«کانونمدرسه» با هدف گسترش روحیه امید، خلاقیت و هویت در میان دانشآموزان، تقویت سواد خواندن و درک مطلب و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در محیطهای آموزشی اجرا میشود.
این طرح بر ایجاد پیوند مستمر میان مراکز فرهنگی هنری و مدارس و نیز پوشش حداکثری دانشآموزان در فعالیتهای کانونی تمرکز دارد.
این برنامه در دو بخش «حضور مدارس در مرکز و حضور مربی در مدرسه» و «کانونیاران» اجرا میشود. در بخش نخست، دانشآموزان پایههای اول، دوم و چهارم ابتدایی (بهویژه نوخوانها) در اولویت قرار دارند. در بخش دوم، اعضای منتخب و فعال کانون در مقاطع ششم ابتدایی و دوره اول متوسطه بهعنوان کانونیار در مدارس نقشآفرینی میکنند.
با توجه به اهمیت تقویت مهارت خواندن و درک مطلب، حضور دانشآموزان پایه اول و دوم در طرح کانونمدرسه مورد تأکید است. همچنین پایه چهارم بهدلیل مشارکت در آزمونهای بینالمللی تیمز (TIMSS) و پرلز (PIRLS) در اولویت قرار دارد.
برنامهها در قالب دو سبک «حضور مدارس در مرکز» و «حضور مربی در مدرسه» اجرا میشود و هر مرکز فرهنگیهنری موظف است با هماهنگی مدارس، کلاسهای منتخب را بهصورت ماهانه در این طرح مشارکت دهد. بخش دوم این طرح با محوریت کانونیاران اجرا میشود. کانونیاران اعضای نوجوان، فعال و خلاق مراکز هستند که با نظارت مربیان در مدارس فعالیتهای فرهنگی و هنری انجام میدهند.
کانونیاران در مدرسه میتوانند به فعالیتهایی مانند قصهگویی، کتابخوانی، اجرای نمایش و سرود، اطلاعرسانی جشنوارهها، فضاسازی مدارس و برگزاری زنگ مطالعه بپردازند.
طرح «کانونمدرسه» با پیشینه بیش از دو دهه در کانون باردیگر و با سیاست گذاریهای جدید از آبان ۱۴۰۴ تا اردیبهشت ۱۴۰۵ در سراسر کشور و در بستر همکاری میان مدارس، خانوادهها و مراکز فرهنگی هنری اجرا خواهد شد.
کانون پرورش فکری در این مسیر با بهرهگیری از ظرفیت مربیان، والدین و دانشآموزان، تلاش دارد فرهنگ مطالعه، همدلی، مسئولیتپذیری و خلاقیت را در محیطهای آموزشی تقویت کند.
انتهای پیام