صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۵۲۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۶
در نشست توسعه عدالت آموزشی مطرح شد:

در نشست «توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» که با حضور رئیس جمهور، امروز، 15 آبان در استانداری کردستان برگزار شد، نمایندگان، معلمان، دانش‌آموزان و خیرین سه محور معیشت فرهنگیان، تحول محتوای آموزشی و اهمیت مشارکت مردمی در ساخت زیرساخت‌ها را مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش ایکنا از کردستان، نشست «توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» که با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور امروز، 15 آبان در استانداری کردستان برگزار شد، به صحنه‌ای برای نمایش تعامل میان مطالبات جامعه فرهنگی و اقدامات دولت در مسیر تحقق عدالت آموزشی تبدیل شد. گزارش‌های ارائه شده توسط فعالان آموزشی، خیرین و دانش‌آموزان، ابعاد مختلف این نهضت را روشن کرد.

نگرانی‌ها از وضعیت موجود و لزوم تحول محتوایی

آرمان حسنی، معلم نمونه کشوری کردستان، با تأکید بر اینکه اجرای این طرح نشان از اولویت یافتن آموزش و پرورش در دولت چهاردهم دارد، نسبت به چالش‌های باقی‌مانده هشدار داد. او اصلی‌ترین موانع را در کنار کمبود تجهیزات و پایین بودن سرانه‌های آموزشی، وضعیت نامناسب معیشتی فرهنگیان دانست و خواستار گام‌های جدی‌تر دولت در این زمینه شد.

حسنی همچنین بر لزوم تحول بنیادین در محتوای آموزشی تأکید کرد و پرسید: آیا محتوای آموزشی امروز پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان و تحولات روز دنیاست؟ این سخنان بر این نکته تأکید دارد که توسعه عدالت تنها در نوسازی فضاها خلاصه نمی‌شود، بلکه نیازمند بازنگری اساسی در کیفیت متون درسی است.

آرزوی دانش‌آموزان مناطق محروم

المیرا صیدی، دانش‌آموز برگزیده المپیاد دانش‌آموزی، بر این باور تأکید کرد که صدای مناطق کم‌برخوردار در دولت جدید شنیده می‌شود. 

وی آرزوی مشترک دانش‌آموزان استان‌های کمتربرخوردار را تحقق عدالت آموزشی در عمل و در کلاس‌های درس دانست و خواستار دسترسی برابر به کلاس‌های استاندارد و فرصت‌های رشد همچون دانش‌آموزان پایتخت شد.

این دیدگاه با تجربه زیسته آیلا فاتحی، دانش‌آموز روستای کرجو (سنندج)، همخوانی داشت. ویکه شاهد ترک تحصیل همکلاسی‌ها به دلیل فرسودگی مدرسه بوده، آغاز نهضت توسعه عدالت آموزشی را نوری در تاریکی توصیف کرد. 

فاتحی تأکید کرد که ساخت مدرسه جدید، ساختن آینده است و انگیزه بیشتری برای تحصیل در آن‌ها ایجاد کرده است.

فرهنگ نیکوکاری به مثابه نماد همدلی دولت و مردم

یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های این نشست، سخنان خیرین و دهیاران بود که نماد مشارکت مردمی در تحقق این عدالت را به نمایش گذاشت.

توران نادری، خیر مدرسه‌ساز از دیواندره، که خیاط است، با اقدام خیرخواهانه خود مبنی بر اختصاص دیه فرزند از دست رفته‌اش به ساخت مدرسه‌ای شش کلاسه، جامعه را تحت تأثیر قرار داد. این حرکت با همراهی مردم شهرستان دیواندره همراه بود.

همچنین، محمدلایق رسایی، دهیار روستای دَری مریوان، از تلاش ده ساله مردم برای ساخت مدرسه جدید خبر داد که با شعار «ایران برای همه» دولت محقق شد. 

وی ساخت مدرسه جدید را «نمادی از همدلی مردم و دولت» خواند و بر لزوم تداوم این همراهی تأکید کرد تا هیچ کودکی از آموزش محروم نماند.

نشست سنندج نشان داد که توسعه عدالت آموزشی نیازمند یک رویکرد چندلایه است: تأمین معیشت فرهنگیان و تحول محتوای درسی در سطح مدیریتی، و مشارکت گسترده مردمی در تأمین زیرساخت‌ها. این هم‌افزایی، کلید غلبه بر محرومیت‌های تاریخی در استان کردستان تلقی می‌شود.

انتهای پیام