امام جمعه شیراز افزود: لذت انجام دادن کار مفید، تجربهای است که هر معلم آن را حس میکند و باید این خرسندی در میان جامعه معلمان گسترش یابد.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «اگر یک نفر را هدایت کنید، از هرچه آفتاب بر آن میتابد بهتر است»، تأکید کرد: کافی است در طول عمر معلمی، بر یک دانشآموز اثری بگذاریم که تا پایان عمر مدیون معلم باشد. بدون چنین انگیزهای، تغییر و تحول ممکن نیست.
دژکام ادامه داد: در حوزه پرورشی، ارائه بستههای فرهنگی و پرورشی مانند ایران قوی و روایت فتح، موجب افزایش دانش تربیتی میشود. اینها گام نخست هستند و باید پس از کسب دانش، مخاطب به آن گرایش پیدا کند و جهت درست را انتخاب کند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری این نکته را یادآور شد که انسان واقعی در دانش و انتخابگری خود را نشان میدهد و این همان انسانیت است.
وی با اشاره به تجربه شخصی در تعامل با جوانان و نوجوانان افزود: اگر کارها به اجبار باشد، مقاومت ایجاد میشود. باید اجازه دهیم فرزندان ابتدا ببینند، خود انتخاب کنند و سپس بپذیرند.
امام جمعه شیراز تأکید کرد: در فضای تربیتی باید به جای تحمیل مطالب، نکتهای را پیش روی دانشآموز گذاشت تا خودش انتخاب کند و سپس سراغ موضوع بعدی برود، همانند تکمیل یک پازل.
دژکام با بیان اینکه معلمان باید بیاموزند چگونه مطالب را ارائه دهند تا دانشآموزان آن را بپذیرند و خود نیز جوینده حقیقت باشند، افزود: کار معلمی با بستههای آموزشی و ابلاغ صرف سازگار نیست. مهارت واقعی معلم در تربیت آن است که بگوید من نیز همچون شما در جستوجوی حقیقت هستم.
وی با اشاره به نسل جدید دانشآموزان و دسترسی آنها به اطلاعات و فناوری بیان کرد: بچههای نسل جدید هوش بالایی دارند؛ آنان فرزندان ما هستند، اما شیوه ارتباط با آنان نیازمند بازخوانی و بازآموزی مداوم است. اگر به جای تقابل، به تعامل برسیم، همراهی خواهند کرد.
دژکام تأکید کرد: افراد بیاعتنا به ارزشها اندکاند و بیشتر دانشآموزان دل در گرو ارزشها دارند، فقط دوست دارند دیده شوند و نقشآفرینی کنند. باید مهارت ایجاد این احساس را به معلمان بیاموزیم. هر چقدر بر نیروی انسانی ماهر و آموزشدیده سرمایهگذاری کنیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.
انتهای پیام