مسجد از گذشته تا امروز همواره محل آموزش بوده است؛ از مکتبخانهها گرفته تا کلاسهای مختلف امروزی که در مساجد برگزار میشود، مانند خطاطی، نقاشی، دفاع شخصی، زبانهای خارجی و کلاسهای هنری و ... در میان همه این فعالیتها، کلاس قرآن همیشه مهمتر و پررنگتر از بقیه بوده است.
اینکه امروز مسابقات قرآنی نیز در مساجد برگزار میشود، مردم و بهویژه نوجوانانی را که در مسجد قرآن میخوانند یا اذان میگویند، ترغیب میکند که بیشتر به کیفیت تلاوت و اجرای خود اهمیت بدهند و در مسابقات شرکت کنند. مسجد باید محور فعالیتهای دینی و قرآنی باشد. اینکه سایر فعالیتها در مکانهای دیگر برگزار شود اشکالی ندارد، اما فعالیتهای قرآنی باید حتماً در مسجد اتفاق بیفتد.
حتی بسیاری از جلسات آموزشی که امروز در سالنهای آمفیتئاتر و همایش برگزار میشود، بهتر است در مساجد متمرکز شود تا رفتوآمد مردم به مسجد بیشتر گردد. این کار باعث میشود فرهنگی که در حال کمرنگ شدن است، دوباره پررنگ شود و حضور مردم، بهویژه جوانان در مسجد افزایش یابد.
موضوع تیمی بودن مسابقات، این حُسن را دارد که در کنار بهچالشکشیدن استعدادها و توانمندیهای بچهها، روحیه کار گروهی را در آنان تقویت میکند. ما در کار تیمی ضعیف هستیم؛ حتی در المپیک، نتایج بهتری در رشتههای انفرادی میگیریم و در رشتههای گروهی هرگز مدال نگرفتهایم. بنابراین باید کارهای تیمی را تقویت کنیم و چه بهتر که این فضا در مسجد شکل بگیرد؛ جایی که بچهها در موضوعات معنوی و قرآنی با همکاری و همافزایی کار کنند تا استعدادهایشان بیشتر شکوفا شود.
هفدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان از ۲۰ تا ۲۳ آبانماه با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از بچههای مسجد در همدان در حال برگزاری است. این مسابقات ظرفیت بسیار بالایی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد دارد. اگر بودجه مناسبی برای مسابقات در نظر گرفته و تزریق شود، یا مثلاً برگزارکنندگان بتوانند از قاریان مصری دعوت کنند و از عموم مردم برای حضور در سالنها دعوت بهعمل آورند، مسابقات میتواند از دهه ۶۰ هم موفقتر باشد؛ دورهای که اوج جذب نوجوانان به مساجد بود.
در آن زمان امکانات محدودی داشتیم، سیستم صوتی مساجد با مشکلات زیادی همراه بود و درک ما از اجرای برنامهها به اندازه امروز پیشرفته نبود؛ اما اکنون با توجه به امکانات و پیشرفتها، میتوانیم کارها را بسیار بهتر انجام دهیم.
ایکنا _ برای پربارتر شدن مسابقات چه پیشنهادی دارید؟
اگر بتوانیم در کنار مسابقات، بُعد آموزشی را هم تقویت کنیم، موفقتر خواهیم بود. با توجه به اینکه هزینهها انجام شده و دوستان از نقاط مختلف کشور حضور دارند، اگر در کنار رقابتها یک کارگاه آموزشی برای شرکتکنندگان در نظر گرفته شود، یک تیر و دو نشان خواهد بود. این کار باعث میشود بچهها علاوه بر رقابت سالم، در بُعد آموزشی هم بهرهمند شوند.
شرکتکنندگان حتی اگر حائز رتبهای نشوند، حداقل چیزی یاد میگیرند و این یادگیری ماندگار خواهد بود. اگر بتوانیم از اساتیدی که در مسابقات حضور دارند بخواهیم یک روز بیشتر بمانند و روزی را به آموزش اختصاص دهند، برکت آن بسیار زیاد خواهد بود. بهنظر من، خود اساتید هم به چنین رویکردی علاقه دارند و تخصص لازم را برای این کار دارا هستند. حیف است چنین جمع ارزشمندی شکل بگیرد و از آموزش بینصیب بمانیم.
انتهای پیام