صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۵۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
امام جمعه ابهر بیان کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مرادپور با بیان اینکه حجاب مقدمه تحقق عفت در جامعه اسلامی است، گفت: عفت، مفهومی وسیع‌تر از حجاب دارد و به معنای خویشتن‌داری و پرهیز از گناهان و لذت‌های زودگذر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مرادپور، امام جمعه ابهر در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان با بیان اینکه براساس فرمایش امیرالمؤمنین علی(ع)، عفت سرآغاز و اساس هر خیر است و جامعه‌ای که عفت در آن رعایت شود، در مسیر سلامت اخلاقی و رشد معنوی گام برمی‌دارد، گفت: اگر انسان عفیف باشد، در مسیر هر نیکی و کمالی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حجاب مقدمه تحقق عفت است، ادامه داد: پوشش و حجاب، از آموزه‌های مهم اسلامی و از شرایط صحت عبادت است. همان‌گونه که در نماز، پوشش کامل واجب است، در زندگی اجتماعی نیز رعایت حجاب از ضروریات ایمان و عفت است.

امام جمعه ابهر افزود: حجاب به‌معنای پشت پرده بودن و نوعی مصونیت است؛ یعنی زن و مرد باید با پوششی مناسب و عقلانی در جامعه حضور یابند. پوشش، نشانه شخصیت، موقعیت و هویت اجتماعی انسان است. همان‌طور که یک نظامی با لباس مخصوص خود شناخته می‌شود و یک روحانی با لباس روحانیتش معرفی می‌شود، نوع پوشش هر فرد نشانه‌ای از جایگاه و باورهای اوست.

مرادپور با تأکید بر اینکه پوشش مناسب مقدمه شناخت شخصیت زن مؤمن و باعفت است، تصریح کرد: لباس زن مسلمان معرف ایمان، عفت و کرامت اوست. جامعه‌ای که حجاب در آن رعایت شود، چهره‌ای از ایمان و وقار را به نمایش می‌گذارد و زن باحجاب، شناسنامه‌ای از عفت و شخصیت اسلامی خود به همراه دارد.

وی افزود: عفت، مفهومی وسیع‌تر از حجاب دارد و به معنای خویشتن‌داری و پرهیز از گناهان و لذت‌های زودگذر است. در اخلاق اسلامی، «عفت» حالتی نفسانی است که انسان را از تمایل نادرست به لذت‌های بی‌جا بازمی‌دارد و او را در مسیر اعتدال قرار می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: عفت، به معنای سرکوب غریزه نیست، بلکه مدیریت و کنترل الهی امیال است. اسلام نمی‌خواهد غرایز را از بین ببرد، بلکه می‌خواهد آن‌ها را در مسیر درست هدایت کند. میل به جنس مخالف امری طبیعی است و راه شرعی و مقدس آن ازدواج است. ازدواج، نشان سلامت روح و عقل انسان است؛ اما خروج از حد، تجاوز، بی‌عفتی و بی‌حیایی از نگاه اسلام و عقل، مذموم است.

مرادپور با اشاره به تعریف حکما از عفت گفت: حکما عفت را حالتی میانه میان افراط و تفریط دانسته‌اند؛ یعنی نه بی‌پروا و شهوت‌ران بودن و نه بی‌حرارت و بی‌انگیزه بودن، بلکه تعادل عقلانی و الهی در تمایلات. انسان عفیف کسی است که بتواند نفس خود را مهار کند و از بی‌عفتی و جسارت بی‌جا در برابر حدود الهی بپرهیزد.

وی با بیان اینکه بی‌عفتی انسان را به نابودی می‌کشاند، اظهار کرد: عفت، عامل نجات انسان است. اگر کسی بتواند نفس خود را در کنترل نگه دارد، به همان اندازه انسان موفقی است و هر اندازه که از عفت فاصله بگیرد، به همان نسبت سقوط می‌کند.

این مسئول تأکید کرد: انسان عفیف، انسانی مراقب است؛ مراقب نگاه، رفتار، گفتار و حتی اندیشه خود. مراقبت و خودنگهداری، جوهره عفت است و بدون مراقبت، هیچ انسانی به مقام عفت نمی‌رسد.

وی بیان کرد: اسلام، جامعه‌ای عفیف و پاک می‌خواهد. عفت در خانواده، در محیط کار، در پوشش، در گفتار و در روابط اجتماعی باید نهادینه شود تا جامعه اسلامی در مسیر خیر، آرامش و سلامت حرکت کند.

مرادپور با توضیح اینکه عفت یکی از چهار فضیلت اصلی اخلاقی در اسلام است و پایه بسیاری از خیرات و برکات در زندگی انسان محسوب می‌شود، ادامه داد: بعضی از بی‌عفتی‌ها آن‌چنان ویرانگرند که می‌توانند ایمان، عمل صالح و همه ثواب‌های انسان را نابود کنند.

امام جمعه ابهر افزود: گاهی انسان گمان می‌کند حساب اعمالش روشن و عباداتش پذیرفته شده است، اما اگر لغزشی در حوزه عفت و تقوا رخ دهد، همان یک گناه ممکن است همه آن خیرات را از بین ببرد. همان‌گونه که امام صادق(ع) فرمودند، گاه یک گناه، تمام عبادت‌های سال‌ها را محو می‌کند و انسان را از مسیر بندگی خارج می‌کند.

وی در ادامه گفت: در نگاه قرآن، هر کار خیر پاداشی مشخص دارد، اما گناه می‌تواند آثار آن خیرات را از میان ببرد. انسان مؤمن باید همیشه مراقب باشد تا با گناهی کوچک، حاصل سال‌ها تلاش و عبادت را از دست ندهد.

این مسئول با اشاره به داستانی از سیره امام صادق(ع) بیان کرد: یکی از یاران امام از محاسبه اعمال و ثواب خود سخن گفت، اما امام صادق(ع) فرمودند، گاهی یک لغزش اخلاقی، تمام ثواب‌های عمر را از بین می‌برد. این هشدار بزرگی است برای همه مؤمنان که مراقبت از نفس را از یاد نبرند.

مرادپور افزود: عفت، فقط در ظاهر و پوشش خلاصه نمی‌شود، بلکه ریشه در درون انسان دارد. پوشش مقدمه عفت است و برای دستیابی به عفت حقیقی، باید نگاه، رفتار، گفتار و حتی نیت انسان پاک باشد. حجاب برای زن و مرد، وسیله‌ای برای پاسداری از کرامت انسانی و مقدمه‌ای برای پرورش روح عفیف است.

وی تصریح کرد: اگر جامعه‌ای حیا و عفت را کنار بگذارد، به‌تدریج دچار انحراف، بی‌نظمی اخلاقی و نابسامانی در روابط اجتماعی می‌شود. عفت، حیا و تقوا ضامن استحکام خانواده و سلامت جامعه‌اند و از انحرافات و آسیب‌های اخلاقی جلوگیری می‌کنند.

امام جمعه ابهر تأکید کرد: عفت و حیا زمینه‌ساز ایمان است. هر کس بتواند نفس خود را مهار کند، در مسیر رشد و خیر قرار می‌گیرد. عفت، پایه ایمان، عزت نفس، و سرچشمه همه خیرات الهی است.

انتهای پیام