صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۵۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۶
مکتب فاطمی، منشور بیداری امت اسلامی/ 4

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی: از منظر حضرت زهرا(س)، عبادت تنها ظاهری از بندگی نیست، بلکه راهی برای پالایش درون و خدمت به جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی‌زاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی، درگفت و گو با ایکنا از خراسان جنوبی، با اشاره به نگاه عمیق حضرت زهرا(س) به مفهوم عبادت گفت: از نگاه حضرت زهرا(س)، اعمال عبادی تنها در ظاهرشان خلاصه نمی‌شوند، بلکه حامل پیام‌ها و اسرار معرفتی‌اند. ایشان در خطبه فدکیه اسرار برخی عبادات را تبیین فرموده‌اند؛ از جمله آن‌که نماز برای پاکی از تکبر، زکات برای تزکیه مال و روزه برای تحقق اخلاص واجب شده است.

وی افزود: وقتی انسان عبادت را با چنین نگاهی انجام دهد، دیگر موجودی خودمحور نخواهد بود، بلکه به سوی حل مسائل جامعه و خدمت به خلق خدا حرکت می‌کند. عبادت در این مکتب، انسان را از خویشتن فراتر برده و به مسئولیت اجتماعی سوق می‌دهد. دین؛ مقوله‌ای اجتماعی نه فردی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مکتب اهل‌بیت(ع)، دین امری فردی و شخصی نیست، بلکه مسئله‌ای اجتماعی است. دین انسان را در خانه یا مسجد محصور نمی‌کند، بلکه او را به عرصه اجتماع، سیاست و اقتصاد می‌کشاند.

وی ادامه داد: در عمل نیز حضرت زهرا(س) چنین بودند؛ از کمک به فقیر در جریان نزول سوره «هل أتی» و انفاق در شب عروسی گرفته تا حضور در مسجد برای ایراد خطبه فدکیه و دیدار با مهاجرین و انصار. همه این‌ها نشان می‌دهد که انسان مؤمن و متعبد باید خود را در قبال جامعه مسئول بداند و در این مسیر تفاوتی میان زن و مرد مسلمان وجود ندارد. 

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه ایمان حقیقی با احساس مسئولیت اجتماعی پیوندی ناگسستنی دارد، بیان کرد: هرچه میزان بندگی و ایمان فرد افزایش یابد، به همان نسبت مسئولیت او در قبال جامعه بیشتر می‌شود. در سیره اهل‌بیت(ع) این حقیقت کاملاً مشهود است؛ همان‌گونه که حرکت حضرت زهرا(س) در هدایت جامعه و قیام عاشورای امام حسین(ع) جلوه‌ای از این پیوند میان عبادت و مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: همان حضرت زهرا(س) که در روایات آمده است آن‌قدر نماز می‌خواندند که پاهای مبارکشان ورم می‌کرد، همان بانویی هستند که برای آگاهی‌بخشی و دفاع از حق در اجتماع حضور یافتند و همان امام حسینی(ع) که شب عاشورا را به عبادت و استغفار گذراند، در روز عاشورا برای نجات جامعه از انحراف، جان خویش را فدا کرد.

تبیین دین اجتماعی برای نسل دانشگاهی 

وی گفت: اگر بتوانیم برای نسل تحصیل‌کرده، به‌ویژه دانشجویان، دین اجتماعی، شورانگیز و حرکت‌آفرین را تبیین کنیم و آن را جایگزین دین فردی و حداقلی سازیم، قطعاً شاهد گرایش عمیق‌تر نخبگان و جوانان به تعبد و تدین خواهیم بود.

حاجی‌زاده با اشاره به طرح‌های فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: طرح «اندیشه تمدن‌ساز» که از دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد و امروز در تمامی دانشگاه‌ها در حال اجراست، با بهره‌گیری از آثاری چون طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، انسان ۲۵۰ ساله و همرزمان حسین(ع)، درصدد تبیین دین اجتماعی و تمدن‌ساز است. 

وی به طرح «تدریس با جهت‌گیری الهی» اشاره کرد و گفت: در این طرح، اساتید رشته‌های تخصصی تلاش می‌کنند تا علوم مربوط به رشته خود را با رویکرد الهی و توحیدی ارائه دهند.  

حاجی‌زاده تأکید کرد: هدف همه این برنامه‌ها حضور معنویت و تدین در متن جامعه است تا دانشگاه، مرکز تربیت انسان مؤمن، مسئول و تمدن‌ساز باشد.

انتهای پیام