهوم را در قالب آگاهی، استقلال و عدالت‌خواهی بشناسد، نه‌تنها آن را درک می‌کند، بلکه خود به محور شکل‌دهی جبهه مقاومت نرم در برابر جبهه استکبار تبدیل خواهد شد.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام