صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۱
بخش نخست

آیت‌الله عیسی قاسم تأکید کرد: شهید نصرالله در تمام عرصه‌های زندگی به دیدگاه اصیل ایمانی اسلامی پایبند بود. بنابراین، او جز مقاومت در برابر باطل، بی‌عدالتی، فساد و تباهی چیزی نمی‌خواست.

به گزارش ایکنا، مجله لبنانی «اقتدار» به مناسبت اولین سالگرد شهادت غم‌انگیز سید حسن نصرالله، شهید مقاومت، گفت‌وگویی ویژه با آیت‌الله شیخ عیسی قاسم انجام داده است که بخش اول آن از نظر می‌گذرد.
 
آیت‌الله عیسی قاسم در خصوص چگونگی آشنا شدنش با سیدحسن نصرالله و تأثیر وی بر ایشان گفت: انسان‌های بزرگ، خود را از طریق شکوه و جلالشان، نیکی یادشان، گوهر کلام و مواضعشان، و درخشش انسانیت و معنویت تابناکشان، که با صفات والا معطر است، به شما معرفی می‌کنند. این همان چیزی است که آدمی را با اشتیاق و عشق به دیدار رو در رو با آنها سوق می‌دهد، و این قلب آگاه و خالص برای خدای متعال، دل‌ها را گرد خود جمع می‌کند.
 
اما آشنایی و بزرگداشت هر یک از این انسان‌ها، قبل از ملاقات با او رخ می‌دهد، و هر چه به یکی از این افراد نزدیک‌تر شوید، بیشتر مجذوب او می‌شوید و از ملاقات با او بهره بیشتری می‌برید. 
 
وی در خصوص برجسته‌ترین ویژگی‌های شهید سیدحسن نصرالله اظهار کرد: پاکی ایمان، اخلاق عالی، صفات والا، خلوص قلب، مردانگی واقعی و دانش عمیق او شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شما با حس پرشور انسانی و اسلامی، روح پاک، شجاعت نادر در دفاع از حق و ظرفیت عظیم او در مقاومت، مورد استقبال قرار می‌گیرید. 
 
آیت الله عیسی قاسم افزود: او دارای روحیه جهادی خلل‌ناپذیر و خشوع بسیار در برابر خداوند متعال بود؛ خشوعی که هیچ اثری از تکبر، غرور، خودستایی یا خودبزرگ‌بینی در آن نبود. این خشوع او را در برابر دیگران بالاتر می‌برد، عزم او را در جهاد تقویت می‌کرد و پیوسته به او پایداری و قدرت تحمل شدید‌ترین مشکلات را می‌داد. 
 
وی ادامه داد: شهید نصرالله، مجموعه‌ای از کمالات ناشی از نعمت‌های فراوان و سخاوتمندانه‌ الهی و دستاورد جهادی برگرفته از لطف، حمایت و هدایت خداوند نسبت به بنده‌ای بود که از او بی‌نیاز نیست. 
 
عیسی قاسم درباره ویژگی‌های دیدگاه جهادی استراتژیک مقاومت در اندیشه سید حسن نصرالله توضیح داد: این شهید والامقام، چنانکه شخصیت و زندگینامه‌اش به ما نشان می‌دهد، در تمام عرصه‌های زندگی و در تمام پروژه‌ها و فعالیت‌هایش به دیدگاه اصیل ایمانی اسلامی پایبند بود. بنابراین، او جز مقاومت در برابر باطل، بی‌عدالتی، فساد و تباهی چیزی نمی‌خواست. 
 
وی افزود: این مقاومت از مسیر جهاد اسلامی، دفاع، امر به معروف و نهی از منکر منحرف نمی‌شود و جز وجه الله تعالی را در نظر نمی‌گیرد و جز به او تقرب نمی‌جوید. 
 
رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: تمام این مقاومت، نقطه شروع آن، مسیر همیشگی آن، هدف ثابت و تغییرناپذیر آن، اخلاقیات آن، اولویت‌های آن، انتخاب‌های آن، ابزارها، کلیات و جزئیات آن، چیزی جز رضایت خداوند را دنبال نمی‌کند و در هیچ یک از آنها با احکام شریعت نورانی اسلام تفاوتی ندارد و مرجع این رهبری، ولی فقیه است که در امر و نهی تابع امام قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» است. 
 
وی تأکید کرد: مقاومتی که این سید شهید به آن دعوت و جان پاک خود را در راه آن فدا کرد، جهاد در راه خداست. حضرت امیرالمؤمنین(ع)‌ درباره جهاد چنین می‌فرماید: «به خدا سوگند، نه دنیا و نه دین جز به وسیله آن اصلاح نشده است.» 
 
آیت‌الله عیسی قاسم درباره تجربه سیدحسن نصرالله، به عنوان یک فرد حوزوی که پرچم اسلام ناب محمدی را بر دوش کشید، با شدیدترین چالش‌های معاصر روبه‌رو شد و به شهادت رسید، بیان کرد: تجربه شهید سیدحسن نصرالله در جهاد مبارکش، که با اخلاص و ایمان پرچم اسلام را برافراشت و بدون ترس، تردید و تزلزل، با اشتیاق فراوان به سوی شهادت در راه خدا پیش رفت و تمام دارایی‌های دنیوی خود را در این راه صرف کرد، گواه عالی و بی‌نظیری بر عظمت مکتب اسلامی است که او را به عنوان یکی از قهرمانان و یکی از بزرگان در ایمان، علم، هدایت، درستی، مردانگی، شجاعت، جسارت، فداکاری، جهاد، حکمت و برنامه‌ریزی دقیق پرورش داد. 
 
به گفته عیسی قاسم، این مکتبی که سید شهید با تمام وجود به آن ایمان داشت، مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است که با وحی الهی تأسیس شده و تمام راهنمایی‌های مورد نیاز زندگی و سعادت بشر در آن نهفته است. شهید نصرالله تا آخرین نفس زندگی‌اش در این مکتب ذوب شد و هر آنچه را که خداوند به او عطا کرده بود، به آن بخشید و با خدمات بزرگ و تأثیرگذاری که تأثیر بسزایی در زندگی و پس از شهادتش داشت، به آن خدمت کرد. 
 
وی افزود: تجربه این سید بزرگوار در جهاد و زندگی‌اش، گواهی واقعی بر عظمت حوزه علمیه‌ای است که او به آن تعلق داشت، حوزه‌ای که بر اساس خط مشی اهل بیت (علیهم السلام) ساخته شده و در طول تاریخ خود، در گذشته و حال، با فقها و علمای بزرگ، مجاهد و مخلص، پرورش یافته است. این حوزه علمیه، سید شهید ما را به جامعه تحویل داده است، شخصیتی اسلامی و رهبری بزرگ که در سطح جهانی می‌درخشید و تحسین و اعتماد بسیاری از مردم منصف و شخصیت‌های تأثیرگذار جهان را به خود جلب کرده بود.
 
آیت الله عیسی قاسم درباره نقش رهبری و پیشگامی سیدالشهدای امت اظهار کرد: طبیعی است که نقش رهبری مثال زدنی آن شهید والامقام، الهام‌گرفته از رهبری صالح، پاک و معصوم پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(علیهم السلام) و سپس جانشینان ایشان مانند امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای (حفظه الله) بوده است. این امر به دلیل رهبری این دو فقیه مجاهد و بزرگ در بیداری امت اسلامی بوده است که باعث ایجاد عشق به اسلام ناب محمدی و ایمان عمیق به ویژه در میان جوانان شده است. بنابراین، بسیار طبیعی است که جهاد و شهادت برای پیروزی اسلام، حاکمیت نجات‌بخش آن، سربلندی امت و امید مستضعفان، با قدرت، جدیت و آگاهی بیشتری، به فرهنگ و استراتژی مجاهدان و عموم جوانان مؤمن، هوشمند، غیور و صالح امت اسلامی وارد شده است. 
 
وی در خصوص ادامه راه سیدحسن نصرالله پس از شهادت ایشان با توجه به شرایط سیاسی و منطقه‌ای تصریح کرد: شرایط برای جنبش مقاومت و جهاد، دشوار و طاقت‌فرسا بوده و هست و این شرایط اکنون پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر شده است. از سوی دیگر، فریضه جهاد، مقاومت و دفاع در برابر باطل، و امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات انکارناپذیر اسلام است. اسلام با تدبیر حکیمانه و برنامه‌ریزی معجزه‌آسای پیشوایان معصوم (علیهم السلام) و انقلاب جاودانه امام حسین (ع)، همه کسانی را که به باطل پایبندند، چه در داخل و چه در خارج از جامعه اسلامی، هدایت کرده و مانع از آن شده است که آنها فریضه جهاد در راه خدا، دفاع از حریم این دین الهی و امت آن و امر به معروف و نهی از منکر را از اصل اسلام جدا کنند. اما تغییر شرایط در اصل موضوع تأثیری ندارد. این یک امر عرضی است که به وجود می‌آید و از بین می‌رود و هر شرایطی در اسلام، بدون انحراف از قوانین، اصول ثابت، عدالت و حکمت آن، روش خاص خود را دارد. 

ادامه دارد ...

انتهای پیام